Abstract:
بهمنظـور بررسی تأثیر آموزش خودآموزی کلامی بر کاهش نشانههـای بـرانگیختگی دانشآمـوزان دارای اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی (ADHD)، 30 پسـر کلاس سوم و چهارم ابتدایی مبتلا بهADHD، بر مبنای فهرست نشانه مرضی کودک (گدو و اسپرافکین، 1999) و مصاحبه بـالینی منطبق بر ملاکهـای تشخـیصی ADHD در DSM-IV-TR (2000) انتخاب و بر مبنای سن، پایه تحصیلی و هوش (آزمون هوش ریون) همتا شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایشی در 8 جلسه یکساعته برنامه آموزشی خودآموزی کلامی را دریافت کردند. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند که بین بهکارگیری خودآموزی کلامی و کاهش نشانههای برانگیختگی رابطه معناداری (01/0P<) وجود دارد. در مجموع، مداخله آموزشی خودآموزی کلامی موجب کاهش نشانههای برانگیختگی در دانش آموزان مبتلا به ADHD شد.
Machine summary:
تأثیر آموزش خودآموزی کلامی بر کاهش نشانههای برانگیختگی در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/فزونکنشی The Effect of Verbal Self-Instruction Training on Decreasing Impulsivity Symptoms in ADHD Children صمد قصابی دکتر معصومه پ.
A. in Psychology University of Social Welfare of Exceptional Children & Rehabilitation Sciences Seyyed Mahmoud Mir Zamani, PhD Baghiatallah Medical Sciences University Abstract he present study evaluated the effect of verbal self-instruction training on decreasing symptoms of im- pulsivity in grade school children with attention deficit/hy- peractivity disorder (ADHD).
30 male students (age 10-11), diagnosed with ADHD using the Child Symptom Inventory (Gadow & Sprafkin, 1999) and clinical interviews based on DSM-IV-TR (2000) were selected and randomly as- signed to an experimental (n=15) and a witness group (n=15).
بـا توجه به مبانی نظری و شواهد پژوهشی مبنی بـر اثربخشی درمانگریهای شناختیـرفتاری در کاهش بسیاری از نشـانههای مرضـی کودکـان مبتلا به نارسایی توجـه/ فزونکنشی و با تأکید بر اصل بنیادی الگوی خودآموزی کلامی مبنی بر آموزش کودکان بهمنظور افزایش شناخت آنها نسبت به ملزومات یک تکلیـف معین و متعاقب آن بهبـود فهم و توانایی نظارت بـر استفاده از راهبردهـای یادگیری و مهار رفتار به وسیله کودکان، و همچنین با توجه بـه نتایج پژوهشهایی (لرا، فایاد، گراف، کسلـر، آگیـلارـ گـاکسیولا، انگرمیر و دیگران، 2009) کـه پایداری ایـن اختلال را تا بزرگسالی بهطور گسترده پیشبینی کردهاند و ضرورت درمان نشانههای اختلال نارسایی توجه/ فزونـ کنشی، پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر آموزش خودـ آموزی کلامی بر کاهش نشانههای برانگیختگی طرحریزی شده است.