خلاصة:
در این مقاله، پس از معرفی منابع درس تخصصی تئوریهای انقلاب، چهار
منبع اصلی این حوزه که کاربرد بیشتری در مراکز آموزشی و دانشگاهی
کشور دارند، به بوته نقد گذاشته میشود. در این نقد، ضمن بررسی و
ارزیابی اجمالی از دیدگاه شکلی و محتوایی، برجستگیها و کاستیهای این
متون را ــ بهطور گذرا ــ بیان و پیشنهادهای سازندهای جهت رفع کاستیها
و بهبود کیفی آنها در چاپهای احتمالی آتی ارائه میشود.
ملخص الجهاز:
"3. سیری در نظریههای انقلاب: رفع کاستیهای شکلی و محتوایی زیر، برقوت کتاب میافزاید:ویرایش ادبی دقیق؛ ارائه کامل شناسنامه کتاب؛ افزودن پیشگفتار؛ خلاصه فصلها و خلاصه نهایی؛ کتابشناسی جامع و نمایه؛ تبدیل واژههای خارجی به معادلهای رایج فارسی؛ متمایز ساختن مطالب و تحلیلهای مؤلف از مطالب صاحبان نظریه؛ حذف تبلیغات انتشاراتی ناشر از لابهلای صفحات؛ طرح و نقد سایر نظریههای انقلاب برطبق آنچه وعده داده شده است؛ فراتررفتن از طرح دیدگاههای متفکران اسلامی و بیان نظریههای انقلاب اسلامی؛ بهرهگیری از وقایع انقلاب اسلامی بهعنوان مصداق مباحث و به منظور تفهیم بهتر مطالب؛ انتخاب یک عنوان کلی برای کتاب برای رساتر کردن آن؛ ایجاد ارتباط شکلی بین مطالب کتاب با تغییر و ادغام فصلها، مانند طرح نظریهپردازی انقلاب بهصورت بنیادین و عمیق در فصل اول و تعریف و تبیین عناوین و واژههای مربوط و انتقال فرضیه راهنمای پایان کتاب به انتهای این فصل؛ ادغام فصلهای سوم و چهارم بهعنوان نظریههای مارکسیستی و فصلهای هفت و هشت بهعنوان نظریههای روان شناختیـ اجتماعی به گونهای که مکمل یکدیگر باشند؛ ایجاد یکنواختی در عناوین فرعی فصلها، زیرا عناوین فرعی فعلی بعضی از فصلها، مبین محورهای نظری دیدگاه مورد بحث و برخی دیگر، گویای مصادیق کشوری آن نظریه است (برای نمونه، فصل سوم با فصل هفتم مقایسه شود)."