خلاصة:
وجود همفکری، همدلی و همگرایی فرهنگی و پذیرش اجتماعی در بین اقوام ، یکی از مطمئن ترین راه های نیل به همبسـتگی و وفـاق اجتمـاعی در جامعـه ی چنـد قـومی ایـران به شمار میآید. این مقاله با اتخاذ رویکردی جامعه شناختی، به بررسی میزان حساسیت هـای بین فرهنگی در نزد ساکنان کرد و ترک شهر قـروه و عوامـل مـرتبط بـا آن مـیپـردازد. در بخش نظری، بر مبنای مدل نظری شش گانه ی حساسیت های بین فرهنگی میلتون جی بنت ، یک چارچوب مفهومی تنظیم گردیده و در قالب آن فرضیه های اصـلی مطـرح شـده اسـت . تحقیق به روش پیمایش و با اسـتفاده از پرسشـنامه در مـورد ٤٠٠نفـر نمونـه از کردهـا و ترکهای ساکن در شهر قروه انجام گرفته اسـت . نتـایج تحقیـق بـر وجـود حساسـیت بـین فرهنگی در میان دو گروه مورد بررسی دلالت دارد؛ با این وصف ، حساسیت بین فرهنگـی در میان کردها شدت بیش تری دارد. یافته ها نشان میدهد که با گسترش پهنـه ی ارتباطـات واقعــی بــین قــومی و ارتباطــات مجــازی و بــالا رفــتن آگــاهی و شــناخت بــین قــومی، حساسیت های بین فرهنگی تعدیل و کاهش مییابد. در تحلیل نهـایی، ارتباطـات واقعـی و مجازی ، ٣٣درصد و ٤٤درصد از تغییرات حساسیت بین فرهنگی را به ترتیب درمیـان دو گروه ترک و کرد تبیین میکند..
ملخص الجهاز:
درچنـد دهـه ی اخیـر، پژوهش های قابل توجهی در این حوزه به انجام رسیده است ؛ به عنوان مثال ، در جوامع متکثر بـه لحاظ فرهنگی نظیر جوامع اروپایی و آمریکایی در این فاصـله ی زمـانی مطالعـات و تحقیقـات زیادی به انجام رسیده است که در ذیل به اختصار بدان ها اشاره میشود: کلک ومارتین ٤، در سال ٢٠٠٣با استفاده از مدل حساسیت های بین فرهنگی، به بررسـی و سنجش نگرش دانشجویان نسبت به تفـاوت هـای فرهنگـی و تـأثیر تبـادلات و تعـاملات بـین فرهنگی بر آن پرداخته اند.
بنابراین ، با توجه به مندرجات فوق ، مسأله ی اصلی نوشتار حاضر ایـن اسـت کـه وضـعیت حساسیت بین فرهنگی در بین دو قوم کرد و ترک چگونـه اسـت ؟ ارتباطـات بـین فرهنگـی و ارتباطات مجازی چه تأثیری بر حساسیت بین فرهنگی برجای گذاشته است ؟ به عبـارت دیگـر، آیا ارتباطات بین فرهنگی، کم رنگ شدن تفـاوت هـای بـین فرهنگـی و تقویـت نسـبی گرایـی فرهنگی را در پی داشته است یا این که مرزهای تفاوت و قوم گرایی را برجسته ساخته است ؟ مرور دیدگاه های نظری مبانی نظری نوشتار حاضر، بر دو مفهوم ارتباطات بین فرهنگی و حساسـیت بـین فرهنگـی استوار است که ابتدا مفهوم ارتباطات بین فرهنگـی توضـیح داده مـیشـود و سـپس ، نظریـه ی حساسیت های بین فرهنگی میلتون جی، بنت به عنوان چهارچوب اصلی نظری در جهت فرموله کردن مسأله ی اصلی تشریح میشود.
سه مرحله نخست از 1- Developmental Model of Intercultural Sensitivity 2- Bourjolly and etal 3- Hammer and etal (رجوع شود به تصویر صفحه) در نظریه حساسیت بین فرهنگی، قوم مداری شامل سه مرحلـه اسـت کـه عبـارت اسـت از انکار تفاوت ها، دفاع در برابر تفاوت ها و دست کم گرفتن تفاوت ها .