Abstract:
ﻣﻔﻬﻮم ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ در ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ زﻧﺠﻴﺮه ﺗﺄﻣﻴﻦ، از دﻳﺪﮔﺎه ﻧﻘـﺶآﻓﺮﻳﻨـﺎن اﻳـﻦ زﻧﺠﻴـﺮه ﺑـﺎ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ؛ ﺑﻪﻃﻮری ﻛﻪ اﻳﻦ اﺧﺘﻼف دﻳﺪﮔﺎه ﻣﻴﺎن آﻧﻬﺎ، ﺳﺒﺐ ﻧﺎﻫﻤـﺎﻫﻨﮕﻲ ﺑﻴﺸـﺘﺮ در ﻛﻞ زﻧﺠﻴﺮه ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ اﻳﻦ ﻣﻘﻮﻟﻪ در ﻋﻤﻠﻜـﺮد زﻧﺠﻴـﺮه ﺗـﺄﻣﻴﻦ، ﻟﺰوم ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻣﻔﻬﻮم ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ در ﻗﺎﻟﺐ ﻣﺪﻟﻲ ﻋﻠّﻲ ﺿﺮوری ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻲرﺳـﺪ. در اﻳـﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ ﺑـﺎ ﺑﻪﻛﺎرﮔﻴﺮی روﻳﻜﺮد ﻧﮕﺎﺷﺖﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮماﻓﺰار ﻣﺮورﮔﺮ ﺗﺼﻤﻴﻢ، ﺑﻪ ﻣﺪل ﻛﺮدن ﻣﺤﺘﻮای ذﻫﻨﻲ ﺧﺒﺮﮔﺎن ﺑﺮﮔﺰﻳـﺪهﺷـﺪه در ﺻـﻨﻌﺖ ﺧﻮدروﺳـﺎزی ﻛﺸـﻮر ﭘﺮداﺧﺘـﻪ ﺷـﺪه اﺳـﺖ. ﺳـﭙﺲ ﺑـﺎ ﺑﻬﺮهﮔﻴﺮی از ﻧﺮماﻓﺰار ﻳﻮ.ﺳﻲ.ای.ﻧﺖ، ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﻣﻴﺎن ﻧﻘﺸﻪﻫﺎی ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻣﺘﻔﺎوت، ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺷـﺪه و در ﺻﻮرت ﺗﺄﻳﻴﺪ، ﻧﻘﺸﻪﻫﺎی اﻳﻦ ﺧﺒﺮﮔﺎن ﺑﺮای دﺳﺖﻳﺎﺑﻲ ﺑﻪ ﻧﻘﺸﻪ اﺟﻤـﺎﻋﻲ ﺻـﻨﻌﺖ ﺧﻮدروﺳـﺎزی ﻛﺸﻮر ﺗﻠﻔﻴﻖ ﺷﺪهاﻧﺪ. در اداﻣﻪ ﻧﻘﺸﻪﻫﺎی ﺗﻔﺎوت 06، 07 و 001 درﺻﺪ ﺗﻮاﻓﻖ ﺧﺒﺮﮔـﺎن، ﺑـﻪﻫﻤـﺮاه ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻴﺰان رواﺑﻂ ﻣﻴﺎن آﻧﻬﺎ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. در اﻧﺘﻬـﺎ آزﻣـﻮنﻫـﺎی ﺣﺎﺻـﻞ از ﺗﺤﻠﻴـﻞﻫـﺎی ﺑﻠﻮﻛﻲ ﺑﺮ اﻋﺘﺒﺎر اﻳﻦ ﺗﻘﺴﻴﻢﺑﻨﺪیﻫﺎ ﺻﺤﻪ ﮔﺬاﺷﺘﻪ اﺳﺖ
The concept of coordination in supply chain management is different from the viewpoint of the roles of this chain and this difference causes more uncoordination at the entire of the supply chain. Hence، regarding to the importance of this subject at the performance of supply chain، the clarification of the coordination concept as a casual model seems very necessary. In this research، the cognitive mapping and browser software have been used for the modeling of the mental concepts of the selected experts at Iran automotive industry. The coordination among the maps of different experts has been analyzed by the UCINET software and if it confirmed، the maps had been combined together to the access of the consensus map of the Iran automotive industry. Afterwards، it followed by setting the 60، 70 and 100% difference among the agreed maps of experts and their relations together; finally the tests of block analysis demonstrated the accuracy of above classification.
