خلاصة:
قیام عاشورا یک نقطۀ عطف در تاریخ اسالم به شمار میرود. قیام عاشورا دو چهره را در تاریخ بشر به روشنی نشان داد و پردة تبلیغات اموی را کنار زد؛ نخست، چهرة اسالم ناب محمدی و سیمای راستین پیامبر اسالم(ص) را که حقیقت و صداقت محض بود، ولی تبلیغات اموی رسالت محمدی را وسیلهای برای کسب قدرت سیاسی قلمداد کرده بود و دوم، چهرة استبداد و ارتجاع اموی را که به وسیلۀ تبلیغات رژیم اموی به منزلۀ یک چهرة اسالمگرا و حقیقتجو معرفی شده بود. خون پاک امام حسین(ع) نشان داد که پیامبر(ص) و اهل بیت او دربارة خدا، آمادة هر گونه جانفشانی هستند و ارتجاع اموی برای کسب قدرت از هیچگونه جنایتی پروا ندارد و کوچکترین حرمتی برای ارزشهای الهی قائل نیست. رسالت عاشورایی بسیج، افشای دو چهره در جهان امروز است؛ نخست، چهرة انقالب اسالمی که تبلیغات غرب میکوشد آن را زیر پردهای از تبلیغات سیاه مخفی کند و دوم، چهرة سیاه استبداد غرب که آن را با پردهای از تبلیغات لیبرالیستی پوشاندهاند.
ملخص الجهاز:
"حسین(ع) و دو افشاگری رسالت عاشورایی بسیجیان در دنیای امروز / دکتر محمدحسن زورق در چشم ابوسفیان و کسانی که مانند او میاندیشیدند، محمد(ص) پیامبر خدا نبود، بلکه اندیشهورزی بود که راهی جدید برای کسب قدرت کشف کرده بود و این راه جدید، تسخیر خرد و اندیشۀ مردم و ساختن نیروی جدید سیاسی از اندیشههای مسخر شدة مردم بود.
در چنین شرایطی، این یک ضرورت تاریخی بود که اهل بیت پیامبر(ص) با خون خود در فجیعترین صحنههای دلخراش تاریخ نشان دهند که نبوت پیامبر(ص) راه جدیدی برای هدایت بشریت است و آنان آنچنان به این مکتب و اصول آن باور دارند که آمادهاند در کمال آگاهی و آزادی و در عین امکان برخورداری از فرصت زیستن و لذت بردن از طبیعت و در کنار قدرت الحادی اموی ماندن و از جان خود و از جان عزیزان خود و آزادی فرزندان و کودکان و زنان خود دفاع کردن، از همۀ این مواهب بگذرند و جان به جانآفرین تسلیم کنند تا همگان در سراسر جغرافیا و در طول تاریخ بدانند که نبوت، نردبان سلطه و سلطنت نیست، بلکه وسیلۀ در هم شکستن آن است و پیامبر(ص) نمیخواهد از طریق دعوت خود به قدرت برسد، بلکه میخواهد دنیای جدیدی بسازد که در آن، انسان به خودآگاهی و خداآگاهی برسد و تاریخ جدیدی را برای خود بیافرینند.
اینچنین است که خون حسین(ع)، به انسان مسلمان از عاشورا تا همیشه پیغام میدهد و او را به بیداری و آزادی و آگاهی و رستاخیز و قیام و انقالب در راه خدا فصلنامه(علمی - پژوهشی) مطالعات راهبردی بسیج / سال پانزدهم / شماره65 / پاییز 1931 فرامیخواند و با مرگ او زندگی راستین ایمان بشریت مسلمان آغاز میشود و شور شهادت او به شعور انقالبی تودههای محروم مبدل میشود و نهضتهای شیعی پس از حسین(ع) در تاریخ اسالم یکی پس از دیگری شکل میگیرند و همه پرچم قیام حسین(ع) را در چهارسوی تاریخ بر روی دوش میبرند و با الهام از نهضت او، آمادة جانفشانی در راه خدا میشوند."