Abstract:
ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻳﻚ دوره ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﻨﻈﻢ ورزﺷﻲ ﺑﺮ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی داﻧﺶآﻣﻮزان ﻋﻘﺐﻣﺎﻧﺪة ذﻫﻨﻲ آﻣﻮزشﭘﺬﻳﺮ 9 ﺗﺎ 51 ﺳﺎل ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻟﺮدﮔﺎن اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر از ﺑﻴﻦ داﻧﺶآﻣﻮزان ﻋﻘﺐﻣﺎﻧﺪة ذﻫﻨﻲ آﻣﻮزشﭘﺬﻳﺮ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺳﺎده 82 ﻧﻔﺮ اﻧﺘﺨﺎب و در دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ )7 ﭘﺴﺮ و 7 دﺧﺘﺮ( و ﻛﻨﺘﺮل )7 ﭘﺴﺮ و 7 دﺧﺘﺮ( ﮔﻤﺎرده ﺷﺪﻧﺪ. ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﺔ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی ﻗﺰل ﺳﻔﻠﻮ و ﻫﻤﻜﺎران )7831(، ﺑﻪﻋﻨﻮان ﭘﻴﺶآزﻣﻮن روی دو ﮔﺮوه اﺟﺮا ﺷﺪ. ﺳﭙﺲ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ورزﺷﻲ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ ﻣﺪاﺧﻠﻪای ﺑﻪ ﻣﺪت 2 ﻣﺎه و ﻫﺮ ﻫﻔﺘﻪ 3 ﺟﻠﺴﻪ )54 دﻗﻴﻘﻪای( روی ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ اﺟﺮا ﺷﺪ. ﭘﺲ از اﺗﻤﺎم دورة ﻣﺪاﺧﻠﻪ، آزﻣﻮن ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی ﺑﺎر دﻳﮕﺮ روی دو ﮔﺮوه اﺟﺮا ﺷﺪ. دادهﻫﺎی ﺑﻪدﺳﺖآﻣﺪه ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش آﻣﺎری ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﻮوارﻳﺎﻧﺲ ﺑﺎ ﺑﻬﺮهﮔﻴﺮی از ﻧﺮماﻓﺰار ﺗﺠﺰﻳﻪو ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺷﺪ. ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺑﻴﻦ ﻋﻤﻠﻜﺮد دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ و ﻛﻨﺘﺮل در ﻣﻴﺰان ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﺎدار آﻣﺎری )100/0 ( وﺟﻮد دارد ﻛﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ اﺟﺮای ﻳﻚ دوره ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﻨﻈﻢ ورزﺷﻲ ﺑﺮ ﻛﺎﻫﺶ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی و ﺧﺮدهﻣﻘﻴﺎسﻫﺎی آن در داﻧﺶآﻣﻮزان ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﻮده اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻣﻲﺗﻮان درﻳﺎﻓﺖ ﻛﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﻨﻈﻢ ورزﺷﻲ ﺑﺮ ﻛﺎﻫﺶ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی داﻧﺶآﻣﻮزان ﻋﻘﺐﻣﺎﻧﺪة ذﻫﻨﻲ آﻣﻮزشﭘﺬﻳﺮ ﺗﺄﺛﻴﺮ دارد.
Machine summary:
اﺳﺘﺎدﻳﺎر داﻧﺸﮕﺎه اﺻﻔﻬﺎن ﭼﻜﻴﺪه ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻳﻚ دوره ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﻨﻈﻢ ورزﺷﻲ ﺑﺮ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی داﻧﺶآﻣﻮزان ﻋﻘﺐﻣﺎﻧﺪة ذﻫﻨﻲ آﻣﻮزشﭘﺬﻳﺮ 9 ﺗﺎ 51 ﺳﺎل ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻟﺮدﮔﺎن اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ.
ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﻣﻲﺗﻮان درﻳﺎﻓﺖ ﻛﻪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﻨﻈﻢ ورزﺷﻲ ﺑﺮ ﻛﺎﻫﺶ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی داﻧﺶآﻣﻮزان ﻋﻘﺐﻣﺎﻧﺪة ذﻫﻨﻲ آﻣﻮزشﭘﺬﻳﺮ ﺗﺄﺛﻴﺮ دارد.
از ﺑﻴﻦ داﻧﺶآﻣﻮزان ﻋﻘﺐﻣﺎﻧﺪة ذﻫﻨﻲ آﻣﻮزشﭘﺬﻳﺮ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻟﺮدﮔﺎن، ﺑﺎ ﻧﻈﺮ ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن 82 ﻧﻔﺮ )41 ﭘﺴﺮ و 41 دﺧﺘﺮ( ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻼکﻫﺎی ورود ﺑﻪ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ روش ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب، ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺗﺼﺎدف در دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﻳﺶ )7 ﭘﺴﺮ و 7 دﺧﺘﺮ( و ﻛﻨﺘﺮل )7 ﭘﺴﺮ و 7 دﺧﺘﺮ( ﮔﻤﺎرده ﺷﺪﻧﺪ.
اﺑﺰار اﻧﺪازهﮔﻴﺮی اﺑﺰار ﺟﻤﻊآوری اﻃﻼﻋﺎت ﻋﺒﺎرت ﺑﻮد از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﺔ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی ﻛﻪ در ﺳﺎل 7831 ﺗﻮﺳﻂ ﺑﻬﺮاﻣﻲ، داورﻣﻨﺶ و ﻗﺰل ﺳﻔﻠﻮ در ﻓﺮم ﻣﺮﺑﻴﺎن ﺑﺮای داﻧﺶآﻣﻮزان ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮای ﻛﻮدﻛﺎن ﻋﻘﺐﻣﺎﻧﺪة ذﻫﻨﻲ آﻣﻮزﺷﭗﭘﺬﻳﺮ ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده اﺳﺖ )9(.
ﻧﺘﺎﻳﺞ و ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻓﺮﺿﻴﺔ ﺗﺤﻘﻴﻖ در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻋﺒﺎرت ﺑﻮد از اﻳﻨﻜﻪ ﻳﻚ دوره ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﻣﻨﻈﻢ ورزﺷﻲ ﺑﺮ ﻛﺎﻫﺶ ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی داﻧﺶآﻣﻮزان )ﭘﺴﺮ و دﺧﺘﺮ( ﻋﻘﺐﻣﺎﻧﺪة ذﻫﻨﻲ آﻣﻮزشﭘﺬﻳﺮ 9 ﺗﺎ 51 ﺳﺎل، ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ.
از ﻧﻈﺮ دﻳﺪﮔﺎه رﻓﺘﺎری و ﻳﺎدﮔﻴﺮی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻣﻲﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﻛﻪ اﻓﺮاد در ﮔﺮوهﻫﺎی ورزﺷﻲ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی رواﻧﻲ، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، رﻓﺘﺎری و ارﺗﺒﺎﻃﻲ ﻻزم را ﺑﺮای ﺣﻀﻮر در ﺻﺤﻨﺔ رواﺑﻂ ﻓﺮدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻛﺴﺐ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻬﻢ ﺧﻮد ﻣﻮﺟﺐ ﭘﺎﺳﺦ ﺳﺎزﻧﺪة اﻳﻦ اﻓﺮاد ﺑﻪ رﻓﺘﺎر دﻳﮕﺮان ﻣﻲﺷﻮد و ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی را ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻲدﻫﺪ )1(.
"The effects of aerobic exercise on sychological and behavioral variables of individuals with developmental disabilities".
Are we paying too much attention to gender?" Aggression and violent behaviour.