Abstract:
یکی از مهمترین عوامل موثر درافزایش عزت نفس دانش آموزانی که از مشکل بینایی در رنج هستند،آموزش مهارت های زندگی می باشد.این مطالعه با هدف تعیین و تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر افزایش عزت نفس دانش آموزان با مشکل بینایی در شهر سبزوار انجام گرفته است . این پژوهش حاضر از نوع مطالعات شبه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون می باشد، جامعه آماری تحقیق شامل دانش آموز دختر و پسر (٣٠=N) با مشکل بینایی مقاطع راهنمایی و دبیرستان شهر سبزوار می باشد که ١٨ نفر از آنهابه شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.آزمودنیها ابتداپرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت را تکمیل و بعد از آن، آموزش مهارتهای زندگی صورت گرفت . بعد از آموزش، مجددا پرسشنامه تکمیل گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS١٧ و آزمون T تجزیه و تحلیل شد. نتایج مطالعه بیانگر آن است که عزت نفس دانش آموزان با مشکل بینایی تحت تاثیر آموزش مهارت های زندگی افزایش می یابد(٠٠٥>P)
Machine summary:
این مطالعه با هدف تعیین و تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر افزایش عزت نفس دانش آموزان با مشکل بینایی در شهر سبزوار انجام گرفته است .
بررسی تحقیقات موجود نشان می دهد علاوه بر اینکه در ایران پژوهش های اندکی درباره تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر عزت نفس دانش آموزان با مشکلات بینایی صورت گرفته و این حوزه مورد غفلت واقع شده است ، اجرای نتایج حاصل از این پژوهشها متفاوت بوده.
٢- آموزش مهارت های زندگی در افزایش عزت نفس خود دانش آموزان با مشکل بینایی مؤثر است .
1 Helgeson 2 Bowen 3 Sharon 4 Safaa 5 Al-Zyoudi 6 Maritim 7 Garaigordobil, M & Bernaras,E روش پژوهش حاضرکه به بررسی میزان تأثیر آموزش مهارتهای زندگی در بالابردن عزت نفس دانش آموزان با مشکل بینایی می پردازد ونقش آموزش مهارت های زندگی بر عزت نفس را دنبال می کند، تحقیقی شبه آزمایشی ١ است که در آن از پیش آزمون و پس آزمون استفاده می شود.
فرضیه اول: آموزش مهارت های زندگی در افزایش عزت نفس دانش آموزان با مشکل بینایی مؤثر است .
فرضیه دوم: آموزش مهارت های زندگی در افزایش عزت نفس خود، دانش آموزان با مشکل بینایی مؤثر است .
این یافته ها نشان دهنده این مطلب است که آموزش مهارتهای زندگی ، عزت نفس خود دانش آموزان با مشکل بینایی را افزایش می دهد.
Social support and self esteem among adolescents with visual impairments, Journal of Visual Impairment &Blindness, 93: 26-37.