Abstract:
ﻃﺮاﺣﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی درﺳﻲ ﻛﻪ ﻧﻘﺸﻪی ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ ﺑﺮای ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪی درﺳـﻲ اﺳـﺖ، ﻧﺎﻇﺮ ﺑﻪ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ، ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺗﺸﻜﻴﻞ دﻫﻨﺪهی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﻧﻮع ﺗﺼﻤﻴﻢﻫـﺎﻳﻲ اﺳـﺖ ﻛـﻪ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻫﺮ ﻳﻚ از آنﻫﺎ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻦﻛﻪ ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﻲ در ﻛﺸـﻮرﻣﺎن ﻣﺘﻤﺮﻛـﺰ اﺳﺖ، ﻳﻘﻴﻨﺎ ﻳﻜﻲ از ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎی ﻣﻬﻢ در آﻣﻮزش ﻣﺴﺎﻳﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی درﺳـﻲ رﺳـﻤﻲ و ﺑـﻪ ﺗﺒﻊ آن، ﻛﺘﺎب و اﺳﻨﺎد ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی درﺳﻲ اﺳﺖ. در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺤﺘﻮایﻛﺘﺎبﻫﺎی ﺗﻌﻠﻴﻤﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ دورهی راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ و ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻃﺮح ﻛﻠﻴﺎت ﻧﻈﺎم آﻣـﻮزش و ﭘـﺮورش، ﺑـﻪ ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ و ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻧﻘﺎط ﺿﻌﻒ و ﻗﻮت، ﭼﺎﻟﺶﻫﺎ و دﺷﻮاریﻫﺎی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی درﺳـﻲ ﺗﺮﺑﻴـﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﻮﺟﻮد ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻣﻘﻮﻟﻪﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ، ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﻛﻠﻴﺪی اﻟﮕﻮیﻫﺎی ﻣﺒﺘﻨـﻲ ﺑـﺮ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت درﺳﻲ ﻣﺪون، داﻧﺶآﻣﻮز و ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻫﻢﭼﻨﻴﻦ، وﻳﮋﮔـﻲﻫـﺎی ﻋﻨﺎﺻـﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪی درﺳـﻲ )اﻫﺪاف، ﻣﺤﺘﻮا، روشﻫﺎی ﻳﺎددﻫﻲ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی( اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺑﺮرﺳـﻲ در ﻣﺘـﻮن ﺗﺨﺼﺼـﻲ ﺣـﻮزهی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی درﺳﻲ، ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ. واﺣﺪ ﺛﺒﺖ ﻧﻴﺰ در ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺤﺘﻮا، ﻣﻀﻤﻮن )ﭘﻴﺎم اﺻﻠﻲ ﻣـﺘﻦ( ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻣﺸﺨﺺ ﻛﺮد ﻣﺒﻨﺎی اﻳﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ، ﺣﻜﺎﻳﺖ از ﻏﻠﺒﻪی رویﻛﺮد ﺳﻨﺘﻲ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت درﺳﻲ ﺑﺮ دو رویﻛﺮد ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ داﻧﺶآﻣﻮز و ﺟﺎﻣﻌﻪ دارد. ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻏﺎﻟﺐ ﺑﻮدن اﻟﮕﻮی ﻧﻈﺎمﻣﻨﺪ، آﺳﻴﺐﻫﺎی اﻳﻦ ﻧﻮع ﻃﺮاﺣﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی درﺳﻲ ﺗﺮﺑﻴﺖ اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ از دﻳـﺪ اﻗﺘﻀـﺎﺋﺎت ﻛﻼن و ﺧﺮد ﺑﺮرﺳﻲ ﺷﺪ. در ﻧﻬﺎﻳﺖ، در ﺑﺤﺚ و ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی ﺗﺄﻛﻴﺪ ﮔﺮدﻳﺪ ﺟﻬﺖ ﻃﺮاﺣﻲ ﻳﻚ اﻟﮕﻮی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی درﺳﻲ و ﺗﻌﻴﻴﻦ رویﻛﺮد ارزﺷﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﻫﻢﭼﻨﻴﻦ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﻫﺮ ﻳﻚ از ﻋﻨﺎﺻﺮ،
