Abstract:
ترک ها از اقوام مختلفی تشکیل شده اند و اصولا اطلاق نام ترک دارای ابهاماتی در تاریخ خلافت شرقی است. تاکنون بررسی های دقیقی راجع به نژاد آنان و چگونگی گسترش در پهنه وسیعی از جغرافیای جهان به طور دقیق و مفصل مورد توجه قرار نگرفته است. معدود ترک شناسانی نظیر کلود کاهن وجود دارند که با تسلط بر زبان های مختلف عربی، ترکیه » ترکی، ارمنی و فارسی به بررسی دقیق واژه شناسی این قوم پرداخته باشد. کلود کاهن در کتابی تحت عنوان در ابتدا نگاه دقیقی به گونهشناسی اقوام ترک و گستردگی آنان داشته است و مهمتر از آن چگونگی « پیش از عثمانی اسلام آوردن آنها و آشنایی شان با تمدن اسلامی پیش از ورود سلجوقیان را مورد بررسی قرار داده که تا کنون در زبان فارسی چنین مساله مورد توجه قرار نگرفته است و از این لحاظ ترجمه این قسمت از کتاب ایشان برای اطلاع
دانشجویان تاریخ دوران میانه ایران، حائز اهمیت است. وی در این قسمت چگونگی آشنایی شاخه های مختلف ترک با اسلام را در جغرافیای ترکستان غربی، روسیه، ایران و اروپای شرقی تصویر کرده است و نم ای کلی و دقیقی از چگونگی این تغییرات برای متخصصین تاریخ ارائه نموده است. در این گفتار، وی دولت های غزنوی و سلجوقی را به عنوان نخستین دولت های ترک مسلمان قبول نداشته و از قراخانیان به عنوان اولین دولت ترکی اسلامی یاد می کند و دلایل این انتخاب را نیز معرفی می کند.
Several tribes constitute Turks and basically the usage of the term ‘Turks’ has caused some
ambiguities in the historiography of eastern khalifate. Accurate studies about their race and how they
spread through a vast field of global geography have been unfortunately absent. Turk scholars like
Claude Cahen and a few others have managed to conduct a correct philological study by mastering
arabic, turkish, armenian, and persian languages. Claude Cahen, in Pre-Ottoman Turkey, has studied
the typology of turk fmilies and their population and more importantly has pointed out their
conversion to Islam and their appropriation of islamic civilization prior to Seljuqs. These aspects have
been largely neglegted in Iranian scholarship and a correct translation of relevant chapter seems to
offer a good oportunity for students interested in middle eras of Iranian history. In this chapter,
Cahen portrays the introduction of islam into different turkish branches who inhabited western
Turkestan, Russia, Iran, and eastern europe and provides the readers with a comprehensive view into
such transformations. Here, after giving several reasons, he accepts the Kara-Khanid Khanate, rather
than Ghaznavid and Saljuq kingdoms as the earliest state which turned to Isalm.
Machine summary:
"کلود کاهن در کتابی تحت عنوان « ترکیه پیش از عثمانی» در ابتدا نگاه دقیقی به گونهشناسی اقوام ترک و گستردگی آنان داشته است و مهمتر از آن چگونگی اسلام آوردن آنها و آشناییشان با تمدن اسلامی پیش از ورود سلجوقیان را مورد بررسی قرار داده که تا کنون در زبان فارسی چنین مساله مورد توجه قرار نگرفته است و از این لحاظ ترجمه این قسمت از کتاب ایشان برای اطلاع دانشجویان تاریخ دوران میانه ایران، حائز اهمیت است.
نهایتا، اگرچه هیچ یک از گروههای سیاسی پیشگفته از طریق ولگا به سوی غرب گسترش نیافتند(یعنی قلمرو جنوبی و مرکزی روسیۀ امروزی تا دانوب سفلی 14 که در این زمان همچنان در تصرف هونها بود)، کمابیش با اجتماعات «بومی،» همچون فنلاندیها یا Jaxarts Siberia Volga Central Asia Chinece Turkestan Dekuz- Oghuz Uyghurs Kashqar Indo- European Scythians Sarmatians Kirghiz Aryan Lower Danube اسلاوها، مردمان بلغار ساکن ولگای میانه 1 (که نام آن یادآور اسم خود آنان است)، و خزرها 2 (که در سدههای هفتم و هشتم بر سواحل دریای سیاه تا شرق کریمه 3 و دشتهایی میان آن و نیز تا دریای خزر 4 و کوههای قفقاز 5 مسلط بودند) آمیخته شدند.
آنان در پایان قرن دهم در ابتدا با کمک غزنویان سامانیان را شکست دادند اما بعدا این قلمرو را در مقابله با آنان برای خود نگهداشتند و سرتاسر ماوراءالنهر 3 را از سیر دریا 4 تا آمودریا 5 بر این ممالک افزودند، یعنی Karakhanids Satuk Bughrakhan Mawara annahr/Transoxainia Syr Darya/Jaxartes Amu Darya/ Oxus سرزمینی که عمیقا طی قرون مختلف اسلامی و از لحاظ قومیتی سغدیـ ایرانی شده بود و در این زمان شمار عظیمی از مردم ترک در آنجا ساکن شده بودند."