Abstract:
قرآن ، سبک و اسلوب بیهمتایی از نظر نظم تعابیر و از لحاظ ترکیب الفاظ روش ممتازی دارد. عربها پیش از نزول قرآن کریم با چنین سبک و نظمی آشنایی نداشتند و با اینکه اهل فصاحت و بیان و سوارکاران عرصه بلاغت و گفتار بودند این سبک و اسلوب برای آنها نامانوس تجلی یافت . معجزه بودن قرآن از جهات مختلف ، قابل بررسی است یکی از آنها اعجاز ادبی و بیانی است که ابعاد گوناگون جنبه های ظاهری و ساختاری الفاظ قرآن را در بر میگیرد. بدون شک موسیقی و نظم آهنگ قرآن در پرتو برخی آرائه های زبانی از جمله رعایت فواصل است . این پژوهش فاصله آیات سوره نبا را مورد تحلیل قرار داده و به واکاوی مقاطع صوتی آن به گونه آماری پرداخته و بدین دریافت رسیده است که با تغییر مضمون آیات ، حروف روی فاصله دگرگون میشود و با تغییر سیر خطاب ، مقطع صوتی، از مغلق به مفتوح گرایش مییابد.
Machine summary:
این پژوهش فاصله آیات سوره نبا را مورد تحلیل قرار داده و به واکاوی مقاطع صوتی آن به گونه آماری پرداخته و بدین دریافت رسیده است که با تغییر مضمون آیات ، حروف روی فاصله دگرگون میشود و با تغییر سیر خطاب ، مقطع صوتی، از مغلق به مفتوح گرایش مییابد.
قرآن ، سوره نبأ، آواشناسی، فاصله ، مقطع صوتی مقدمه : یکی از جنبه های اعجاز قرآن که باعث شگفتی و اعجاب میگردد چگونگی چینش واژگان و به نظم کشیدن آنها در سلک آیات است ؛ به گونه ای که اسرار و حکمت های فراوانی را در خود نهفته دارد و به عنوان منبعی سرشار در استخراج نکته ها و ظرافت های تفسیری به شمار میآید.
به بیان روشن تر این فاصله یک بار در سوره تکرار شده باشد، در سوره نبأ فاصله منفرده در چند آیه آمده از جمله : )عن النبإالعظیم ( )وجعلنااللیل لباسا﴾ ﴿وجعلنا النهار معاشا( )وجنات ألفافا( )إن للمتقین مفازا( مقاطع صوتی: یک مجموعه صوتی است که با صامت آغاز شده و به دنبال آن مصوت میآید و تا پایان کلمه ادامه مییابد که گاه به مصوت ختم میشود (کتب ) و گاه به صامت (کتب ).
یکی از عناصر آهنگین شدن آیات قرآن ، مقطع های صوتی یکسان در فاصله ها است که با توجه به مفهوم در انواع مختلف به کار رفته اند، برای نمونه وقتی سیاق آیه بر عذاب کافران دلالت دارد فاصله به مقطع صوتی طویل ختم میشود تا با طولانی بودن عذاب مناسبت و هماهنگی داشته باشد.