Abstract:
دﻛﺘﺮ ﻣﻬﺪی ﺣﺎﺋﺮی ﻳﺰدی از ﺟﻤﻠﻪ اﻧﺪﻳﺸﻤﻨﺪاﻧﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در ﻛﺘﺎب ﺧﻮد ﺑﺎ ﻋﻨﻮان »ﺣﻜﻤـﺖو ﺣﻜﻮﻣﺖ« ﺑﻪ ﻧﻘﺪ ﻧﻈﺮﻳﺔ »وﻻﻳﺖ ﻓﻘﻴﻪ« ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺮداﺷﺖ ﻧﮕﺎرﻧﺪه از ﻧﻘﺪ وی آن اﺳﺖ ﻛﻪﺑﺮ ﺧﻼف ﺗﺼﻮر اوﻟﻴﻪ، ﻧﻘﺪ ﺣﺎﺋﺮی ﻳﺰدی، ﺑﺮوندﻳﻨﻲ اﺳﺖ؛ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ وی در ﺳﺎﺧﺖ و اﺑﺘﻜﺎر ﻧﻈﺮﻳﺔوﻛﺎﻟﺖ و ﻧﻈﺮﻳﺔ ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ﺷﺨﺼﻲ ﻣﺸﺎع، ﻫﺮﮔﺰ ﺳﻌﻲ ﻧﻜﺮده از آﻣﻮزهﻫﺎی دﻳﻨـﻲ ﺑﻬـﺮه ﮔﻴـﺮد. ازآﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻧﻘﺪ وی ﺑﺮ ﻧﻈﺮﻳﺔ وﻻﻳﺖ ﻓﻘﻴﻪ، ﭘﺎرهای ﺷﺒﻬﺎت را ﭘـﻴﺶ آورده اﺳـﺖ. در اﻳـﻦ ﻧﻮﺷـﺘﺎر، ﺗﻼش ﺷﺪه ﺗﺎ ﭘﺎﺳﺨﻲ در ﺧﻮر ﺑﻪ ﻧﻘﺪ اﻳﺸﺎن، اراﺋﻪ ﮔﺮدد.
Machine summary:
" اﻣﺎ ﻗﻄﻊ ﻧﻈﺮ از اﻳﺮاد ﻧﻔﻲ ﺣﻘﻮق ﻃﺒﻴﻌﻲ ﻓﻘﻴﻬﺎن در ﺣﺎﻛﻤﻴﺖ، آﻳﺎ ﭘﺎﺳﺦ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪه ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ اﻳﺮادی ﺑﺮ ﻣﺮﺣﻮم ﻧﺮاﻗﻲ ﺑﻪﺷﻤﺎر آﻳﺪ؟ آﻳﺎ ﻣﻲﺗﻮان ﻣﻼاﺣﻤﺪ ﻧﺮاﻗﻲ و ﺳﺎﻳﺮ ﻓﻘﻴﻬﺎن را ﺑـﻪ اﻳـﻦ اﻳﺮاد، ﻣﺘﻬﻢ ﻛﺮد ﻛﻪ آﻧﺎن ﻣﺎﻧﻊ اﻧﺘﺨﺎب آزاد ﻣﺮدم در ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺨﺺ ﺣﺎﻛﻢ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ؟ ﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ در ﻛﻼم ﻧﻮﻳﺴﻨﺪه )ﻣﻬﺪی ﺣﺎﺋﺮی ﻳﺰدی( ﻣﻐﺎﻟﻄﻪای رخداده ﻛﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻮﻫﻢ ﭼﻨـﻴﻦ اﻳـﺮادی ﺑﺮ ﻓﻘﻴﻬﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ؛ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ از ﮔﻔﺘﻪﻫﺎی ﻧﻘﻞ ﺷﺪه ﻧﻮﻳﺴﻨﺪه آﺷﻜﺎر اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ زﻋـﻢ وی، اﻧﺘﺨﺎب ﺣﺎﻛﻢ از ﺳﻮی ﻣﺮدم، ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺑﻪ ﺿﺮورت زﻳﺴﺖ ﻃﺒﻴﻌﻲ اﺳـﺖ؛ اﻣـﺎ ﻣﺴـﺘﻨﺪ ﻧﺮاﻗـﻲ 9 ﺑﺮای اوﻟﻮﻳﺖ ﻓﻘﻴﻬﺎن در ﺣﺎﻛﻤﻴﺖ، ﺿﺮورت زﻳﺴﺖ ﺟﺎﻣﻌﺔ اﻳﻤﺎﻧﻲ اﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨـﻲ ﺑـﻪ ﻋﻘﻴـﺪة اﻳﺸﺎن، اوﻟﻮﻳﺖ ﺑﺮای ﺣـﺎﻛﻢﺷـﺪن در ﺟﺎﻣﻌـﻪ اﺳـﻼﻣﻲ، از آن ﻓﻘﻴﻬـﺎن اﺳـﺖ؛ زﻳـﺮا ﺟﺎﻣﻌـﻪ اﺳﻼﻣﻲ، ﺧﻮاﻫﺎن ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻣﻘﺮرات اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ـ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺧﻮد ﺑﺮ اﺳﺎس ﺷﺮﻳﻌﺖ اﺳﻼﻣﻲ اﺳـﺖ.
او ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻗﺎدر اﺳﺖ ﺑﺎ ﻃﺮح ﻧﻈﺮﻳﻪ وﻛﺎﻟﺖ و ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ﻣﺸﺎع، اﺣﺘﺠﺎج ﻛﻨﺪ؛ در ﺣﺎﻟﻲ ﻛـﻪ در اﻳﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ، ﺷﻬﺮوﻧﺪان ﺑﻪ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻋﺮﻓﻲ ارﺟﺎع داده ﺷﺪهاﻧﺪ، ﻧﻪ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﺷﺮﻋﻲ و ﻓﻘﺎﻫﺘﻲ؟! 32 راه ﺣﻞ وﻻﻳﺖ ﻓﻘﻴﻪ در ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺳﻴﺎﺳﺖ 1- ﻧﻮﻳﺴﻨﺪه )ﻣﻬﺪی ﺣﺎﺋﺮی ﻳﺰدی( در آﺧﺮﻳﻦ ﺑﺨـﺶ از ﻛﺘـﺎب ﺣﻜﻤـﺖ و ﺣﻜﻮﻣـﺖ، دﻳﺪﮔﺎه ﺧﻮد درﺑﺎرة ﺣﻜﻮﻣﺖ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﻲ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ وﻻﻳـﺖ ﻣﻄﻠﻘـﻪ ﻓﻘﻴـﻪ در اﻳـﺮان را اﺑﺮاز داﺷﺘﻪ اﺳﺖ."