Abstract:
هدف مقاله این است که ابتدا ماهیت تربیت اخلاقی را از دیدگاه فردی یا جمعی بودن مشخص سازد و سپس دلالتهای تربیتی و اجتماعی آن را بیان کند. این پژوهش از نوع بنیادی ـ کاربردی، و روش آن، توصیفی ـ تحلیلی است. یافته ها نشان داد که تربیت اخلاقی در دیدگاه علامه ماهیتی جمعی دارد و صرفا قائم به اصلاح فرد نیست؛ بلکه لازم است بخشی از برنامه جامع تربیت اخلاقی به ساماندهی وضعیت اخلاقی جامعه اختصاص یابد؛ لذا در این مقاله ضمن تاکید بر ضرورت تشکیل جامعه تربیتی، راهبردهایی در دو سطح مدرسه و کل جامعه برای اثر بخشی بیشتر برنامه تربیت اخلاقی پیشنهاد شده است.
Machine summary:
"علامه طباطبایی (ره) فیلسوف گرانقـدر و مفسـر بـزرگ قـرآن کریم ، توجه وافری به بحثهای اجتماعی کرده اند و در خلال بحثهای گونـاگون خـود، اشـاره هـای دقیق و بدیعی درباره ماهیت جامعه (از لحاظ اعتباری یا حقیقی بودن)، تعاملات و تـأثیرات متقابـل 1 - Just Community Approach 2 - Power & Higgins فرد و جامعه ، اهمیت جامعه سالم و نقش روابط اجتماعی صحیح در رشـد و اعـتلای فـرد و جامعـه بیان کرده اند؛ لذا جا دارد که برای مطالعه ماهیت اخلاق از دیدگاه فردی یا جمعی بـودن و بررسـی رابطه اخلاق ، جامعه و تربیت ، دیدگاه های ایشان را با نگاهی جامع و مسئله محـور مـورد مطالعـه و بررسی قرار دهیم .
اگر انسان شاهد مردمانی در جامعه باشد که به حق عمل می کننـد، او هم بدون واهمه و بدون درنگ به انجام دادن آن دست میزند؛ زیرا خوبی عمـل بـه حـق و امکـان انجام دادن آن را به چشم می بیند تا چه رسد به اینکه ببیند همه افراد جامعـه آن را انجـام مـی دهنـد که در این صورت ، بیشتر به آن تشویق می شود (طباطبـایی ، ١٣٧٤، ج ٦ : ١١٧) و البتـه مخالطـه بـا اهل معصیت نیز، انسان را با گناه مأنوس ، و احتمال رفتار زشت را بیشتر می کند (طباطبـایی ، ١٣٧٤، ج ٧ : ٢٠٢)؛ به همین دلیل به اعتقاد علامه ، کسب تقوا برای تربیت اخلاقی انسان کافی نیست ، بلکه علاوه بر آن، انسان باید در جمع افراد صالح قرار گیرد و از مخالطه با اهـل معصـیت دوری جویـد."