Abstract:
اﺑﻮﻣﺴﻠﻢﻧﺎﻣﻪ، ﺳﺮﮔﺬﺷﺖ اﺑﻮﻣﺴﻠﻢ ﺧﺮاﺳﺎﻧﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﭘﺎﻳﺔ ﺳﺎﺧﺘﺎر اﺳﻄﻮرهای ﻗﻬﺮﻣﺎن اژدﻫﺎﻛﺶ ﺑﺎزآﻓﺮﻳﺪه ﺷﺪهاﺳﺖ. ﭘﺲ از ﻗﺘﻞ وی، ﮔﺮاﻳﺶ ﻗﻮم اﻳﺮاﻧﻲ در ﺑﺮﮔﺸـﺖ ﺑـﻪ ﺳـﻮی اﺳـﻄﻮرهﻫـﺎ در دوران ﺗﺎرﻳﺨﻲ و ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺗﺎرﻳﺦ ﺑﻪ اﺳﻄﻮره ﺑﺎ اﻧﮕﻴﺰهﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻲ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ. در ﻣﻘﺎﻟﺔ ﺣﺎﺿـﺮ ﭘﺲ از ﺑﺮرﺳﻲ ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻗﺼـﺔ زﻧـﺪﮔﻲ اﺑﻮﻣﺴـﻠﻢ ﺧﺮاﺳـﺎﻧﻲ، اﻧـﻮاع دﮔﺮدﻳﺴـﻲﻫـﺎ و ﺗﺤﻠﻴـﻞﻫـﺎ و ﺟﺎﺑﻪﺟﺎﻳﻲﻫﺎی اﺳﻄﻮرة ﻓﺮﻳﺪون )ﻗﻬﺮﻣﺎن اژدﻫﺎﻛﺶ( در ﺑﺎزآﻓﺮﻳﻨﻲ زﻧﺪﮔﻲ اﻳﻦ ﻗﻬﺮﻣـﺎن ﺑﺮرﺳـﻲ ﻣﻲﮔﺮدد ﺗﺎ ﺑﺎ ذﻛﺮ دﻻﺋﻞ ﺗﺎرﻳﺨﻲ و روانﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، ﻋﻠﺖ اﻳﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮات آﺷـﻜﺎر ﺷـﻮد. ﺣﺎﺻـﻞ ﻛـﺎر ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ اﻏﻠﺐ ﺑﺨﺶﻫﺎی ﺑﻦﻣﺎﻳﺔ اژدﻫﺎﻛﺸﻲ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻋﻨﺎﺻﺮ دﻳﻨﻲ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺷﻜﻞ داده و ﺑﺮﺧﻲ از ﻣﻮارد آن ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺟﺎﺑﻪﺟﺎﻳﻲﻫﺎی ﺗﺨﻴﻠﻲ )ادﺑﻲ( دﻳﮕﺮﮔﻮﻧﻪ ﺷﺪهاﺳﺖ.
Machine summary:
اﻳﻦ داﺳﺘﺎن ﺑﻠﻨﺪ، در ﺳﻪ ﺑﺨﺶ ﺟﻨﻴﺪﻧﺎﻣـﻪ )ﻣﺎﺟﺮای ﺟﺪ ﺧﻴﺎﻟﻲ اﺑﻮﻣﺴﻠﻢ(، اﺑﻮﻣﺴﻠﻢﻧﺎﻣﻪ )ﻛﻪ ﻣﺎﺟﺮای ﺳﺘﻴﺰ اﺑﻮﻣﺴﻠﻢ ﺑـﺎ واﻟﻴـﺎن ﺧﻠﻴﻔـﺔ اﻣﻮی در راه اﻧﺘﻘﺎمﺟﻮﻳﻲ از ﺧﻮن ﺷﻬﻴﺪان اﻫﻞ ﺑﻴﺖ رﺳﻮل، ﺟﻨﮓﻫـﺎی ﻃـﻮﻻﻧﻲ ﺑـﺎ ﻟﺸـﻜﺮ ﻣﺮوان ﻛﻪ ﻫﻤﮕﻲ »ﺧﺎرﺟﻲ« ﺧﻮاﻧﺪه ﺷﺪهاﻧﺪ، ﻛﺸﺘﻦ ﻣﺮوان ﺣﻤﺎر آﺧـﺮﻳﻦ ﺧﻠﻴﻔـﺔ دﻣﺸـﻖ، ﭘﺎﻛﺴﺎزی ﺳﺮزﻣﻴﻦﻫﺎی اﺳﻼم از ﻛﺎﻓﺮان ﻣﺴﻠﻤﺎنﻧﻤﺎ، ﺳﭙﺮدن ﺧﻼﻓـﺖ ﺑـﻪ ﺧﺎﻧـﺪان رﺳـﻮل، ﺧﻴﺎﻧﺖ اﺑﻮﺟﻌﻔﺮ دواﻧﻴﻘﻲ و ﻛﺸﺘﻦ اﺑﻮﻣﺴﻠﻢ ﺑﻪ دﺳﺖ وی( و زﻣﺠﻲﻧﺎﻣـﻪ )ﺧﻮﻧﺨـﻮاﻫﻲ ﻗﺘـﻞ اﺑﻮﻣﺴﻠﻢ ﺑﻪ دﺳﺖ ﻫﻤﻔﻜﺮان و ﻳﺎران وی ﺑﻪ ﺳﺮﻛﺮدﮔﻲ ﺳﺮدار روﻳﻴﻦ ﺗﻦ او، اﺣﻤﺪ زﻣﺠـﻲ(، ﺑﻪﺻﻮرت ﻳﻚ ﺗﺮﻳﻠﻮژی ﺑﻪ دور از وﺳﻮاس ﺗﺎرﻳﺦﻧﮕﺎری و ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﺳﻠﻴﻘﺔ ﺗﻮدة ﻣـﺮدم اﻳـﺮان در ﺳﺪهﻫﺎی آﻏﺎزﻳﻦ ﻫﺠﺮی ﻗﻤﺮی ﻧﮕﺎرش ﻳﺎﻓﺘـﻪاﺳـﺖ.
