Abstract:
ﻫﺪف: ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺗﻌﻴﻴﻦ اﻋﺘﺒﺎر ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻣﻘﻴﺎس ﻧﮕﺮشﺳﻨﺞ ﻋﻠﻮم »اﻳﻜﻦ« ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ. روش:روش ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺎﺗﺮﻳﺲ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ و ﻛﻮوارﻳﺎﻧﺲ و ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞﻛﻠﻴﻪ داﻧﺶآﻣﻮزان ﭘﺎﻳﻪ ﺳﻮم راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ 88-78 )928431ﻧﻔﺮ دﺧﺘﺮ و 854141ﻧﻔﺮ ﭘﺴﺮ( ﺑﻮد. از ﻣﻴﺎن آنﻫﺎ ﻧﻤﻮﻧﻪای ﺑﻪﺣﺠﻢ 007 ﻧﻔﺮ، 053 داﻧﺶآﻣﻮز دﺧﺘﺮ و 053 داﻧﺶآﻣﻮز ﭘﺴﺮ ﺑﺎاﺳﺘﻔﺎده از روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﻴﺮیﺧﻮﺷﻪای ﺑﻪﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﻲ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ. اﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻘﻴﺎس ﻧﮕﺮشﺳﻨﺞ ﻋﻠﻮم»اﻳﻜﻦ« )9791( ﺑﻮد ﻛﻪ ﺿﺮﻳﺐﭘﺎﻳﺎﻳﻲآن ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آﻟﻔﺎی ﻛﺮاﻧﺒﺎخ 788/0 ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪ. ﺑﺮای ﺗﻌﻴﻴﻦ رواﻳﻲﺳﺎﺧﺘﺎریاﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶاز ﺳﻪ روﻳﻜﺮد ﺗﺤﻠﻴﻞﻋﺎﻣﻠﻲ اﻛﺘﺸﺎﻓﻲ،ﺗﺤﻠﻴﻞﻋﺎﻣﻠﻲﺗﺄﻳﻴﺪیو روﻳﻜﺮدﺗﺤﻠﻴﻞﭼﻨﺪﮔﺮوﻫﻲاﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻠﻲ اﻛﺘﺸﺎﻓﻲ ﺣﺎﻛﻲ از ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﻪﻋﺎﻣﻠﻲ ﻣﻘﻴﺎس ﻧﮕﺮشﺳﻨﺞ ﻋﻠﻮم»اﻳﻜﻦ«؛ »ﻟﺬتﺑﺮدن از ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻋﻠﻮم«، »ﺗﺮس از ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻋﻠﻮم« و »ارزش و اﻫﻤﻴﺖ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻋﻠﻮم« و ﻧﺘﺎﻳﺞﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺤﻠﻴﻞﻋﺎﻣﻠﻲ ﺗﺄﻳﻴﺪی ﻧﻴﺰ ﺣﺎﻛﻲ از ﺑﺮازش و ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ ﻣﻄﻠﻮب اﻟﮕﻮی اراﺋـﻪﺷﺪه ﺑﺎ دادهﻫﺎ و ازاﻳﻦروﺑﻴﺎﻧﮕﺮ رواﻳﻲ ﻣﻄﻠﻮب اﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻮد. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از روﻳﻜﺮد ﺗﺤﻠﻴﻞ ﭼﻨﺪﮔﺮوﻫﻲ ﻧﻴﺰ ﺣﺎﻛﻲ از آن ﺑﻮد ﻛﻪﻣﻘﺎدﻳﺮ ﭘﺎراﻣﺘﺮ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﺷﺪه ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻣﺸﺎﻫﺪهﺷﺪه ﻋﺎﻣﻞ »ﻟﺬتﺑﺮدن از ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻋﻠﻮم«، ﻣﻘﺎدﻳﺮﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﺑﻴﻦ ﻋﻮاﻣﻞ و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ اﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮای داﻧـﺶآﻣﻮزان دﺧﺘﺮ ﺑﻪﻃﻮر ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﻴﺸﺘﺮ ازداﻧﺶآﻣﻮزان ﭘﺴﺮ اﺳﺖ. ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی: ﺷﻮاﻫﺪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ اﻋﺘﺒﺎر ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻣﻘﻴﺎس ﻧﮕﺮشﺳﻨﺞ ﻋﻠﻮم»اﻳﻜﻦ«، ﻣﻄﻠﻮﺑﻴﺖ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی روانﺳﻨﺠﻲ اﻳﻦ اﺑﺰار را ﺗﺄﻳﻴﺪ و اﺳﺘﻔﺎده از آن را ﺑﻪﻋﻨﻮان اﺑﺰاری ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺳﻨﺠﺶ ﻣﻴﺰان ﻧﮕﺮش داﻧﺶآﻣﻮزان ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻋﻠﻮم ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻣﻲﻛﻨﺪ.
