Abstract:
امروزه تجارت به عنوان موتور رشد و توسعه در کشورهای در حال توسعه معرفی شده است و کشورها برای رسیدن به این هدف، لازم است به دنبال حضور جدی تر در تجارت جهانی باشند. از جمله روش های حضور در تجارت جهانی، گسترش مبادلات منطقه ای کشورها ست. مبادلات تجاری مرزی یکی از شاخص های اصلی در برقراری ارتباط بین کشورهای همسایه و امرار معاش مردم مرزنشین است. ایجاد بازارچه های مرزی باعث گسترش مبادلات تجاری دو کشور شده ، از بروز درگیری جلوگیری می کند و تشنجات سیاسی با کشورهای همسایه را کاهش می دهد. در این مقاله به بررسی صادرات بازارچه های مرزی در ایران طی دوره 2010-1996 با استفاده از فن شبکه عصبی مصنوعی پرداخته شده است. در این مطالعه، اثر متغیرهای صادرات غیر نفتی ایران، نرخ تورم، درآمد جهانی، نرخ ارز رسمی، حجم سرمایه گذاری خارجی بر صادرات بازارچه های مرزی بررسی می شود. نتایج تحقیق نشان می دهد شبکه عصبی با خطایی کمتر از 0.004 روشی مناسب برای پیش بینی صادرات بازارچه های مرزی است و همچنین با بررسی اهمیت متغیر های موثر، نرخ تورم کمترین تاثیر گذاری و صادرات غیر نفتی بیشترین اهمیت و تاثر گذاری را در تخمین صادرات بازارچه های مرزی داشته است.
Machine summary:
بررسی عوامل مؤثر بر صادرات بازارچه های مرزی ایران ، رهیافت شبکه عصبی مصنوعی 1 * علی فلاحتی عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه ، گروه اقتصاد مینو نظیفی نائینی کارشناس ارشد توسعه اقتصادی و برنامه ریزی سحر عباسپور کارشناس ارشد توسعه اقتصادی و برنامه ریزی تاریخ دریافت ٩٠/٩/٧ تاریخ پذیرش ٩١/٤/١٨ چکیده امروزه تجارت به عنوان موتور رشد و توسعه در کشورهای در حـال توسـعه معرفـی شـده اسـت و کشـورها برای رسیدن به این هدف ، لازم است به دنبال حضور جدی تر در تجارت جهانی باشند.
صادرات بازارچه های مرزی ، شبکه عصـبی ، صـادرات غیـر نفتـی ، درآمـد جهـانی ، حجـم سرمایه گذاری خارجی کد JELL: P٤٤-F١٧-E٦٢-C٤٥ Investigating the Effective Factors on the Export of Border Markets of Iran, Using the ANN Approach Ali Falahati Faculty of Economics Razi University of Kerman Minoo Nazifi Naeini Sahar Abbaspour Abstract Nowadays, Trade has been introduced as an engine of growth and development in developing countries so States are required to participate in international trade more seriously.
پس مدل شبکه عصبی طراحی شده در ایـن مطالعـه یـک شـبکه عصـبی بـا پـنج متغیـر ورودی (صادرات غیر نفتی ایران ، نرخ تـورم ،درآمـد جهـانی ، نـرخ ارز رسـمی ، حجـم سـرمایه گـذاری خارجی ) و یک لایه پنهان با سه گره و لایه خرجی با متغیر صادرات بازارچه های مرزی می باشد.