Abstract:
این مقاله درصدد بررسی ماهیت ده فرمان و تبیین ارزش آن از نظر محققانی همچون ابن تیمیه، ابن خلدون، سید قطب، ابو عبدالله قرطبی و فخررازی است. به گفته دانشمندان یهود، تورات مشتمل بر 613 حکم است. در میان این احکام، ده حکم اهمیتی ویژه دارند. این فرمان ها محور شریعت یهودند و همه احکام شریعت یهود در همین فرامین ریشه دارد. در واقع، قوم اسرائیل با پذیرفتن این فرمان ها با خدا هم پیمان شده است. تعبیر قرآن کریم از «الواح»، اشاره به دو لوح شامل ده فرمان از کتاب مقدس است که در آیه 145 سوره اعراف به آنها اشاره شده است. نظر به اهمیتی که ده فرمان در نزد عالمان یهود یافت و اشارات دقیق و لطیفی که قرآن کریم به آن دارد، پس از قرون وسطا، حکما و متکلمان و محققانی همچون سید قطب، خطیب تبریزی، ابن تیمیه، ابن خلدون و دیگران با دیدگاه های متفاوت، به نقد و بررسی در این باره پرداختند که تفصیل این بحث در این مقاله مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.
The present paper seeks to study the nature of Ten Commandments and elaborate on their value in view of such researchers and scholars as Ibn Taymiyyah، Ibn Khaldun، Seyyed Qutb، Abu 'Abdullah Qurtabi and the sage Fakhr Razi. According to Jewish scholars، Torah consists of 613 commandments among which Ten Commandments are of special importance. These commandments are the pillars of Judaism، in which the injunctions of Judaism are rooted. In fact، Israelites have made a compact with God by accepting these commandments. The term " "Tablet" in the verse 145 of the chapter 7 (Al-A'raf- the Elevated Places) of the Quran refers to two tablets which include Ten Commandments of the Bible.
Given the importance of these Ten Commandments for Jewish scholars and the exact and delicate references of the Quran to them، such sages، theologians and researchers as Seyyed Qutb، Khatib Tabrizi، Ibn Taymiyyah، and Ibn Khaldun، among others، have investigated and criticized these commandments from different views after the Medieval Period. The present paper discusses and evaluates the issue in detail.
Machine summary:
"وی ابتدا به نقل از دانشمند نحوی و قرآنشناس ابوعبید قاسمبن سلام در این مورد میگوید: اگرچه ده فرمان، مربوط به حضرت موسی و تورات است، ولی اولین قسمت از تورات، همان ده آیه از سوره انعام بوده که با این عبارت آغاز میشود: «بسم الله الرحمن الرحیم، قل تعالوا أتل ما حرم ربکم علیکم» (سیوطی، ج 1، ص 116).
سیوطی همچنین سخن خویش را با نقل نظر بعضی از دانشمندان موافق خود، که اعتقاد دارند آیات سوره انعام شامل همان ده فرمانی است که خداوند در تورات به موسی نوشت، مورد تأکید قرار میدهد.
آیات سورة اعراف نیز اشاره دارد به اینکه خداوند خود را بر موسی در کوه سینا آشکار کرد و الواح سنگی مکتوب، که حاوی نصایح و دستورالعمل همه چیز است، به او اعطا کرد، ولی محتوای همه متن این الواح مشخص نیست.
ابوالعباس قلقشندی فقیه و وزیر در حکومت ممالیک مینویسد: «الکلمات العشر یا ده فرمانی که به موسی نازل شد در حقیقت خلاصه تورات است و مثل قرآن شامل اوامر و دستورالعملها و به قول قرآن، تبیان کل شیء و مبین همه مسائل است» (قلقشندی، 1981، ح 2، ص 465) نکته قابل توجه این است که قلقشندی همچون دیگر عالمان مسلمان قرون وسطی، به صراحت ده فرمان کتاب مقدس را کاملا با آیات قرآنی قابل تطبیق نمیداند.
نتیجهگیری از مجموع آنچه گذشت، میتوان گفت: پس از قرون وسطا محققان بسیاری به مطالعه و بررسی ده فرمان در کتاب مقدس و قرآن کریم پرداخته و سعی در تطبیق آنها داشتند که از آنها میتوان به ابنتیمیه، ابنخلدون، ابوعبدالله قرطبی، محمد امین الشنقیتی، عبدالمجید صدیقی، سید میر احمد علی، سیدقطب، خطیب تبریزی اشاره کرد."