Machine summary:
" ﺑﺮای ﻛﻠﻴﻪ داﻧﺶآﻣﻮزان ﻧﻴﺴﺖ اﻫﺪاف -Nﻧﻴﺎزﻫﺎ، ﻋﻼﻳﻖ، ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪیﻫﺎ و ﺗﺠﺮﺑﻪﻫﺎی -Dﻋﺪم ﺗﻮﺟﻪ ﻛﺎﻓﻲ ﺑﻪ -Xﻏﺎﻟﺒﺎ در اﻫﺪاف ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑﺮ داﻧﺶآﻣﻮزان ﻋﻼﻳﻤﻲ را ﺑﻪ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪیﻫﺎ، ﻧﻴﺎزﻫﺎ، ﻋﻼﻳﻖ و رویﻛﺮد اﻧﻄﺒﺎقاﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﺳﺖ ﻋﻨﻮان ﻣﺒﻨﺎﻳﻲ در ﺟﻬﺖ ﺗﺠﺮﺑﻪﻫﺎی داﻧﺶآﻣﻮزان اﻧﺘﺨﺎب اﻫﺪاف ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰ ﻣﻲدﻫﺪ -Yﻛﻢ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﺑﻪ ﻫﺪفﻫﺎی -Oﻛﻢﺗﻮﺟﻬﻲﺑﻪ ﻫﺪفﻫﺎی -Eارﺗﺒﺎطﻛﻢ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت درﺳﻲ ﻋﻠﻮم ﻣﺪون ﺑﺸﺮی )ﻣﻴﺮاث اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺗﻌﻠﻴﻢ و ﺗﺮﺑﻴﺖ و ﺑﺎ دﻧﻴﺎی واﻗﻌﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ( ﻋﻠﻮم ﻣﺪون ﺑﺸﺮی -Zدر اﻫﺪاف ﺑﺮ رویﻛﺮد -Pﻏﺎﻟﺒﺎ ﺑﺎ اﻫﺪاف ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪه -Fﻏﺎﻟﺒﺎ در ﻓﺮم اﻫﺪاف رﻓﺘﺎری ﺑﺎزﺳﺎزی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻧﻴﺰ ﺗﺄﻛﻴﺪ در ﻣﺪارس در ﺗﻀﺎد اﺳﺖ اراﺋﻪ ﻣﻲﺷﻮد اﺳﺖ 251 ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﻲ ﺟﺪول 8: ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﻛﻠﻴﺪی ﻣﺤﺘﻮا ﺑﺮ اﺳﺎس اﻟﮕﻮﻫﺎی ارزﺷﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪی درﺳﻲ )ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت درﺳﻲ ﻣﺪون، داﻧﺶآﻣﻮز و ﺟﺎﻣﻌﻪ( اﻟﮕﻮی ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت وﻳﮋﮔــﻲ اﻟﮕﻮی ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻟﮕﻮی ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ داﻧﺶآﻣﻮز درﺳﻲ ﻣﺪون ﻋﻨﺎﺻﺮ -Kاﻧﺘﺨ ـﺎب، اﻧﺘﻈ ـﺎم و ﺳ ـﺎزﻣﺎن ـ ـ ـ -Aﺳﺎﺧﺘﺎر داﻧﺶ، ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ -Tﻣﺤﺘـ ـﻮا ﻣﻨﺒﻌـ ـﺚ از واﻗﻌﻴـ ـﺎت و ـ ـ ـ دادن ﻣﺤﺘـﻮا ﺑـﺮ ﭘﺎﻳـﻪی ﻋﻼﻳـﻖ، ـ ــ ـ ﻣﻨﺒﻊ اﻧﺘﺨﺎب ﻣﺤﺘﻮا ﻣﺘﺸـﻜﻞ ﻣﺴــﺎﻳﻞ زﻧــﺪﮔﻲ ﺟﻮاﻣــﻊ ﺑﺸــﺮی در ﻧﻴﺎزﻫﺎ، ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻫﺎ، ﺗﻮاﻧﻤﻨـﺪیﻫـﺎ و از ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ، اﺻﻮل، اﻧﺪﻳﺸﻪ ﻫـﺎ، ﺟﻬﺖ ﻓﻬﻢ و اﺻﻼح ﺟﺎﻣﻌﻪ دﺧﺎﻟﺖ ﻣـﺆﺛﺮ داﻧـﺶآﻣـﻮز ﻧـﻪ از ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎ و ﻣﻬﺎرتﻫﺎ ﭘﻴﺶ ﺗﻌﻴﻴﻦ -Lﺑﻪ ﺟﺎی ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﺠﻤﻮﻋﻪای -Bﺗﺄﻛﻴﺪ زﻳﺎد ﺑـﺮ اﻧﺘﺨـﺎب و -Uﻳﺎدﮔﻴﺮی روشﻫﺎی ﺣـﻞ ﻣﺴـﺄﻟﻪ، از ﭘﻴﺶ ﺗﻌﻴـﻴﻦ ﺷـﺪه از ﻣﺤﺘـﻮا، ﺳﺎزﻣﺎندﻫﻲ ﻣﺤﺘﻮا از ﭘﻴﺶ و رواﺑﻂ اﻧﺴﺎﻧﻲ و ﻣﻬﺎرتﻫﺎی اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ ﺣﻞ ﻣﺴﺄﻟﻪ و ﺳـﺎﻳﺮ ﺟﺮﻳـﺎنﻫـﺎی ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑﺮ آﻣﻮزش ﺣﺠﻢ ﻣﻌﻴﻦ ﺑﺎ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻓﺮاوان ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ."