خلاصة:
هدف این پژوهش، تهیه مقیاسی برای اندازه گیری خودکفایتی دانش آموزان مقطع راهنمایی در علوم تجربی و تعیین اعتبار و پایایی آن بود. بدین منظور 319 دانش آموز سال سوم راهنمایی با روش نمونه گیری هدفمند به عنوان آزمودنی های پژوهش انتخاب شدند. این مقیاس بر مبنای پیشنهادهای باندورا(2006) در خصوص سنجش خودکفایتی در حیطه های ویژه تحصیلی تهیه شد. یافته ها نشان داد این مقیاس از سه بعد خود کفایتی در حل مسائل علوم تجربی، در کاربرد علوم تجربی و در درس علوم تجربی تشکیل شده است. ضرایب همبستگی بین این ابعاد و نیز یکایک آن ها با نمره کل مقیاس حاکی از انسجام و روایی سازه ای مقیاس بود. وجود همبستگی مثبت بین ابعاد و کل مقیاس با نمره پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس علوم تجربی روایی ملاکی مقیاس را نیز تایید کرد. ضرایب آلفای کرونباخ برای ابعاد مقیاس از 88/0 تا 92/0 متغیر و ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 96/0 به دست آمد که نشانه همسانی درونی قوی و مستحکم آن بود. ضریب پایایی حاصل از بازآزمایی ابعاد مقیاس از 82/0 تا 86/0 متغیر و برای کل مقیاس برابر با 93/0 بود و ثبات زمانی نمرات آن را نشان داد. از یافته های دیگر این پژوهش تفوق دختران در ابعاد خودکفایتی در علوم تجربی بر پسران بود. با توجه به این که مقیاس خودکفایتی در علوم تجربی، مقیاس معتبری در فرهنگ ایرانی است می توان در پژوهش های روان شناختی و تربیتی، مطالعات برنامه درسی و نیز مراکز مشاوره و مدارس به کار گرفته شود.
ملخص الجهاز:
witt-rose تجربی ، به ویژه فیزیک و شیمی ، با توجه به مرور یافته هـای مطالعـات مربـوط بـه خودکفـایتی ریاضی و ابزارهای موجـود در ایـن زمینـه (بـرای مثـال، پاجـاراس و میلـر،١٩٩٥؛ زیمـرمن و همکاران ، ٢٠١٢) و با در نظر گرفتن رابطه ای که بین کارکرد فراگیران در قلمرو علوم تجربی و ریاضی برقرار است (پاجارس و یوردان ، ٢٠٠٦)، درپژوهش حاضر برای نخستین بـار مقیاسـی به منظور سنجش خودکفایتی دانش آموزان در علوم تجربی تهیه شد.
DeBacker & Nelson علوم تجربی سهم بیشتری در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس علـوم تجربـی دارد؟ ٥‐ضرایب همسانی درونی آلفای کرونباخ برای ابعاد خودکفایتی در علوم تجربـی چـه قـدر است ؟ ٦‐ضرایب پایایی حاصل از بازآزمایی برای ابعاد خودکفایتی در علوم تجربی به چـه میـزان است ؟ ٧‐آیا تفاوتی بین نمرات دختران وپسران در ابعاد خودکفایتی در علوم تجربی وجود دارد؟ روش پژوهش روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود.
1. Kerlinger & Pedhazuer تفاوت های جنسیتی در زمینة خودکفایتی در علوم تجربی پژوهش حاضر تأثیر جنسیت بر ابعاد خودکفـایتی دانـش آمـوزان دربـارة علـوم تجربـی را بررسی کرد.
Self- efficacy, motivation constructs, and mathematics performance of entering middle school student.
Self-efficacy beliefs in the writing of high school students: A path analysis.
Measuring mathematics self-efficacy of students at the beginning of their higher education studies.
Student Self-efficacy and college science: An investigation of gender, age, and academic achievement.