Abstract:
هدف این پژوهش شناخت رابطة کمال گرایی و خود کارآمدی تحصیلی با اهداف پیشرفت دانش آموزان دبیرستانی است. به همین منظور 302 دانش آموز پایه سوم دبیرستان (151 پسر و 151 دختر ) در هر سه رشته (ریاضی-فیزیک،علوم تجربی و علوم انسانی) به روش نمونه گیری خوشهای انتخاب و مقیاس کمال گرایی مثبت و منفی تری شورت و همکاران (1995)،پرسشنامه خود کارآمدی تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ (2001) و پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001) را تکمیل نمودند. نتایج پژوهش نشان داد که کمال گرایی مثبت بهصورت مثبت، سهم معنی داری در پیش بینی اهداف رویکرد – تبحری و رویکرد – عملکردی داشت و کمال گرایی منفی بطور مثبت سهم معنیداری در پیش بینی اهداف رویکرد- عملکردی، اجتناب- تبحری و اجتناب – عملکردی داشت. همچنین خودکارآمدی تحصیلی بهصورت مثبت با اهداف رویکرد- تبحری رابطه داشت و سهم معنی داری در پیش بینی آن داشت و به صورت منفی با اهداف اجتناب- عملکردی ارتباط داشته و سهم معنی داری در پیش بینی این بعد از اهداف پیشرفت داشت. اما جنس در پیش بینی هیچ یک از ابعاد اهداف پیشرفت سهم معنی داری نداشت.
Machine summary:
رابطۀ بين کمال گرايي و خودکارآمدي تحصيلي با اهداف پيشرفت دانش آموزان ̈ Relationship between Perfectionism and Academic Self-efficacy with o Students Achievement Goals * مژده داوري * دکتر مسعود غلامعلي لواساني * دکتر جواد اژه اي چکيده هدف اين پـژوهش شـناخت رابطـۀ کمـال گرايـي و خــود کارآمـدي تحصـيلي بــا اهـداف پيشرفت دانش آموزان دبيرستاني است .
کليدواژه ها: کمـال گرايـي ، خـود کارآمـدي تحصيلي، اهداف پيشرفت ، دانش آموزان ̈ دريافت مقاله :١٣٩٠/٤/٨تصويب نهايي : ١٣٩٠/١٠/١١ o Department of Education al Psychology and Counseling * گروه روانشناسي تربيتي و مشاوره دانشگاه تهران University of Tehran, I.
از آنجا که اهداف و ارزش هاي هر فرد متاثر از عوامـل «درون فردي » مانند: باورها، علايق ، انگيزشها، صفات شخصـيتي، انتظـارات و «بـرون فردي » يا موقعيتي ميباشد؛ پژوهش حاضر با نگاهي تربيتي و بـا رويکـردي شـناختي- اجتماعي ارتباط «کمال گرايـي »٢ را بـه عنـوان سـازه اي شخصـيتي و «خـود کارآمـدي تحصيلي »٣، به عنوان سازه اي انگيزشي را با اهداف پيشرفت که آن هم سازه اي انگيزشي ميباشد در گروهي از دانش آموزان پايه سوم دبيرستان مورد بررسي قرار داده است .
ورنر فيلون و گائودريئو ( ٢٠١٠) به اين نتيجـه رسيدند که «کمال گرايي خودمدار»١٠ با پيشـرفت تحصـيلي بـا واسـطه گـري اهـداف رويکرد- عملکردي ، ارتباط مثبت جزئي داشت ؛ ولي زمـاني کـه اهـداف «رويکـرد - تبحري » به عنوان واسطه در نظر گرفته شد رابطه مثبت کامل بين کمال گرايي خودمدار و پيشرفت تحصيلي وجود داشت ؛ از سوي ديگر هدف رويکرد - تبحري ، بـه عنـوان يک واسطه جزئي در رابطه ي منفـي بـين «کمـال گرايـي جامعـه مـدار»١١ و «رضـايت تحصيلي »١٢ نمايان شد.