Abstract:
هدف پژوهش بررسی ساختار عاملی، پایایی، روایی و روایی تشخیصی «مقیاس سنجش روابط همگنان (PRQ)» در سه گروه کودکان بهنجار و مبتلایان به اختلال کمبود توجه/ فزون کنشی و اختلال سلوک بوده است. به منظور دستیابی به هدف پژوهش، 360 نفر(180 پسر و 180 دختر) از کودکان مقطع ابتدایی شهر اصفهان به شیوه ی نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای؛ 30 کودک مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزون کنشی و 12 کودک مبتلا به اختلال سلوک از کلینیک های روانشناسی و روانپزشکی شهر اصفهان به شیوه ی نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش«مقیاس سنجش روابط همگنان (PRQ)» و «پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4)» بودند. نتایج تحلیل عاملی با استفاده از روش واریماکس بیانگر وجود 3 عامل (زیر مقیاس های زورگویی، قربانی و رفتار مطلوب اجتماعی) در این مقیاس بود که در مجموع 2/37 درصد واریانس را تبیین کردند. ضریب آلفای کرونباخ در گروه بهنجار در سه زیر مقیاس مطلوب و معنادار بدست آمد. نتایج حاصل از بررسی روایی همگرا حاکی از آن بود که «مقیاس سنجش روابط همگنان (PRQ)» همگرایی بالایی را با «فرم کوتاه پرسشنامه سنجش ارزیابی روابط با همگنان (BPEI)» دارد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) نیز بیانگر آن بود که بین سه گروه تفاوت معناداری وجود دارد. ویژگی مقیاس در مورد گروه بهنجار 80 درصد و حساسیت مقیاس در تشخیص گروه کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزون کنشی 33 درصد و درگروه کودکان مبتلا به اختلال سلوک 58 درصد محاسبه شد. بر اساس یافته بدست آمده می توان گفت «مقیاس سنجش روابط همگنان (PRQ)» ابزاری معتبر برای کاربرد در پژوهش های روانشناختی و فعالیت های بالینی است.
Machine summary:
بررسي ساختار عاملي، پایایی، روایی همگرا و روايي تشخيصي مقياس سنجش روابط همگنان (PRQ) سيده راضيه طبايياندانشجوي دكتري روانشناسي" دكتر شعله اميريدانشیار گروه روانشناسي" دکتر حسین مولویاستاد گروه روانشناسي" دانشگاه اصفهان چکيده هدف پژوهش بررسي ساختار عاملي، پایایی، روایی و روايي تشخيصي «مقياس سنجش روابط همگنان (PRQ)» در سه گروه کودکان بهنجار و مبتلایان به اختلال کمبود توجه/ فزون كنشي و اختلال سلوك بوده است.
پس از جلب همکاري اين مراکز (کلينيک مشاوره کودکان و نوجوانان وابسته به دانشکده پزشکي اصفهان و کلينيک مشاوره آموزش و پرورش)؛ نمونه نابهنجار (کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزون كنشي و اختلال سلوك) انتخاب شده و از آنها نيز خواسته شد که به سؤالات مقياس سنجش روابط همگنان (PRQ) پاسخ دهند.
4. بحث و نتيجهگيري هدف پژوهش، بررسی ساختار عاملی، پایایی، روایی و روایی تشخيصی «مقياس سنجش روابط همگنان(PRQ)» در دو گروه بهنجار و مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزون كنشي و اختلال سلوك بوده است.
نتايج بدست آمده از تحليل تمايزات وجود تفاوتهای مشخصی را بين سه گروه بهنجار و گروه مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزون كنشي و اختلال سلوك نشان داد که بيانگر روایی سازه ی مقياس مذکور است.
از ديگر اهداف مطرح در پژوهش، استفاده از ابزار «مقياس سنجش روابط همگنان(PRQ)» در جهت تشخيص كودكان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزون كنشي و اختلال سلوك بود.
Bagwell, Molina, Pelham, & Hoza 5.
Mrug, Gerdes, Bukowski, Kraemer, Wigal, & Hinshaw 9.
Journal of Child Psychology & Psychiatry Review, 3(4), 176-182.