ﺑﻪ ﺑﻴﺎﻧﻲ دﻳﮕﺮ، ﺗﻨﻬﺎ ﻧﺎم ﺑﺮﺧﻲ از اﺷﺨﺎص اﻳﻦ ﻗﺼﻪ، واﻗﻌﻲ و ﺗـﺎرﻳﺨﻲ )ﻣﺮﺑـﻮط ﺑـﻪ دورة اﺳﻼﻣﻲ( اﺳﺖ و در ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻮارد ﺧﻮﻳﺸﻜﺎری و ﺻﻔﺎت ﻗﻬﺮﻣﺎﻧﺎن آن ﺑﺮاﺳﺎس اﻟﮕﻮﻫـﺎی اﺳﺎﻃﻴﺮی اﻳﺮاﻧﻲ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪهاﺳﺖ.
ﻗﺼﺔ اﺑﻮﻣﺴﻠﻢﻧﺎﻣﻪ اﻟﺘﻘﺎﻃﻲ از ﺑﻦﻣﺎﻳﻪﻫﺎی ﻗﺼﺔ ﭘﺮﻳﺎن )ﭘﺮی، ﮔﻨﺞ، ﻃﻠﺴـﻢ، ﭼـﺎه، ﺳـﻔﺮ، ﻛﻮه و ﻣﻮﺟﻮدات ﻋﺠﻴﺐ( و ﺑﻦﻣﺎﻳﻪﻫﺎی ﻋﻴﺎری )ﻛﻨﺶﻫﺎی ﻋﻴﺎراﻧﻪ( اﺳﺖ ﻛـﻪ ﺑـﺎ ﻣﺤﻮرﻳـﺖ اﻟﮕﻮی ﺳﺎﺧﺘﺎری اﺳﻄﻮرهﻫﺎی اﻳﺮاﻧﻲ، ﻣﻨﺘﻬﺎ ﺑﺎ دﮔﺮدﻳﺴﻲ ﻛﻠﻲ دﻳﻨﻲ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪهاﺳـﺖ.
ﻣﻬﻢﺗـﺮﻳﻦ اﻳـﻦ ﺧﻮابﻫﺎ ﻣﻮاردی ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﻮﻟﺪ ﻗﻬﺮﻣﺎن ﻗﺼـﻪ را ﭘﻴﺸـﮕﻮﻳﻲ ﻣـﻲﻛﻨﻨـﺪ و ﺑـﺮای ﻣﺆﻣﻨـﺎن ﺑﻪﺻﻮرت رؤﻳﺎی ﺻﺎدﻗﻪ و ﺑﺮای ﻛﺎﻓﺮان ﺑﻪ ﺷﻜﻞ ﻧﻤﺎدﻳﻦ ﺗﺮﺳﻴﻢ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ: از ﻫﻤﺎن اﺑﺘﺪای داﺳﺘﺎن، ﺳﻴﺪاﺳﺪ )ﭘﺪر اﺑﻮﻣﺴﻠﻢ( ﺧﻮاب ﻣﻲﺑﻴﻨﺪ ﻛـﻪ ﺗﻤـﺎم ﻋـﺎﻟﻢ ﺳـﻴﺎه ﺷﺪه و از زﻳﺮ داﻣﻦ او ﻧﻮری آﺷﻜﺎر ﻣﻲﺷﻮد.
ﺑﻦﻣﺎﻳﺔ ﺑﺨﺸﻴﺪن »ﭘـﺮ« و »ﭼﻨﺪ ﺗﺎر ﻣﻮ« ﻣﻮﺟﻮد در اﺳﺎﻃﻴﺮ و ﻗﺼﻪﻫﺎ، در اﺑﻮﻣﺴﻠﻢﻧﺎﻣـﻪ ﺑـﻪ ﺷـﻜﻞ ﺑﺨﺸـﻴﺪن ﻣﻘـﺪاری »ﭘﻨﺒﻪ« ﺑﻪ ﻗﻬﺮﻣﺎن، ﺗﺮﺳﻴﻢ ﺷﺪهاﺳـﺖ: ﻧـﻮﻋﻲ دﮔﺮدﻳﺴـﻲ آﻳﻴﻨـﻲ و ﻣـﺬﻫﺒﻲ ﻛـﻪ ﺑـﺎ ﺗﺨﻴـﻞ ﭘﺮدازﻧﺪﮔﺎن اﻳﻦ ﻗﺼﻪ آﻓﺮﻳﺪه ﺷﺪه، اﻣﺎ ﻣﺠﺎﻟﻲ ﺑﺮای ﻛﻨﺶ آن در ﻗﺼﻪ ﺧﻠﻖ ﻧﺸﺪهاﺳﺖ.