Abstract:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻌﯿﯿﻦ راﺑﻄﻪ اﺑﻌﺎد ﺳـﺒﮏ ﺗــﺪرﯾﺲ ادراک ﺷــﺪه و اﻧﮕﯿــﺰش ﺧﻮدﻣﺨﺘــﺎر ﺑــﺎ ﺧﻼﻗﯿﺖ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﻧﻤﻮﻧـﻪ ای ﺑﻪ ﺣﺠﻢ 500 ﻧﻔﺮ از ﻣﯿﺎن داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺧﺘـﺮ و ﭘﺴﺮ ﭘﺎﯾﻪ ﺳﻮم ﻣﻘﻄﻊ ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮ زاﻫﺪان ،ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿـﺮی ﺧﻮﺷـﻪ ای ﭼﻨـﺪ ﻣﺮﺣﻠـﻪ ای اﻧﺘﺨـﺎب ﺷﺪﻧﺪ.ﻓﺮم ﮐﻼﻣﯽ)اﻟﻒ و ب( آزﻣـﻮن ﺗﻔﮑـﺮ ﺧـﻼق ﺗﻮرﻧﺲ)1992(،ﻣﻘﯿﺎس اﻧﮕﯿﺰش ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ واﻟﺮﻧـﺪ و ﻫﻤﮑﺎران )1992( و ﻣﻘﯿﺎس ﻣﻌﻠﻢ ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﺑﺎﻓـﺖ اﺟﺘﻤــﺎﻋﯽ ﺑﻠﻤﻮﻧــﺖ و ﻫﻤﮑــﺎران)1992( ﺑــﻪ روش ﺷﺪﻧﺪ.اﻋﺘﺒﺎر و رواﯾﯽ اﺑﺰار ﻫﺎی ﻣﺬﮐﻮر ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻫــﺎی رواﯾــﯽ ﻫﻤﮕﺮا،اﺟــﺮای ﻓــﺮم ﻣــﻮازی ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ،ﺑﺎزآزﻣـﺎﯾﯽ و ﺗﺤﻠﯿـﻞ ﻋﺎﻣـﻞ ﺗﺎﺋﯿﺪی اﺣﺮاز ﮔﺮدﯾﺪ.ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺴـﯿﺮ، اﺛﺮات ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ اﺑﻌﺎد ﺳﺒﮏ ﺗـﺪرﯾﺲ ادراک ﺷـﺪه ﺑـﺮ ﺧﻼﻗﯿــﺖ و ﻧﯿــﺰ اﺛــﺮ ﻏﯿﺮﻣﺴــﺘﻘﯿﻢ ﺑــﺎ واﺳــﻄﻪ ﮔــﺮی اﻧﮕﯿــﺰش ﺧﻮدﻣﺨﺘــﺎر ﺑــﺮ ﺧﻼﻗﯿــﺖ را نشان ﻣــﯽ دﻫــﺪ.ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﻤــﺎﻣﯽ ﺿــﺮاﯾﺐ ﻣﺴــﯿﺮ اﻟﮕــﻮی ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدی ﻣﻌﻨﺎدار ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ(p<0/001 ).
Machine summary:
رابطۀ ابعاد سبک تدريس ادراک شده ، انگيزش خودمختار و خلاقيت : ارائه مدل خلاقيت بر اساس نظريه خودتعيين گري Relationship between Dimensions of Percieved Teaching Style , Autonomous Motivation and Creativity:A Model of Creativity Based on Self-Determination Theory دکتر افسانه مرزيه دکتر جواد اژه اي دکتر الهه حجازي * دکتر سيد محمود قاضي طباطبايي چکيده هدف پژوهش حاضر تعيين رابطه ابعاد سـبک تــدريس ادراک شــده و انگيــزش خودمختــار بــا خلاقيت دانش آموزان مي باشد.
بر اين اساس بررسي نقش ابعاد سبک تدريس ادراک شده و انگيزش خودمختار بر خلاقيت حائز اهميت است .
فراواني، ميانگين و انحراف معيار مربوط به متغييرهاي خلاقيت ، انگيزش خود مختار و ابعاد سبک تدريس ادراک شده (رجوع شود به تصویر صفحه) مبناي تجزيه و تحليل مدل هاي علّي، ماتريس همبستگي است .
ماتريس همبستگي ميان ابعاد سبک تدريس ادراک شده ،انگيزش خودمختار و خلاقيت (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج مندرج در جدول ٢ حاکي از آن است که تمام متغيرهاي مورد بررسي با هم همبستگي دارند.
نتايج ياد شده اهميت نقش سبک تدريس و انگيزش خودمختار را در خلاقيت نشان مي دهد.
W 5-investment theory of creativity 6-self-determination theory 7-competence 8-relatedness 9-autonomy 10-autonomy support 11-structure 12-National Advisory Committee on Creative and Cultural Education 13-Teacher As Social Context 14-Academic Motivation Scale 15- Torrance Test of Creative Thinking - البرزي،محبوبه ؛جوکار،بهرام و خير،محمد(١٣٨٩) تاثير ادراک از والدين ومعلمان بر خلاقيت کودکان با توجه به باورهاي انگيزشي آنان ،مجله روانشناسي.