Abstract:
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در کنار تبیین نقشه راه جامعی که بتواند جهتدهنده و هماهنگکننده سیاستها و برنامههای کشور در مسیر پیشرفت همهجانبه باشد، باید راهبرد اساسی حاکم بر فرایند پیشرفت را نیز مشخص سازد. یکی از وجوه اسلامی بودن الگو، توجه به دیدگاه اسلام در مورد راهبرد اساسی پیشرفت و چگونگی حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب است. بررسی مولفههای پیشرفت از منظر اسلام حداقل دو نکته اساسی و مرتبط به هم را نشان میدهد. یکی اینکه مولفههای معنوی پیشرفت نسبت به مولفههای مادی آن، تقدم رتبی و ذاتی دارند و این در حالی است که در عرصه تحقق، ممکن است برخی از سطوح مولفههای مادی در برنامهریزیهای کلان از تقدم زمانی برخوردار باشند. نکته دوم اینکه راهبرد اساسی برای رسیدن به پیشرفت، راهبرد تربیتی و فرهنگی است. بنابراین همسوسازی برنامههای کلان تربیتی و فرهنگی برای تعمیق باورها و رفتارهای همسو با مولفههای معنوی پیشرفت که به گونهای طبیعی موجب تقویت خاستگاه مولفههای مادی می گردد، از ضرورتهای پیشرفت است و نباید این امر لزوما به بعد از تدوین کامل الگو موکول شود. از هماکنون باید دستگاهها و نهادهای آموزشی، تربیتی و فرهنگی طرحها و برنامههای کلان خود را همسوی با تربیت همهجانبه فردی و اجتماعی برای تسریع و تسهیل فرایند پیشرفت بازتعریف و متحول سازند.
The Islamic-Iranian progress model should both explicate a comprehensive road map for organizing the programs and policies of the country for progress، and determine the main strategy for progress. One aspect of an Islamic model is paying attention to the ideas of Islam about the main strategies for progress، and the process of moving from the present state to the favorable state. A study of the components of progress from the viewpoint of Islam clarifies at least two relevant points. First، the non-material components of progress show an essential precedence over the material components، though some levels of the material components might have a temporal precedence in macro programming. Second، the main strategy for progress is an educational and cultural strategy. Therefore، as a fundamental necessity for progress، the macro educational and cultural programs that are in accord with the non-material components of progress and strengthen the origins of the material components، should be harmonized. The educational and cultural organizations and institutions should redefine and modify their macro plans and programs in order to facilitate and accelerate the process of progress.