Abstract:
هدف از این پژوهش ، مطالعه رابطه بین سبک رهبری توزیعی و عملکرد شغلی معلمان می - باشد. رابطه مذکور از راه نقش میانجی دو متغیر تعهد سازمانی و هوش هیجانی در تاثیرگذاری سبک رهبری توزیعی بر عملکرد شغلی (مدل مفهومی) بررسی شده است . روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و روش جمع آوری داده ها شامل بررسی پیمایشی میباشد. به منظور بررسی متغیرهای پژوهش از پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و میر (١٩٩١) با ضریب آلفا ٠/٨٦، پرسشنامه تست هوش ویسینگر (١٩٩٨) با ضریب آلفا ٠/٧٨، پرسشنامه عملکرد شغلی بهرمن و پیرریولت (١٩٨٤) با ضریب آلفا برای دو بعد عملکرد رفتاری و عملکرد دستاوردی به ترتیب ٠/٨٦ و ٠/٧٨ و از پرسشنامه رهبری توزیعی مرکز توسعه و پژوهش آموزش دلور(DERDC) با ضریب آلفا ٠/٧٤، استفاده گردید. جامعه آماری شامل تمامی معلمان مدارس متوسطه شهرستان مهران (استان ایلام ) بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد ١٨٦ معلم انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج بدست آمده از پیمایش صورت گرفته روی ١٨٦ معلم در مدارس متوسطه شهرستان مهران حاکی از آن است که سبک رهبری توزیعی رابطه معنادار با عملکرد شغلی معلمان دارد. رهبری توزیعی ارتباط مثبت و معنادار با تعهد سازمانی و هوش هیجانی نیز دارد. از سوی دیگر تعهد سازمانی و هوش هیجانی به صورت میانجی دارای ارتباط مثبت با عملکرد شغلی معلمان میباشد. در این پژوهش دلالت های اجرایی برای پژوهش و تجربه این یافته ها نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است .
Machine summary:
رابطه مذکور از راه نقش میانجی دو متغیر تعهد سازمانی و هوش هیجانی در تاثیرگذاری سبک رهبری توزیعی بر عملکرد شغلی (مدل مفهومی) بررسی شده است .
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین 1 - Distributed leadership سبک رهبری توزیعی و عملکرد شغلی معلمان میباشد.
اما این باور کلی وجود دارد که ، اثر رهبری بر بهبود عملکرد مدرسه به صورت غیر مستقیم میباشد( & Hallinger ٢٠٠٩,Heck ; ٢٠١٠,Leithwood et al).
با توجه به پژوهش های انجام شده میتوان اذعان داشت که رهبری توزیعی بواسطه ی متغیرهای میانجی میتواند اثرات علی غیر مستقیمی بر موفقیت شغلی معلمان داشته باشد (٢٠٠٣,Heck &Hallinger ).
پژوهش های انجام شده نشان میدهند بین رهبری مدرسه و تسهیم امور با تعهد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد (١٩٩٠,Taylor and Bellis ; ١٩٩٠,Hoy et al، ; ٢٠٠٦,Denessen et al).
از سوی دیگر یافته های پژوهش ها به ارتباط بین سبک رهبری توزیعی و بهبود عملکرد شغلی کارکنان اذعان دارند (٢٠٠٧,Alterman et al; ١٩٩٠,Johnson &Evans ;٢٠٠٤,Bogler).
همبستگی در این جداول نشان میدهد که رهبری توزیعی دارای همبستگی مثبت با عملکرد 1 - Distributed Leadership Inquiry 2- The Delaware Education Research and Development Center (DERDC) ٢ـ متغیر مستقل (رهبری توزیعی) به گونه معناداری با متغیر وابسته (عملکرد شغلی) رابطه داشته باشد.
بحث و نتیجه گیری هدف اصلی این پژوهش ، بررسی رابطه بین سبک رهبری توزیعی و عملکرد شغلی معلمان با تمرکز و تاکید بر نقش میانجی تعهد سازمانی و هوش هیجانی بود.