Abstract:
پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان شیوع مشکلات ویژه ی یادگیری در دانش آموزان پایه ی دوم تا پنجم ابتدایی استان آذربایجان شرقی انجام شد. روش این پژوهش، توصیفی از نوع زمینه یابی است. جامعه ی آماری، شامل دانش آموزان دختر و پسر پایه ی دوم تا پنجم ابتدایی استان آذربایجان شرقی بود. بدین منظور 10000 نفر دانش آموز( 5000 پسر و 5000 دختر) پایه ی دوم تا پنجم ابتدایی با روش نمونه گیری خوشه ای از شهرهای تبریز، اهر، مرند، مراغه و میانه انتخاب شدند. داده های مورد نیاز با به کارگیری فهرست وارسی تشخیصی مشکلات ویژه ی یادگیری و آزمون هوشی وکسلر جمع آوری و از طریق روش های آمار توصیفی و آزمون خی دو مورد بررسی قرار گرفت. میزان شیوع مشکلات یادگیری 3/83 درصد،برآورد گردید. در پایه ی دوم 4/53 درصد، پایه ی سوم 3/67 درصد، پایه ی چهارم 3/73 درصد و پایه ی پنجم 3/42 درصد است. میزان شیوع در پایه ی دوم در مقایسه با دیگر پایه ها تحصیلی بیشتر است. بنابراین توسعه و گسترش مراکز مشکلات یادگیری برای تحت پوشش قرار دادن این دانش آموزان،یک ضرورت انکارناپذیر است.
This study has aimed to investigate the prevalence of learning disabilities among first and second grade students at elementary school in East Azerbaijan Province (Iran). The research method was descriptive. 1000 students (5000 boys and 5000 girls) were selected by cluster sampling in Tabriz، Ahar، Marand، Maragheh and Miane. Subjects were measured with Diagnostic checklist of specific learning difficulties، Wechsler Intelligence Scale for Children-Data analysis was carried out using descriptive statistical method and chi-squar test. Results indicated that 3.83 percent of students suffered from leaning disorder. According to the results، 4/53% of second grade، 3/67% third grade 3.73% fourth grade and 3.42% fifth grade students had learning disorder. It is an undeniable necessity for the development centers to recover the students' specific learning difficulties.