Abstract:
ﺗﺪاﺧﻞ زﻣﻴﻨﻪای ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺗﺪاﺧﻞ در ﻋﻤﻠﻜﺮد و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ از ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻛﺮدن ﻳﻚ ﺗﻜﻠﻴﻒ در ﻳﻚ زﻣﻴﻨﻪ از دﻳﮕﺮ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺑﻮﺟﻮد ﻣﻲ آﻳﺪ. ﺗﻤﺮﻳﻦ اﻧﺘﻘﺎﻟﻲ ﻧﻮﻋﻲ از آراﻳﺶ ﺗﻤﺮﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺑﺴﺘﻪ ﻫﺎی ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﺑﺰرگ ﻣﺴﺪود ﺷﺮوع ﺷﺪه و ﻛﻢ ﻛﻢ ﺑﺎ ﻛﻮﭼﻜﺘﺮ ﺷﺪن ﺑﺴﺘﻪ ﻫﺎی ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﺑﻪ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺷﺪه و ﺑﺎ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻛﺎﻣﻼ ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﭘﺎﻳﺎن ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ. ﻫﺪف ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺎﺛﻴﺮ " آراﻳﺶ ﺗﻤﺮﻳﻦ اﻧﺘﻘﺎﻟﻲ" ﺑﺮ ﺗﺪاﺧﻞ زﻣﻴﻨﻪ ای در ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﺳﻪ ﮔﺎﻧﻪ ﺑﺪﻣﻴﻨﺘﻮن ﺑﻮد. روش ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺼﻮرت ﻧﻴﻤﻪ ﺗﺠﺮﺑﻲ و از ﻳﻚ ﻃﺮح ﺷﺎﻣﻞ ﺳﻪ ﮔﺮوه ﺗﺠﺮﺑﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎ 03 داﻧﺸﺠﻮی دﺧﺘﺮ رﺷﺘﻪ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﺪﻧﻲ داﻧﺸﮕﺎه اروﻣﻴﻪ )ﺳﻦ3/1 ±91( ﻛﻪ ﺑﺼﻮرت داوﻃﻠﺒﺎﻧﻪ در ﻃﺮح ﺷﺮﻛﺖ ﻛﺮدﻧﺪ. آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎ ﺳﻪ ﻣﻬﺎرت ﺑﺪﻣﻴﻨﺘﻮن: ﺳﺮوﻳﺲ ﺑﻠﻨﺪ)ﻓﻮرﻫﻨﺪ(، ﺿﺮﺑﻪ ﻓﻮرﻫﻨﺪ ﺑﺎﻻی ﺳﺮ )ﺗﺎس دﻓﺎﻋﻲ( و ﺿﺮﺑﻪ ﺑﻚ ﻫﻨﺪ ﺑﺎﻻی ﺳﺮ ) ﺑﻚ ﻫﻨﺪ ﺗﺎس( را ﻃﻲ ده ﺟﻠﺴﻪ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻛﺮدﻧﺪ. ﻫﺮ ﻓﺮد، در ﻫﺮ ﺟﻠﺴﻪ 51 ﺗﻼش از ﻫﺮ ﻣﻬﺎرت و ﺟﻤﻌﺎ 54 ﻛﻮﺷﺶ را ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻛﺮد. ﮔﺮوه ﻣﺴﺪود ﺗﻤﺎم ﻛﻮﺷﺶ ﻫﺎ را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺴﺪود ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻛﺮدﻧﺪ. ﮔﺮوه ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﻲ از ﻫﺮ ﺳﻪ ﻣﻬﺎرت ﺑﻪ ﺷﻜﻠﻲ ﻛﻪ در ﻳﻚ ردﻳﻒ دو ﻣﻬﺎرت ﻣﺸﺎﺑﻪ، ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﻫﻢ ﺗﻜﺮار ﻧﺸﻮد ، ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻛﺮدﻧﺪ. ﮔﺮوه آراﻳﺶ ﺗﻤﺮﻳﻦ اﻧﺘﻘﺎﻟﻲ در ﺳﻪ ﺟﻠﺴﻪ اول ﺑﺼﻮرت ﻣﺴﺪود، ﺳﻪ ﺟﻠﺴﻪ دوم ﺑﺴﺘﻪﻫﺎی 5 ﺗﺎﻳﻲ ﺗﺼﺎدﻓﻲ و ﺳﻪ ﺟﻠﺴﻪ ﺳﻮم ﺑﺴﺘﻪﻫﺎی 3 ﺗﺎﻳﻲ ﺗﺼﺎدﻓﻲ و ﻳﻚ ﺟﻠﺴﻪ آﺧﺮ را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻛﺎﻣﻼ ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻛﺮدﻧﺪ. ﻋﻤﻠﻜﺮد ﮔﺮوﻫﻬﺎ در ﻫﺮ ﺟﻠﺴﻪ ﺛﺒﺖ ﺷﺪ. در ﭘﺎﻳﺎن، آزﻣﻮن ﻫﺎی ﻣﻼک ﺷﺎﻣﻞ ﻳﺎدداری آﻧﻲ و ﺑﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ 84 