خلاصة:
پژوهش حاضر با عنوان«بررسی عوامل آموزشی و تربیتی مؤثر بر میزان اعتماد اجتماعی شهروندان تهرانی به دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1389» است. هدف این پژوهش شناخت عوامل تاثیرگذار بر میزان اعتماد اجتماعی در بین شهروندان تهرانی به دانشگاه آزاد اسلامی و دست یابی به یک الگوی نظری تحلیلی می باشد که با استعانت از نظریه های مرتبط، عوامل مهم و اثر گذار مورد بررسی قرار می گیرد. پژوهش حاضر با طرح پرسش هایی که آیا عوامل اشاره شده بر میزان اعتماد اجتماعی به دانشگاه آزاد اسلامی مؤثر است؟ ضریب تاثیر کدام یک از عوامل و شاخص ها بیشتر است؟، به تحلیل و تبیین موضوع پژوهش پرداخته است. روش تحقیق این پژوهش، پیمایشی و ابزار سنجش، پرسشنامه پنج گزینه ای مبتنی بر مقیاس لیکرت است. اعتبار محتوایی ابزار سنجش با توجه بهCVR1 بدست آمده 85/0 است وسنجش روایی سازه ای با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی و آماره 3KMO برابر 91/0 بدست آمده که در سطح بالایی بوده و نشان ازهمبستگی گویه های مقیاس است. در بحث سنجش پایایی ابزار اعتماد اجتماعی، گویه های منتخب در دو بررسی مقدماتی و نهایی مورد تحلیل قرار گرفتند که نتایج حاصل نشان می دهد مقیاس های بکار رفته از قابلیت اعتماد قابل قبولی برخوردارند. به طوری که ضرایب همبستگی در بررسی نهایی افزایش را نشان می دهد و آلفای مقیاسها در بررسی مقدماتی90/0 و در بررسی نهایی برابر با 95/0 است که هر دو در حد بالایی است. نمونه مورد مطالعه 1000 نفر از دانشجویان واحدهای منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامی و والدین آنها هستند که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و در نهایت با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. برای انجام مباحث مدل سازی از نرم افزار لیزرل3 استفاده شده است. نتایج این پژوهش بر وجود یک الگوی رابطه معناداری و مستقیم بین شاخص های متغیرهای مستقل عوامل آموزشی و تربیتی با متغیر وابسته میزان اعتماد اجتماعی حکایت دارد. مهم ترین معرف های شاخص های آموزشی به ترتیب اهمیت غنی بودن کتابخانه،کیفیت آموزشی،امکانات و فضای آموزشی است. به عبارت دیگر با ارتقاء کمی و کیفی شاخص های آموزشی و تربیتی، میزان اعتماد به دانشگاه آزاد اسلامی افزایش می یابد. همچنین مهم ترین معرف های شاخص های اجتماعی به ترتیب اهمیت،پایگاه اجتماعی فرد و جایگاه اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی است به عبارت دیگر با ارتقاء کمی و کیفی شاخص های اجتماعی،میزان اعتماد به دانشگاه آزاد اسلامی افزایش می یابد. همچنین نتایج الگوسازی معادلات ساختاری حکایت از رابطه بین متغیرهای مستقل و متغیر وابسته است. با توجه به شاخص های الگوسازی می توان استدلال کرد که مدل های ارائه شده از برازش خوبی برخوردار بوده و انطباق مطلوبی بین مدل به تصویر درآمده و یا مدل ساختاری شده با داده های تجربی فراهم گردیده است. به عبارت بهتر متغیرهای فوق صلاحیت لازم را جهت استفاده در قالب یک مدل نهایی پژوهش را دارند.
ملخص الجهاز:
هدف اين پژوهش شناخت عوامل تأثيرگذار بر ميزان اعتمـاد اجتمـاعي در بين شهروندان تهراني به دانشگاه آزاد اسلامي و دست يابي به يک الگوي نظري تحليلي مـي باشـد کـه بـا اسـتعانت از نظريه هاي مرتبط ، عوامل مهم و اثر گذار مورد بررسي قرار مي گيرد.
بنابراين سؤال اصلي وآغـازين کـه انجـام مطالعـه حاضـر را برانگيخت همانا اين است که ميزان اعتماد دانشجويان و والدين آنهـا بـه دانشـگاه آزاد اسـلامي در چه سطحي است و عوامل مؤثر بر اين اعتماد کدامند؟ به همين منظور ضمن مروري که بـر تئـوري هاي اعتماد اجتمـاعي خـوا هيم داشـت از تئـوري هـاي زتومکـا، هـومنز، راولـز، دورکـيم ، گيـدنز، جانسون ، بن ونيست ، فرانسيس فوکوياما و پارسونز به منظور تبيين موضوع استفاده خواهد شد و بـ ه وسيله فرضياتي که ازاين تئوري ها اخذ و به آزمون گذاشته مي شود به بيان عوامل مؤثر بـر اعتمـاد اجتماعي مي پردازيم و همچنين با توجه به يافته هـا ونتـايج حاصـل از تحقيـق بـه بيـان راهکارهـا و پيشنهاداتي در جهت تقويت اعتماد اجتماعي دانشجويان مبادرت خواهيم نمود.
در تحقيق حاضر براي سنجش اعتماد اجتماعي شش معرف : صداقت ، صراحت ، سهيم کـردن ، تمايلات همکاري جويانه ، اطمينان واعتماد کردن مورد استفاده قرار گرفته اند ودر پرتو آن هـا کـه ويژگي هايي قابل مشاهده اند،سنجش اعتماد ممکن گرديده است .