Abstract:
در زیبایی شناسی جدید توجه به شکل ظاهری شعر صرفا برای بیان زیبایی های هنری آن کافی به نظر نمی رسد، به همین دلیل نوعی گرایش تطبیقی برای بررسی تاثر ذوقی و شخصی شاعر از محیط اجتماعی شکل می گیرد که شناخت آثار ادبی را برمبنای تحقیق روان شناختی و جامعه شناختی ادبی استوار می سازد.
در این جستار با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از دانش های میان رشته ای روان شناسی، جامعه شناسی و زبان شناسی به توصیف و نقد زیبایی شناسی رنگ در شعر یکی از برجسته ترین شاعران نوگرای تاجیکستان پرداختیم. فرزانه خجندی با تاثیرپذیری از رنگارنگی محیط فرهنگی ـ اجتماعی تاجیکستان و بهره گیری کامل از رنگ، اندیشه های اخلاقی را به زیباترین شکل به تصویر کشیده و در عین بهره گیری از رمزها و نمادهای رایج شعر فارسی، با خلق نمادهای نو و ترکیب سازی های بدیع در حوزه رنگ ها به پرورش شکل زیبایی از سخن فارسی دست یافته است.
In modern aesthetics، the form of a poem is not enough to explain its artistic beauty. Therefore، a there is a comparative tendency to study the effect of the social environment on the personality and the taste of the poet، which leads tothe study of literary works on the basis of psychology and sociology of literature.
The researchers in this paper followa descriptive-analytical approach and employsome interdisciplinary sciences، such as psychology، sociology، anthropology and linguistics، to study the aestheticelement of color in the poetry of one of the most prominent Modernist poets of Tajikistan، FarzanehKhojandi. It is concluded that the poet is influenced by the colorful social and cultural environment of Tajikistan and employ color to describe his ethical views in the best way. Moreover، besides using the dominant symbols in Persian poetry، he introduces new symbols and diction in regard of colors and thus enriches Persian language and poetry.
Machine summary:
نقد زیبایی شناختی رنگ در شعر فرزانه خجندی شاعر رنگ ها سهیلا حسینی احمد منصوری رضی چکیده در زیبایی شناسی جدید توجه به شکل ظاهری شعر صرفا برای بیان زیبایی های هنری آن کافی به نظر نمی رسد، به همین دلیل نوعی گرایش تطبیقی برای بررسی تأثر ذوقی و شخصی شاعر از محیط اجتماعی شکل می گیرد که شناخت آثار ادبی را برمبنای تحقیق روان شناختی و جامعه شناختی ادبی استوار می سازد.
در این جستار با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از دانش های میان رشته ای روان شناسی ، جامعه شناسی و زبان شناسی به توصیف و نقد زیبایی شناسی رنگ در شعر یکی از برجسته ترین شاعران نوگرای تاجیکستان پرداختیم .
فرزانه خجندی با تأثیرپذیری از رنگارنگی محیط فرهنگی ـ اجتماعی تاجیکستان و بهره گیری کامل از رنگ ، اندیشه های اخلاقی را به زیباترین شکل به تصویر کشیده و در عین بهره گیری از رمزها و نمادهای رایج شعر فارسی ، با خلق نمادهای نو و ترکیب سازی های بدیع در حوزه رنگ ها به پرورش شکل زیبایی از سخن فارسی دست یافته است .
این مقاله برآن است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی و با رویکرد میان رشته ای و بهره گیـری از آموزه های روان شناسی و جامعه شناسی ادبی ، فرم حسی رنگ را در شعر فرزانـه خجنـدی شاعر توانای تاجیکستان بررسی کند و به دلیل ساخت ترکیب های بدیع در حـوزه رنـگ هـا اهمیت آن را در واژه شناسی یادآور شود.