ﺳﺎﻋﺖ ﺑﻲ ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﻳﺎدداری ﺗﺎﺧﻴﺮی اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. داده ﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﺑﺎ اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی ﻫﺎی ﻣﻜﺮر، ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺷﺪﻧﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد در دوره اﻛﺘﺴﺎب ﺗﻔﺎوت ﺑﻴﻦ ﮔﺮوه ﻫﺎ ﻣﻌﻨﻲ دار ﻧﺒﻮد )84/0 = ،(Pاﻣﺎ ﻛﻨﺶ ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ )ﺟﻠﺴﺎت ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ × ﮔﺮوه ﻫﺎ( ﻣﻌﻨﻲ دار ﺑﻮد )100/0 = .(Pدر آزﻣﻮن ﻳﺎدداری آﻧﻲ، ﻓﻘﻂ ﺗﻔﺎوت ﺑﻴﻦ ﮔﺮوهﻫﺎی ﻣﺴﺪود و ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺑﺎ ﺑﺮﺗﺮی ﻣﺴﺪود، ﻣﻌﻨﻲدار ﺑﻮد )500/0 = .(Pدر آزﻣﻮن ﻳﺎدداری ﺗﺎﺧﻴﺮی ﻫﺮ دو ﮔﺮوه ﺗﺼﺎدﻓﻲ و اﻧﺘﻘﺎﻟﻲ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﻲ داری ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻬﺘﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﺮوه ﻣﺴﺪود داﺷﺘﻨﺪ )100/0 = .(Pﮔﺮوه اﻧﺘﻘﺎﻟﻲ ﻋﻤﻠﻜﺮد ﺑﻬﺘﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﮔﺮوه ﺗﺼﺎدﻓﻲ داﺷﺖ و اﻳﻦ ﺗﻔﺎوت از ﻧﻈﺮ آﻣﺎری ﻣﻌﻨﻲدار ﺑﻮد (P=0/043).
Machine summary:
ﻫﺪف ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺎﺛﻴﺮ " آراﻳﺶ ﺗﻤﺮﻳﻦ اﻧﺘﻘﺎﻟﻲ" ﺑﺮ ﺗﺪاﺧﻞ زﻣﻴﻨﻪ ای در ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﺳﻪ ﮔﺎﻧﻪ ﺑﺪﻣﻴﻨﺘﻮن ﺑﻮد.
ﮔﺮوه آراﻳﺶ ﺗﻤﺮﻳﻦ اﻧﺘﻘﺎﻟﻲ )ﭘﻴﻮﺳﺘﺎری از ﺗﺪاﺧﻞ( در ﺳﻪ ﺟﻠﺴﻪ اول ﺑﺼﻮرت ﻣﺴﺪود، ﺳﻪ ﺟﻠﺴﻪ دوم ﺑﺴﺘﻪ ﻫﺎی 5 ﺗﺎﻳﻲ ﺗﺼﺎدﻓﻲ، ﺳﻪ ﺟﻠﺴﻪ ﺳﻮم ﺑﺴﺘﻪ ﻫﺎی 3 ﺗﺎﻳﻲ ﺗﺼﺎدﻓﻲ و ﻳﻚ ﺟﻠﺴﻪ آﺧﺮ را ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻛﺎﻣﻼ ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻛﺮدﻧﺪ.
در واﻗﻊ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﺑﺼﻮرت ﻛﻠﻴﺸﻪ ای ﺗﺎﺛﻴﺮ دو ﻧﻮع آراﻳﺶ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﻣﺴﺪود و ﺗﺼﺎدﻓﻲ را ﺑﺮ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی ﺣﺮﻛﺘﻲ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار داده اﻧﺪ.
ﺷﺎﻳﺎن ذﻛﺮ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮای اﻓﺮاد ﻣﺒﺘﺪی، ﺗﻤﺮﻳﻦ ﺑﻪ ﺷﻴﻮه آراﻳﺶ اﻧﺘﻘﺎﻟﻲ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻤﺮﻳﻦ، ﺑﻪ دو ﺷﻴﻮه ﺗﺼﺎدﻓﻲ و ﻣﺴﺪود ﻣﺤﻴﻂ آﻣﻮزﺷﻲ- ﺗﻤﺮﻳﻨﻲ ﻣﻄﻠﻮبﺗﺮی را اﻳﺠﺎد ﻣﻲﻛﻨﺪ و ﻧﻬﺎﻳﺘﺎ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲرﺳﺪ اﻳﻦ روش ﺑﺮای ﻧﻮآﻣﻮزان ﺳﻮدﻣﻨﺪی ﺗﻤﺮﻳﻨﺎت ﻣﺴﺪود و ﺗﺼﺎدﻓﻲ را در ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺣﺮﻛﺘﻲ ادﻏﺎم و ﭘﻴﻮﺳﺘﺎری از ﺗﺪاﺧﻞ زﻣﻴﻨﻪای را ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻲ ﺷﻮد.