خلاصة:
در این مقاله سطح یادگیرنده بودن ، بالندگی سازمانی و رابطه بین آنها در آموزش و پرورش ناحیـه سـه شهرسـتان تبریز مورد ارزیابی قرار گرفته است . بدین منظور، ابتدا نظریه های موجود در مورد سازمانهای یادگیرنده و بالندگی سازمانی مورد مطالعه و بررسی قرارگرفته است . جامعه آماری این تحقیق ، آن دسته از اعضای آموزشی و اداری آمـوزش و پـرورش ناحیه سه شهرستان تبریز می باشد که دارای مدرک تحصیلی لیسانس یا بالاتر هستند. تعداد اعضای جامعه آماری ٢١٣٦ نفر است که با استفاده از جدول مورگان تعداد ٣٢٧ نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است . برای بررسی وضعیت سازمان مورد مطالعه از نظر رابطه بین ویژگیهای بالندگی سازمانی و سازمان های یادگیرنده ، از پرسشنامه سـازمان هـای یادگیرنـده طراحی شده توسط ویک و لئون ، و پرسشنامه محقق ساخته بالندگی سازمانی اسـتفاده شـده اسـت . پـس از تعیـین روایـی و پایایی پرسشنامه ها، اطلاعات لازم جمع آوری و تلخیص گردیده اسـت . ضـمن بررسـی نرمـال بـودن داده هـا، بـا اسـتفاده از ضریب همبستگی پیرسون ، همبستگی بین یادگیرنده بودن و بالندگی سازمانی بررسی شده است . به منظور تعمیم یافتـه هـای نمونه به جامعه آماری از آزمون t زوجی استفاده شده است . نتایج تحقیق نشان میدهد که در آموزش و پرورش ناحیـ ه سـه تبریز بین یادگیرنده بودن و بالندگی سازمانی، همبستگی مثبت وجود د ارد. در پایان ، ضمن ارائه نتایج تحقیق ، راهکار لازم جهت تقویت یادگیرنده بودن و بالندگی سازمانی ارائه گردیده است .
ملخص الجهاز:
از نظر واریک ١ نیز بهبود سازمانی عبارت است از سیستم های برنامه ریزی شده و بلندمدت و اصولاً شامل استراتژی علوم رفتاری برای درک، توسعه و تغییر سازمان ها جهت بهبود اثربخشی و سلامتی خود در حال و آینده میباشد(واریک ، ١٩٨٤، ٩١٦).
در ادامه برخی از نظریات ارائه شده در مورد سازمانهای یادگیرنده مورد بررسی قرار گرفته است : پیتر سنگه (١٩٩٠) سازمان یادگیرنده را به عنوان سازمانی که به طور مستمر ظرفیت خود را برای خلق آینده اش افزایش میدهد، تعریف میکند.
پدلر و همکارانش یازده ویژگی خاص سازمان های یادگیرنده را بدین صورت برشمرده اند(پدلر، ١٩٩٨): ١) رویکرد یادگیری به استراتژی ٢) سیاست گذاری مشارکتی ٣) آگاه سازی ٤) مسئولیت پذیری و کنترل ٥) تبادلات درونی ٦) انعطاف پذیری در اعطای پاداش ٧) نظارت بر محیط ٨) ساختار توانمند ٩) یادگیری درون سازمانی ١٠) محیط یادگیری ١١) خود شکوفایی برخی از تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی در مورد بالندگی سازمانی و یادگیری سازمانی در ادامه آورده شده است : ترک زاده و همکارانش (١٣٨٧) در مقالـه خـود بـه ارزیـابی وضـعیت توسـعه سـازمانی دانشـگاه هـا ی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در شهر تهران پرداخته اند.
در نهایت با استفاده از آزمون t تفاوت بین یادگیرنده بودن و بالندگی سازمانی مورد مطالعه قرار گرفته و نتایج در زیر ارائه شده است .
بحث و نتیجه گیری در این مقاله با استفاده از روش تحقیق توصیفی، بالندگی و یادگیرنده بودن سازمان مورد مطالعه قرار گرفته است .