Abstract:
یکی از مهم ترین جنبه های صوری نگارگری ایرانی ترکیب بندی نوشته و تصویر در صفحه و در اصطلاح امروزی «صفحه بندی» است. در این پژوهش، رابطهه بین نظام چینش عناصر نوشتاری و قاب تصویر و همچنین رابطهه شکل قاب تصویر با موضوع و ترکیب بندی نگاره های مکتب شیراز دوران ایلخانی بررسی شد. نتایج این پژوهش نشان داد که در نگارگری مکتب شیراز آل اینجو رابطهه بین عناصر نوشتاری و ترکیب بندی نگاره ها از اصول دقیق و معینی تبعیت می کند که با نظام ستون بندی صفحه برای نگارش شعر هماهنگ است. همچنین، نگارگر بر اساس براساس موضوع نگاره شکل قاب تصویر را به صورت به صورت منعطف در نظر گرفته و بر اساس براساس نظام ستون بندی صفحه شکل داده است. به همینبه همین دلیل، در موارد نمونه های بسیاری شکل قاب تصویر، به جای مستطیل، پلکانی است. نگارگران مکتب شیراز، از سدهه هشتم هجری قمری ضرورت هماهنگی نوشته و تصویر را در کتاب آرایی ٰآرایی دریافته و با ایجاد قاب های پلکانی، تصویر و متن را در هم تنیدند. شیوهه این پژوهش توصیفی ـ – تحلیلی است و با استفاده از منابع کتابخانه ای ای و مشاهده به انجام رسیده است.
One of the most superficial aspects of Persian painting is the composition of text and images that has named “Layout”. In this research، the relation between the arrangement of setting text & image & also the relation between the form of image & subject & the composition at works of Shiraz school in Ilkanid period has examined. During to extensive researches and studies on Persian painting، scholars such as، Amin Mahdavi ،Adamova and Giuzalyan got noticed to this term.The result of this research shows that the relationship between text element & composition of paintings follows careful & certain principles in miniature paintings of Shiraz school in Al-Injuid period that is consistent with the piling page for writing poetry. The painter also has considered flexible picture frame according to subject matter and shaped that based on columns form. So in many cases، instead of a rectangular shape، the frame is stepped. The painters of Shiraz school in eight century comprehended the necessity of harmony of text & image in book –lay out & combined image with context by using pilling frames. The method of the research is descriptive - analytical by using library resources & observation.