Abstract:
هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان تاثیر آموزش به روش فعال فناورانه (TEAL) بر انگیزه ی تحصیلی دانش آموزان در سال تحصیلی 89- 88 بود. روش پژوهش براساس ماهیت، نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. برای دست بابی به هدف پژوهش، از بین دبیرستان های شهرستان خمینی شهر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی، دو کلاس 27 نفره در دو دبیرستان، یکی به عنوان گروه کنترل و دیگری به عنوان گروه آزمایش انتخاب شدند. سپس پژوهشگر به مدت هجده جلسه ی آموزشی، گروه آزمایش را تحت مداخله ی روش تدریس فعال فناورانه (TEAL) قرار داد. نخستین ابزار این پژوهش، پرسشنامه ی انگیزش تحصیلی ولرند بود که باقری (1379) روایی سازه آن را تایید نموده بود. ضریب پایایی به روش آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 75/0 گزارش شده است. در این پژوهش تحصیلات پدر، تحصیلات مادر، شغل پدر، سن پدر، سن مادر، تعداد اعضای خانواده، نمره ی هوش و معدل سال قبل دانش آموزان، به عنوان متغیرهای همپراش، تحت کنترل قرار گرفتند. جهت کنترل نمرات هوش از آزمون هوش ریون استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد، آموزش زیست شناسی به روش فعال فناورانه TEAL)) بر انگیزه ی تحصیلی دانش آموزان در مقایسه با روش معمول در آموزش و پرورش تاثیر مثبتی داشته که میزان بهبود در انگیزه ی تحصیلی با توجه به مجذور اتا 1/89 درصد از تغییرات بود.
Machine summary:
نتايج پژوهش نشان داد، آموزش زيست شناسي به روش فعال فناورانه TEAL)) بر انگيزهي تحصيلي دانشآموزان در مقايسه با روش معمول در آموزش و پرورش تأثير مثبتي داشته که ميزان بهبود در انگيزهي تحصيلي با توجه به مجذور اتا 1/89 درصد از تغييرات بود .
پژوهش رضوان در سال 1385 با نام بررسي رابطهي بين انگيزش پيشرفت تحصيلي دانشآموزان دختر و پسر دورهي متوسطهي شهر اصفهان با ويژگيهاي آموزشگاهي تاييد کنندهي اين موضوع است که روش تدريس نيز ميتواند به صورت يک متغير جداگانه بر روي انگيزش پيشرفت تحصيلي دانشآموزان اثر بگذارد.
صدرارحامي (1385) تحقيقي تحت عنوان بررسي اثر رويكردهاي آموزش نوين هندسه» بر مبناي نظريهي ونهيلي بر پيشرفت تحصيلي، انگيزش و نگرش دانشآموزان انجام داده است كه نتايج تحقيق تفاوت معنادار بين پيشرفت تحصيلي دانشآموزان و نيز نگرش و انگيزش دانشآموزان در روش تدريس بر مبناي نظريه ونهيلي و روش سنتي را نشان ميدهد.
با توجه به مراتب فوق و نقش مهم انگيزهي تحصيلي در يادگيري و جلوگيري از ترک تحصيل دانشآموزان، هدف پژوهش حاضر، تعيين ميزان تاثير آموزش به روش فعال فناورانه (TEAL) بر انگيزهي تحصيلي دانشآموزان دختر است.
4. بحث و نتيجهگيري نتايج حاصل از تحليل کواريانس (آنکوا) در مورد فرضيهي پژوهش نشان داد، با در نظر گرفتن تحصيلات پدر، تحصيلات مادر، سن پدر، سن مادر، شغل پدر، تعداد اعضاي خانواده، نمرهي هوش و معدل سال قبل به عنوان متغيرهاي همپراش، تدريس زيستشناسي به شيوهي فعال فناورانه (TEAL) بر انگيزهي تحصيلي تأثير معناداري داشته است که اين يافتهها، با يافتههاي ويلمز (2005)، پنتريچ و دي گروت (1990)، بحراني (1372)، قاسمي پير بلوطي (1374)، منظري توکلي (1375)، قاجارگر (1373)، باقري (1371)، رضوان (1385)، جواهري (1383) همسو ميباشد.