Abstract:
پژوهش حاضر به منظور تاکید بر ضرورت توسعه کیفی آموزش عالی ایران و ارائه راهکاری موثر جهت تحقق آن انجام شده است. آموزش عالی تاثیر قابل ملاحظه ای در توسعه و استقلال نظام اجتماعی دارد. اما در ایران علی رغم تاکیدات پژوهش های داخلی و برنامه-های چهارم و پنجم توسعه نسبت به ضرورت توجه به توسعه کیفی آموزش عالی، متاسفانه توسعه نظام آموزش عالی ایران معطوف به بعد کمی شده است. لذا چنین به-نظر می رسد که با ادامه روند کنونی، آموزش عالی ایران رهسپار آینده ای نگران کننده باشد. روش پژوهش مروری–تحلیلی است که از طریق بررسی و تحلیل مهم ترین اسناد و منابع نظری و پژوهشی انجام گردیده است. یافته-ها نشان داد که پیامدهای حاصل از کاربرد قابلیت های فاوا با شاخص هایی که حاکی از توسعه کیفی در آموزش عالی است، تشابه و همپوشی دارد. نتایج حاصله نشان داد که ورود قابلیت های فاوا به آموزش عالی می تواند زمینه توسعه کیفی این بخش از نظام آموزشی را فراهم آورد.
Machine summary:
"کاربرد فناوری اطلاعات وارتباطات(فاوا)در آموزش عالی:راهکاری برای توسعه کیفی Application of Information and Communication Technology (ICT)in Higher Education:A way to qualitative development تاریخ دریافت مقاله:1389/6/13،تاریخ ارزیابی:1389/10/10،تاریخ پذیرش مقاله:1390/5/25 زینب یزدانی کاشانی1 دکتر محمد رضا تمناییفر2 چکیده: پژوهش حاضر به منظور تاکید بر ضرورت توسعه کیفی آموزش عالی ایران و ارائه راهکاری موثر جهت تحقق آن انجام شده است.
در مجموع با مرور نتایج مطالعات نظری و شواهد پژوهشی،چنین به نظر ارسد که مزایا و نتایج استفاده از قابلیتهای فاوا مثل وبلاگ،ویکی و شبکههای اجتماعی همچون تسهیل برقراری ارتباط با همسالان و اساتید،مشارکت با دیگران جهت ساخت دانش،رشد مهارتهای تفکر انتقادی و حل مساله،تحقق یادگیری مشارکتی و انجام کار گروهی با دیگران،ارائه و تقسیم عقاید با دیگران،آشنایی با فناوریهای جدید و زبان خارجی،پذیرش عقاید مختلف و غیره منجر به تحقق توسعه کیفی آموزش عالی خواهد شد.
یافتهها و نتایج این مطالعه مبین آن است که پیامدها و مزایای حاصل از کاربرد قابلیتهای فاوا همچون تسهیل برقراری ارتباط با همسالان و اساتید،مشارکت با دیگران جهت ساخت دانش،رشد مهارتهای تفکر انتقادی و حل مساله،تحقق یادگیری مشارکتی و انجام کار گروهی با دیگران،ارائه و تقسیم عقاید با دیگران،آشنایی با فناوریهای جدید و زبان خارجی،پذیرش عقاید مختلف و غیره با شاخصهایی که بیانگر توسعه کیفی آموزش عالی است،همپوشی دارد.
البته نکته قابل تامل آن است که استفاده از قابلیتهای فاوا مثل وبلاگ،ویکی و شبکههای اجتماعی موجب تحقق توسعه کیفی در آموزش عالی نخواهند شد مگر این که به تغییر در نگرش اساتید درباره سودمندی این قابلیتها،افزایش تواناییهای دانشجویان برای استفاده از این قابلیتها،تغییر در فرهنگ سازمانی آموزش عالی،توسعه امکانات دانشگاهها و افزایش منابع حمایتی توجه شود."