Abstract:
هدف از انجام تحقیق حاضر، مقایسه ی رضایت دانشجویان زن و مرد رشته های مختلف دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز، از کیفیت برنامه ی درسی و عملکرد استادان وکارکنان مربوط است. روش تحقیق در این مطالعه، از نوع توصیفی – پیمایشی است و جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانشجویان رشته های تربیت بدنی، روان شناسی بالینی، علوم کتابداری و اطلاع رسانی، مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، آموزش پیش دبستانی و دبستانی و کودکان استثنایی است که در سال تحصیلی 88-87 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای از بین دانشجویان ترم های 5 و 7 رشته های مذکور، تعداد 181 نفر انتخاب شده و پرسشنامه ی برنامه ی درسی مدیریت ورزش دانشگاه فلوریدا (2004) بین آنان توزیع گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار Spss 16 و از طریق روش های آماری توصیفی و T-test و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که: 1) دانشجویان زن رضایت بالاتری از کیفیت عملکرد استادان خود دارند. 2) بین میزان رضایت دانشجویان زن و مرد از کیفیت عملکرد کارکنان و کیفیت برنامه ی درسی، تفاوت معناداری وجود ندارد. 3) بین میزان رضایت دانشجویان رشته های مختلف از کیفیت عملکرد کارکنان و کیفیت برنامه ی درسی، تفاوت معناداری وجود ندارد. 4) از دیدگاه دانشجویان، بالاترین کیفیت عملکرد، متعلق به اساتید آموزش پیش دبستانی و پایین ترین کیفیت عملکرد، متعلق به استادان علوم کتابداری و اطلاع رسانی است. 5) در کلیه ی رشته ها، بالاترین میزان رضایت دانشجویان از کیفیت دروس تخصصی و پایین ترین رضایت از دروس کارورزی و عملی است.
Machine summary:
مقايسه ي رضايت دانشجويان از کيفيت برنامه ي درسي و عملکرد استادان و کارکنان دانشکده ي علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شيراز دکتر مهدي محمدي * دکترجعفر ترکزاده ** دانشگاه شيراز چکيده هدف از انجام تحقيق حاضر، مقايسه ي رضايت دانشجويان زن و مـرد رشته هاي مختلف دانشکدهي علوم تربيتي و روانشناسي دانـشگاه شـيراز، از کييفت برنامه ي درسـي و عملکـرد اسـتادان وکارکنـان مربـوط اسـت .
با توجه به اين نکته که غايت نهايي تعامل هايي بين ايـن سيستم ها، ايجاد يک نظام آموزشي با کيفيت بالا اسـت کـه تـضمين کننـدهي موفقيـت دانشجو خواهد بود و از سوي ديگر دانشجو به عنـوان ذينفـع اصـلي کيفيـت عملکـرد استاد، کارمند و همچنين کيفيت برنامه ي درسي در سطح دانشگاه است ،از اين رو، تاکيد و توجه خاصي به ارزشيابي دانشجويان در مورد عملکرد اجزاي مختلف نظام آمـوزش عالي معطوف شده است .
بر همين اساس، تحقيق حاضـر بـه منظـور آگاهي بيشتر از رضايت دانشجويان از کيفيت برنامه هـاي درسـي و عملکـرد اسـاتيد و کارکنان دانشکده به عنوان دو گروهي که عملکرد آنان به طور مستقيم و غيرمستقيم در ارتباط با کيفيت اجراي برنامه ي درسي و نتايج حاصل از آن قرار مي گيرد، انجـام شـده است .
Effects of faculty interaction and feedback on gains in student skills; ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference, Nov 6-9 Boston.
The importance of measuring course workload in student ratings of instruction, Journal of Educational Psychology, 89.
Student and teacher gender in ratings of university faculty: Results from five colleges of study.
Student rating of teaching effectiveness: An analysis of end of course evaluation of faculty.