Machine summary:
" ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل 6/ ﺷﻤﺎره 3 )32(/ ﭘﺎﻳﻴﺰ 1931 47 اﻋﺘﺒﺎر ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻣﻘﻴﺎس ﻧﮕﺮشﺳﻨﺞ ﻋﻠﻮم )اﻳﻜﻦ( ﺟﺪول 1 ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ در ﻣﺠﻤـﻮع 3 ﻋﺎﻣﻞ ﺑﻌﺪ از اﻧﺠﺎم ﭼﺮﺧﺶ از دادهﻫﺎی اﺑﺰار ﭘﮋوﻫﺶ اﺳﺘﺨﺮاجﺷﺪه ﻛﻪ ﺑﺮ ﺣﺴﺐ ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺳﺆالﻫﺎی ﺗﺸﻜﻴﻞدﻫﻨﺪه ﻫﺮ ﻋﺎﻣﻞ، ﺳﻪ ﻋﺎﻣﻞ »ﻟﺬت از ﻋﻠﻮم«، »ﺗﺮس از ﻋﻠﻮم« و »ارزش و اﻫﻤﻴﺖ ﻋﻠﻮم« اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪ ﻛﻪ در ﻣﺠﻤﻮع 46/75 درﺻﺪ از وارﻳﺎﻧﺲ ﻧﮕﺮش ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻋﻠﻮم ﺗﻮﺳﻂ اﻳﻦ ﺳﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺒﻴﻴﻦ اﺳﺖ.
ﺿﺮاﻳﺐ ﻣﺴﻴﺮ ﺑﺮآوردﺷﺪه و ﭘﺎراﻣﺘﺮ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﺷﺪه اﻟﮕﻮی اﻧﺪازهﮔﻴﺮی ﻧﮕﺮشﺳﻨﺞ ﻋﻠﻮم »اﻳﻜﻦ« ﻣﺠﺬور ﺧﻄﺎی ﭘﺎراﻣﺘﺮ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﺮآورد t ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﺳﺆال ﻋﺎﻣﻞ ﺷﺪه B ﭘﺎراﻣﺘﺮ b اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﺮآورد ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ 47/0 --- --- 58/0 00/1 1 ** 87/92 66/0 20/0 18/0 96/0 2 ** 81/92 06/0 40/0 77/0 81/1 3 ﻟﺬت ﺑﺮدن از ** 99/73 37/0 30/0 68/0 90/1 4 ﻋﻠﻮم ** 70/13 36/0 40/0 97/0 73/1 6 ** 41/02 74/0 60/0 96/0 43/1 8 21/0 --- --- 53/0 00/1 5 ** 76/5 52/0 32/0 05/0 03/1 7 ** 62/6 34/0 52/0 66/0 85/1 9 ** 89/5 62/0 52/0 15/0 74/1 11 ﺗﺮس از ﻋﻠﻮم ** 96/6 16/0 23/0 87/0 21/2 21 ** 65/6 07/0 13/0 48/0 30/2 41 ** 14/6 75/0 13/0 67/0 99/1 61 95/0 --- --- 77/0 00/1 01 ارزش و ** 53/31 63/0 50/0 06/0 97/0 31 اﻫﻤﻴﺖ ﻋﻠﻮم ** 99/41 25/0 31/0 27/0 89/1 51 50/0<P 10/0<P * ** ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل 6/ ﺷﻤﺎره 3 )32(/ ﭘﺎﻳﻴﺰ 1931 67 اﻋﺘﺒﺎر ﺳﺎﺧﺘﺎری ﻣﻘﻴﺎس ﻧﮕﺮشﺳﻨﺞ ﻋﻠﻮم )اﻳﻜﻦ( ﺟﺪول 3 ﻧﺸﺎندﻫﻨﺪه ﻣﻌﻨﺎدار ﺑﻮدن آﻣﺎری ﺿﺮاﻳﺐ ﻣﺴﻴﺮ ﺑﺮآوردﺷﺪه و ﻣﻘﺎدﻳﺮ ﭘﺎراﻣﺘﺮ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺷﺪه ﺑﺮای ﻫﺮﻳﻚ از ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻣﺸﺎﻫﺪهﺷﺪه اﺳﺖ."