خلاصة:
هدف این پژوهش، ساخت و هنجاریابی پرسشنامه سنجش راهبردهای کنار آمدن دانشجویان با استرس بود. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال تحصیلی 88ـ1387تشکیل می داد. از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 635 دانشجو انتخاب شدند. ابزار پژوهش (پرسشنامه راهبردهای کنارآمدن با سه مولفه مساله مدار،هیجان مدار واجتناب مدار) با 49 پرسش با طیف لیکرتی چهاردرجه ای بر مبنای نظریه های فروید1، لازاروس و فولکمن2، بلاکر3 و سایرین تدوین شد. ضریب اعتبار این ابزار با استفاده ازروش آلفای کرانباخ80/به دست آمد. روایی سازه پرسشنامه بااستفاده ازتحلیل عاملی با روش مؤلفه های اصلی و چرخش واریماکس مورد بررسی قرارگرفت. نتیجه این تحلیل نشان دادکه هر یک از مولفه های پرسشنامه به ترتیب 47،51و52 درصد واریانس سازه مورد مطالعه را تبیین می کند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که: 1-پرسشنامه مذکور از روایی و اعتبار قابل قبولی برخوردار است. 2- برای سنجش راهبردهای کنار آمدن دانشجویان با استرس جدول نرم به صورت نمره Tو رتبه درصدی برای هریک از مؤإلفه هاوبرای زنان و مردان تنظیم شد. از این ابزار می توان در برنامه ریزی درمان برای مراجعان در مواجهه با محرک های استرس زا استفاده کرد.
ملخص الجهاز:
در اين ارتبـاط ، حسـينيان و همکـاران (١٣٨٥) در بررسي رابطه سلامت روان و راهبردهاي کنـار آمـدن بـا اسـترس دانشـجويان دانشـگاه هـاي آزاد و سراسري شـهر تهـران بـه ايـن نتيجـه رسـيدند کـه بـين سـلامت روان و راهبـرد مسـ اله مـدار رابطـه معني داري وجود دارد.
پژوهش انجام شده درباره راه هاي کنارآمدن با فشاررواني در دانشجويان دختر و پسر دانشگاه آزاد واحد آشتيان و اراک نشان داده است که بين راه هاي کنار آمدن دانشجويان ايـن دو واحـد از نظـر برخي مولفه هاي کنار آمدن مانند کنترل خود، حمايت اجتماعي و گريز ـ اجتناب تفاوت معنـي دار وجود دارد (ملازاده ، ١٣٨٥).
براي سنجش راه هاي کنار آمدن با استرس ابزارهاي متفاوتي ماننـد پرسشـنامه بيلينگـر و مـوس ، پرسشنامه کارور و همکاران ، پرسشنامه لازاروس و فولکمن ، پرسشنامه گرين گلس و فيکسن بام و مانند اين ها وجود دارد اما به دليل عوامل مختلفي مانند ساختار روان شناختي، مـنش ، تعامـل فـرد بـا جامعه و اعتقادات شخصي ومسايل فرهنگي که تا حد زيادي پاسخ فرد را نسبت بـه اسـترس تعيـين مي کند، استفاده از اين پرسشنامه ها در جامعه ايران با اطمينان صورت نمي گيرد.
براين اساس ، پرسش هاي پژوهشي اين تحقيق عبارتند از: ١-پرسشـنامه مناسـب بـراي سنجش راهبردهاي کنارآمدن بااسترس از ديدروان شناسان صاحب نظر در اين رشته چگونه است ؟ ٢-پرسشنامه اي که به اين ترتيب ساخته مي شود در جامعه مورد مطالعه تاچه اندازه اعتبار و روايـي دارد؟ ٣-نرم مناسب براي سنجش راهبردهاي کنارآمدن دانشجويان با اين پرسشنامه چگونه اسـت ؟ بدين ترتيب ، اين پژوهش با هدف طراحي ، تدوين و هنجاريابي پرسشنامه سنجش راهبردهاي کنـار آمدن با استرس انجام شده است .