Abstract:
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و ویژگی های شخصیتی دانشجویان دانشگاه های دولتی شهر تهران بوده است. جامعه آماری همه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های دولتی شهر تهران در سال 1390 را دربر می گرفت و نمونه تحقیق شامل 1500 نفر بود. برای انتخاب نمونه ابتدا 6 دانشگاه زیر از میان دانشگاه های دولتی شهر تهران به طور تصادفی انتخاب شدند: تهران، علامه طباطبایی، امیرکبیر، شریف، علم و صنعت، و الزهرا. سپس از هر دانشگاه 6 دانشکده و از هر دانشکده 5 کلاس به روش تصادفی انتخاب شدند. دانشجویان این کلاس ها اعضای نمونه تحقیق را تشکیل می دادند. آزمودنی ها دو پرسش نامه اعتیاد به اینترنت یانگ و پرسش نامه فرم کوتاه نئو (NEO) را تکمیل کردند. نتایج با روش t مستقل تجزیه و تحلیل شد. تحلیل نتایج نشان داد: ۱. بین ویژگی های روان رنجوری و برون گرایی و اعتیاد به اینترنت رابطه مثبت معنی داری وجود دارد؛ ۲. بین ویژگی های سازش پذیری و وظیفه شناسی و اعتیاد به اینترنت رابطه منفی وجود دارد؛ ۳. بین ویژگی گشودگی به تجربه و اعتیاد به اینترنت رابطه معنی داری وجود ندارد.
Machine summary:
ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﻳﺎﻓﺘﻦ ﭘﺎﺳﺦ اﻳﻦ ﺳﺆال اﺳـﺖ ﻛـﻪ آﻳـﺎ ﺑـﻴﻦ اﻋﺘﻴـﺎد ﺑـﻪ اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ و ﭘﻨﺞ وﻳﮋﮔﻲ ﺑﺰرگ ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ: روان رﻧﺠﻮری، ﺑﺮون ﮔﺮاﻳﻲ، ﮔﺸـﻮدﮔﻲ ﺑـﻪ ﺗﺠﺮﺑـﻪ، ﺳﺎزش ﭘﺬﻳﺮی، و وﻇﻴﻔﻪ ﺷﻨﺎﺳﻲ راﺑﻄﻪای وﺟﻮد دارد؟ ﺑﺮای ﭘﺎﺳﺦﮔﻮﻳﻲ ﺑﻪ اﻳـﻦ ﺳـﺆال ﭘـﻨﺞ ﻓﺮﺿﻴﺔ زﻳﺮ ﺗﺪوﻳﻦ ﺷﺪ: ﺟﺎﻣﻌﻪﭘﮋوﻫﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎرة اول، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 1931 2.
ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻠﻴﻞ آزﻣﻮن tﻣﺴﺘﻘﻞ ﻧﻤﺮات ﺧﺮده ﻣﻘﻴﺎس روانرﻧﺠﻮری در ﺑﻴﻦ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻣﻌﺘﺎد و ﻏﻴﺮ ﻣﻌﺘﺎد ﺷﺎﺧﺺ ﻣﻘﺪار t ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﺎداری درﺟﺎت آزادی ﺧﺮده ﻣﻘﻴﺎس 100/0 5751 7/5 روانرﻧﺠﻮری ﺟﺎﻣﻌﻪﭘﮋوﻫﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎرة اول، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 1931 داده ﻫﺎی ﺟﺪول 2 و ﻧﺘﻴﺠﺔ آزﻣﻮن tﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ از ﻧﻈﺮ آﻣﺎری ﺗﻔﺎوت ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷـﺪه ﺑﻴﻦ دو ﮔﺮوه از ﻧﻈﺮ ﺷﺎﺧﺺ روان رﻧﺠﻮری در ﺳـﻄﺢ 1% ﻣﻌﻨـﻲ دار اﺳـﺖ.
ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ و اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﻴﺎر ﺧﺮده ﻣﻘﻴﺎس ﮔﺸﻮدﮔﻲ ﺑﻪ ﺗﺠﺮﺑﺔ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻣﻌﺘﺎد و ﻏﻴﺮ ﻣﻌﺘﺎد اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﻴﺎر ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﮔﺸﻮدﮔﻲ ﺑﻪ ﺗﺠﺮﺑﻪ 43/6 76/92 ﻣﻌﺘﺎد 19/7 92/82 ﻏﻴﺮ ﻣﻌﺘﺎد ﺟﺎﻣﻌﻪﭘﮋوﻫﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎرة اول، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 1931 داده ﻫﺎی ﺟﺪول 5 ﺑﻴﺎن ﮔﺮ آن اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻴـﺎﻧﮕﻴﻦ ﺷـﺎﺧﺺ ﮔﺸـﻮدﮔﻲ ﺑـﻪ ﺗﺠﺮﺑـﻪ در ﺑـﻴﻦ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻣﻌﺘﺎد ﺑﻴﺶﺗﺮ از داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻏﻴﺮ ﻣﻌﺘﺎد اﺳﺖ.
ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻠﻴﻞ آزﻣﻮن tﻣﺴﺘﻘﻞ ﻧﻤﺮات ﺧﺮدهﻣﻘﻴﺎس ﺳﺎزشﭘﺬﻳﺮی در ﺑﻴﻦ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﻣﻌﺘﺎد و ﻏﻴﺮ ﻣﻌﺘﺎد ﺷﺎﺧﺺ ﻣﻘﺪار t ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﺎداری درﺟﺎت آزادی ﺧﺮده ﻣﻘﻴﺎس 500/0 5751 56/3 ﺳﺎزشﭘﺬﻳﺮی ﺟﺎﻣﻌﻪﭘﮋوﻫﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ، ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎرة اول، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 1931 دادهﻫﺎی ﺟﺪول 8 و ﻧﺘﻴﺠﺔ آزﻣﻮن tﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ از ﻧﻈﺮ آﻣﺎری ﺗﻔﺎوت ﻣﺸﺎﻫﺪهﺷﺪه ﺑـﻴﻦ دو ﮔﺮوه از ﻧﻈﺮ ﺷﺎﺧﺺ ﺳﺎزش ﭘﺬﻳﺮی در ﺳﻄﺢ 1% ﻣﻌﻨﻲ دار اﺳﺖ.