Machine summary:
اراﺋﻪ ﻣﺪل ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﺷﺒﻜﺔ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺧﻮدروﺳﺎزي ﺑﺎ ﺑﻪﻛﺎرﮔﻴﺮي ﻧﮕﺎﺷﺖ ﻋﻠّﻲ )ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردي: ﺷﺒﻜﺔ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺧﻮدروﺳﺎزي( 1 رﺿﺎ ﺻﺎدﻗﻲ ﻣﻘﺪم ﻣﻔﻬﻮم ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ در ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ زﻧﺠﻴﺮه ﺗﺄﻣﻴﻦ، از دﻳﺪﮔﺎه ﻧﻘـﺶآﻓﺮﻳﻨـﺎن اﻳـﻦ زﻧﺠﻴـﺮه ﺑـﺎ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﻣﺘﻔﺎوت اﺳﺖ؛ ﺑﻪﻃﻮري ﻛﻪ اﻳﻦ اﺧﺘﻼف دﻳﺪﮔﺎه ﻣﻴﺎن آﻧﻬﺎ، ﺳﺒﺐ ﻧﺎﻫﻤـﺎﻫﻨﮕﻲ ﺑﻴﺸـﺘﺮ در ﻛﻞ زﻧﺠﻴﺮه ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ.
ﺗﺮﺳﻴﻢ ﻧﻘﺸﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﺷﺒﻜﺔ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺧﻮدروﺳﺎزي از دﻳﺪﮔﺎه ﺧﺒﺮﮔﺎن ﭘﺲ از ﺛﺒﺖ دﻳﺪﮔﺎه ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻛﻪ ﭘﺲ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻃﻲ ﻧﺸﺴﺘﻲ ﭼﻨﺪ ﺳـﺎﻋﺘﻪ ﺑـﺎ آﻧـﺎن اﻧﺠـﺎم ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ، ﻧﻮﺑﺖ ﺑﻪ ﺗﺮﺳﻴﻢ ﻧﻘﺸﻪﻫﺎي ﻋﻠّﻲ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪه از ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺑﺎ ﻫﺮ ﻳﻚ از ﺧﺒﺮﮔـﺎن و اﻧﺠـﺎم ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞﻫﺎي ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﻲ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺮماﻓﺰار ﻣﺮورﮔﺮ ﺗﺼﻤﻴﻢ1 رﺳﻴﺪ.
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ روﻳﻜﺮد ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ، در اﻳﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ از دو ﮔﺮوه ﺷﺎﺧﺺ اﺻﻠﻲ ﺷﺎﻣﻞ ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻗﻠﻤﺮو1 و ﺗﺠﺰﻳـﻪ و ﺗﺤﻠﻴـﻞ ﭘﻴﭽﻴـﺪﮔﻲ2 ﺑـﺮاي ﺗﺤﻠﻴـﻞ ﻧﻘﺸﻪﻫﺎي ﻋﻠّﻲ ﺧﺒﺮﮔﺎن اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲﺷﻮد.
ﺷﺎﺧﺺ ﺗﺤﻠﻴﻞ داﻣﻨﻪ ﻳﺎ ﻗﻠﻤﺮو ﺑﻪازاي ﻫﺮ 02 ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻧﻘﺸﻪﻫﺎي ﻋﻠّﻲ ﻧﻴﺰ، ﺑﻪﺗﺮﺗﻴﺐ زﻳﺮ ﻣﺤﺎﺳـﺒﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ: ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎي ﺷﺨﺼﻲ ﺧﺒﺮﮔﺎن و ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻗﻠﻤﺮو ﻧﻘﺸﻪ ﻋﻠّﻲ ﺑﺮاي ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎي ﺷﺨﺼﻲ ﺧﺒﺮﮔﺎن ﺑﺮ ﺷﺎﺧﺺ ﻗﻠﻤﺮو ﻧﻘﺸﻪ ﻋﻠّﻲ، از آزﻣﻮن ﻧﺎﭘﺎراﻣﺘﺮي ﻛﺮوﺳﻜﺎل ـ واﻟﻴﺲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ دﻟﻴﻞ اﺳﺘﻔﺎده از اﻳﻦ آزﻣﻮن، ﺣﺠﻢ ﻛﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪﻫـﺎ و ﻋـﺪم ﻓﺮﺿﻴﻪ در ﻣﻮرد ﺗﻮزﻳﻊ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻮده اﺳﺖ.
ﻣﺪلﺳﺎزي ﺑﻠﻮﻛﻲ ﻧﻘﺸﻪﻫﺎي ادﻏﺎﻣﻲ ﻣﻮرد ﺗﻮاﻓﻖ 06 درﺻﺪي ﺑﻠﻮكﺑﻨﺪي ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﺎﺗﺮﻳﺲ 06 درﺻﺪي ﺧﺒﺮﮔﺎن، در ﻃﻴﻒ ﻳﻚ ﺗﺎ ﭘﻨﺞ ﺑﺎ روش ﻛﻨﻜﺮ و ﺑـﻪﺻـﻮرت رواﺑﻂ ﺻﻔﺮ و ﻳﻚ ﺑﺎ روش ﺑﻬﻴﻨﻪﺳﺎزي ﺟﺴﺖوﺟﻮي ﺗﺎﺑﻮ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ ﻛـﻪ ﻧﺘـﺎﻳﺞ ﻣﺮﺑـﻮط ﺑـﻪ آن و ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﻧﻘﺸﻪ ﻋﻠّﻲ ادﻏﺎﻣﻲ ﻣﻮرد ﺗﺄﻳﻴﺪ، در ﺷﻜﻞ 8 اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.