Abstract:
در این مقاله، تاثیر رقابت بازار محصول روی کیفیت افشای شرکت ها از دو جنبه، تاثیر راهبرد و تاثیر حاکمیتی، مورد بررسی قرار می¬گیرد. داده¬های مورد نیاز تحقیق شامل 105 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1383 تا 1390 می¬باشد. برای آزمون فرضیه¬ها از الگوی رگرسیون لجستیک استفاده گردیده است. نتایج مربوط به تاثیر راهبرد بیانگر این است که بین شاخص هرفیندال- هیرشمن و موانع ورود با کیفیت افشا، رابطه منفی و معنا¬داری وجود دارد که بیانگر رابطه مثبت و معنادار بین رقابت و کیفیت افشا می¬باشد. یافته-های مربوط به تاثیر حاکمیتی نیز نشان داد که شاخص هرفیندال- هیرشمن و شاخص موانع ورود بر رابطه بین استقلال هیات مدیره و کیفیت افشا تاثیر معناداری ندارند.
Machine summary:
نتایج مربوط به تأثیر راهبرد بیانگر این است که بین شاخص هرفیندال- هیرشمن و موانع ورود با کیفیت افشا، رابطة منفی و معنا¬داری وجود دارد که بیانگر رابطة مثبت و معنادار بین رقابت و کیفیت افشا می¬باشد.
یافته-های مربوط به تاثیر حاکمیتی نیز نشان داد که شاخص هرفیندال- هیرشمن و شاخص موانع ورود بر رابطة بین استقلال هیأت مدیره و کیفیت افشا تأثیر معناداری ندارند.
در این مقاله، تأثیر راهبرد و حاکمیتی رقابتی بودن بازار محصول بر کیفیت افشای شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار می¬گیرد.
فرضیههای پژوهش با توجه به مبانی نظری مطرح شده، فرضیههای تحقیق به صورت زیر بیان میشوند: فرضیة اول: بین شاخص هرفیندال- هیرشمن و نمرة کیفیت افشای شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران رابطة مثبت و معناداری وجود دارد.
این نتیجه بدین معنیا است که بین شاخص هرفیندال- هیرشمن و کیفیت افشای شرکت¬های بورس اوراق تهران رابطة معناداری وجود دارد.
این نتیجه بدین معنا است که بین موانع ورود و کیفیت افشای شرکت¬های بورس اوراق تهران رابطة معناداری وجود دارد.
نتایج آزمون فرضیة سوم در فرضیة سوم این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است که آیا شاخص هرفیندال- هیرشمن بر رابطة¬ بین استقلال هیأت مدیره و کیفیت افشا رابطة معناداری دارد، یا خیر.