Abstract:
هدف از این پژوهش، شناسایی مقدار توجه به تربیت شهروندی در مولفه های جو، ساختار و ارتباط متقابل دانش آموز و معلم دوره متوسطه استان همدان بود. جامعه شامل تمامی دبیران مدارس متوسطه شهر همدان بوده است و حجم نمونه محاسبه شده 143 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه¬ای متناسب با جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با گویه مرتبط با سه مولفه جو اجتماعی، ساختار سازمانی و تعامل معلم و دانش آموز که براساس طیف پنج درجه¬ای لیکرت از کاملا نامطلوب تا کاملا مطلوب بوده است. پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ 877/0 به دست آمد و روایی محتوایی و صوری آن به تایید 5 نفر از متخصصان دانشگاهی رسید. برای تجزیه و تحلیل آماری از تکنیک های توصیفی و استنباطی آمار با بهره¬گیری از نرم افزار Spss18 استفاده گردید. نتایج نشان داد که مولفه های جو اجتماعی و ساختار سازمانی در سطح مطلوب و مولفه کنش متقابل معلم و دانش آموز در سطح متوسطاز نظر مقدار توجه به تربیت شهروندی قرار دارند. بدین ترتیب توصیه عمده این پژوهش، لزوم تقویت روابط متقابل معلم و دانش¬آموز بمنظور تحقق بهتر اهداف رفتار شهروندی است.
Machine summary:
صاحب نظرانی همچون (٢٠٠٩,Dogany,٢٠٠٨,Chikeung,٢٠٠٧,Firozy)، که به مولفـه هـای اجتماعی تربیت شهروندی توجه داشتند، معتقد بودند آموزه های تربیـت شـهروندی در برنامـه هـای درسی پنهان به دلالت هایی در زمینه ارتباط دانش آموزان با یکدیگر، با معلم و سایر اولیای مدرسه و نیز جو کلی مدرسه اشاره میکند.
(Bijandi&Aminuddin, 2009) پرسش های پژوهش پرسش اصلی: مقدار توجه به مولفه های تربیت شهروندی در دوره متوسطه اسـتان همـدان تـا چـه اندازه است ؟ پرسش های فرعی: ١- مقدار توجه به تربیت شهروندی در مولفه جو اجتماعی مدارس متوسطه تا چه اندازه است ؟ ٢- مقدار توجه به تربیت شهروندی در مولفه ساختار سازمانی مدارس متوسطه تا چه اندازه است ؟ ٣- مقدار توجه به تربیت شهروندی در مولفه تعامل معلم و دانش آموز در مدارس متوسـطه تـا چـه اندازه است ؟ ٤- آیا بین دیدگاه معلمان مرد و زن نسبت به میزان توجه به تربیت شهروندی در مؤلفه های برنامه درسی پنهان (جو اجتمـاعی ، سـاختار سـازمانی و کـنش متقابـل معلـم و دانـش آمـوز) تفـاوت معناداری وجود دارد؟ روش پژوهش روش به کار گرفته شده در این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است .
Consequences of not going to hide the curriculum of secondary school social climate of the city and present strategies for reducing the negative consequences, the scientific journal - University research group, the twelfth year, 12 :20-31.
New analytical discussion of the hidden curriculum in the educational system of unknown dimensions, Journal of Research and Planning in Higher Education, Tehran.
Hidden curriculum citizenship education priority for the Iranianeducation system, the research journal Science, Volume IV, 9: 41-52.