Abstract:
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه ویژگی های سازمانی، دانش، مهارت و نگرش معلمان مقطع دبیرستان، و احساس اعتماد به نفس آنان در بکارگیری ICT در تدریس در قالب یک مدل توضیحی بود. به همین منظور 325 نفر از دبیران دبیرستان های شهر شیراز، با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه عوامل موثر بر تدریس معلمان با استفاده از فناوری ICT پاپاناستاسیو و آنجلی بود که روایی و پایایی آن محاسبه شده و سپس بین نمونه توزیع و جمع آوری شد. داده ها توسط نرم افزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. مدل فرضی با استفاده از رگرسیون چندگانه همزمان بر طبق روش بارون و کنی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که: 1( کارآموزی و جو حمایتی مدرسه رابطه مثبت و معناداری با احساس اعتماد به نفس معلمان در بکارگیری دانش و مهارت ICT در تدریس دارد. سابقه تدریس رابطه منفی و معناداری با احساس اعتماد به نفس معلمان در بکارگیری دانش و مهارت ICT در تدریس دارد. 2) کارآموزی و جو حمایتی مدرسه رابطه مثبت و معناداری با دانش، مهارت و نگرش معلمان در کاربردICT در تدریس دارد و سابقه تدریس رابطه منفی و معناداری با دانش نرم افزاری، مهارت و نگرش معلمان در کاربرد ICT دارد. 3) کارآموزی و جو حمایتی مدرسه به واسطه دانش نرم افزاری، مهارت و نگرش معلمان رابطه معناداری با احساس اعتماد به نفس معلمان در بکارگیری دانش ICT دارد. همچنین کارآموزی به واسطه دانش، مهارت و نگرش معلمان رابطه معناداری با احساس اعتماد به نفس معلمان در بکارگیری مهارت ICT دارد.
Machine summary:
نتایج این مطالعه نشان داد که: 1( کارآموزی و جوّ حمایتی مدرسه رابطه مثبت و معناداری با احساس اعتماد به نفس معلمان در بکارگیری دانش و مهارت ICT در تدریس دارد.
با همه اين اوصاف، نتايج پژوهش حاضر میتواند نقش سابقه تدریس و کارآموزی معلمان و جوّ حمايتي مدرسه را بر دانش نرم افزاري، ميزان كاربرد شخصي نرم افزار و نگرش معلمان به اثربخشي نرم افزار در تدريس و به واسطه آن افزایش اعتماد به نفس آنان در بکارگیری دانشICT و بکارگیری مهارت ICT نمايان سازد.
در اين راستا اهداف جزيي این پژوهش به شرح زیر میباشد: 1- بررسی رابطه جوّ حمایتی مدرسه، سابقه تدریس و دوره کارآموزی با احساس اعتماد به نفس معلمان در بکارگیری دانش و مهارت استفاده از ICT در تدريس.
2- ضريب رگرسيون رابطه جوّ حمایتی مدرسه با متغیر درون زاد احساس اعتماد به نفس در بکارگیری دانش ICT، 27/0 بوده است، که این ضریب در حالت تأثیر مستقیم به 14/0 کاهش یافته است که نشان دهنده نقش واسطهگری معنادار دانش، مهارت و نگرش در ارتباط بین متغیر برون زاد جوّ حمایتی مدرسه با احساس اعتماد به نفس در بکارگیری دانش ICT میباشد.
شواهد مربوطه نشان داد که دانش، مهارت و نگرش نقش واسطهگری معناداری در رابطهی سابقه تدریس معلمان با احساس اعتماد به نفس آنان در بکارگیری دانش و مهارت ICT دارد.
Journal of Information Technology for Teacher Education, 2(2), 139–153.