Abstract:
اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺎﻫﯿﺖ وﺷﻌﺎرﻫﺎﯾﺶ ﻣﻮﺟﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﭼﺸﻤﮕﯿﺮی در ﻧﻈﺎم اﯾﺮان ﮔﺮدﯾﺪ.ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ و درواﻗﻊ اﺻﻠﯽ ﺗﺮﯾﻦ اﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮات،ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﻈﺎم ارزﺷﯽ ﻣﺮدم ﺑﻮد.روﻧﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ آﻏﺎز ﺟﻨﮓ ﺗﺤﻤﯿﻠﯽ ﺷﺪت ﮔﺮﻓﺖ و ﺗﺎﭘﺎﯾﺎن ﺟﻨﮓ ﺑﻪ اوج رﺳﯿﺪ.اﻣﺎدر ﺳﺎﻟﻬﺎی اﺧﯿﺮ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﺪ،اﯾﻦ ﻧﻈﺎم ارزﺷﯽ)ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺷﻬﺎدت(در ﺣﺎل ﺗﻐﯿﯿﺮاﺳﺖ.ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺒﺎت دﻓﺎع 8 ﺳﺎﻟﻪ را رﻗﻢ زد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻫﺪف اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻧﮕﺮش ﻓﺮزﻧﺪان ﺷﺎﻫﺪ واﯾﺜﺎرﮔﺮ ﺑﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺷﻬﺎدت ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.روش ﺗﺤﻘﯿﻖ اﯾﻦ ﻃﺮح ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ واﺑﺰار ﺗﺤﻘﯿﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺎﺧﺘﻤﻨﺪ ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﻃﯿﻒ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.ﺟﻬﺖ ﺗﻌﯿﯿﻦ اﻋﺘﺒﺎرﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ از اﻋﺘﺒﺎر ﺻﻮری و رواﯾﯽ آن از ﻣﻘﯿﺎس آﻟﻔﺎ ﮐﺮوﻧﺒﺎخ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ.ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻓﺮزﻧﺪان ﺷﺎﻫﺪواﯾﺜﺎرﮔﺮ ﻣﺮﮐﺰ ﺷﺶ اﺳﺘﺎن ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ از ﻃﺮﯾﻖ روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﻃﺒﻘﻪ ای 0021ﻧﻔﺮ ﺑﺮآورد ﺷﺪه اﺳﺖ.ﺗﺤﻠﯿﻞداده ﻫﺎی اﯾﻦ ﻃﺮح ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﻧﺮم اﻓﺰار آﻣﺎری spssﺑﻪ ﺷﮑﻞ درﺻﺪی،آزﻣﻮﻧﻬﺎی ﻣﻌﻨﺎداری،رﮔﺮﺳﯿﻮﻧﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﯿﺶ از 08% ازﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ دارای ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺷﻬﺎدت ﺑﺎﻻﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ.آزﻣﻮﻧﻬﺎی ﻣﻌﻨﺎ داری ﻧﯿﺰﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﮐﻨﻨﺪه ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺷﻬﺎدت در ﺑﯿﻦ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﺎن ﻧﻘﺶ ﭘﺪر ﻗﺒﻞ از ﻣﻘﺎم اﯾﺜﺎرﮔﺮی ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻧﻬﺎﯾﯽ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﻓﺮزﻧﺪان ﺷﺎﻫﺪ واﯾﺜﺎرﮔﺮ ﻫﻤﭽﻨﺎن ﻧﮕﺮش ﺑﺎﻻی ﺑﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺷﻬﺎدت دارﻧﺪ.
Machine summary:
"ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺳﺎل دوم، ﺷﻤﺎره اول،ﺑﻬﺎر 7831 ﻣﻘﺪﻣﻪ آﻏﺎز ﺣﻤﻠﻪ رژﯾﻢ ﺑﺤﺜﯽ ﺑﻪ ﺧﺎک اﯾﺮان،ﺗﻨﻬﺎ ﭘﺲ از ﮔﺬﺷﺖ 02 ﻣﺎه ﭘﺲ از ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻨﯽ اﻧﻘﻼب اﺳﻼﻣﯽ ﺑﺎ رژﯾﻢ اﺳﺘﺒﺪادی ﺷﺎه؛ﺑﺎ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ آﮔﺎﻫﺎﻧﻪ اﻣﺎم ) ره( در ﺗﺒﯿﯿﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻣﺮدﻣﯽ و ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ ﺑﺎ ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ ﺑﺴﯿﺞ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺑﺮای ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺗﺠﺎوز دﺷﻤﻦ ﻫﻤﺮاه ﺷﺪ،و اﯾﻦ اﻣﺮ ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪ ﺗﺎ ﻣﯿﺰان اﻧﺴﺠﺎم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و آﻣﺎدﮔﯽ ﻣﺮدم ﺑﺮای ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ اﯾﺜﺎر و ﻓﺪاﮐﺎری ﺑﺴﯿﺎر ﺑﺎﻻ رود)رﻓﯿﻊ ﭘﻮر،0831،ص 521(.
ﺑﻪ راﺳﺘﯽ آﯾﺎ اﯾﻦ روﻧﺪ ﺗﻐﯿﯿﺮات ارزﺷﯽ در ﻧﻈﺎم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﯾﺮان ﺑﻨﯿﺎدی ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﯾﺎ ﺻﻮری وﻇﺎﻫﺮی اﺳﺖ ؟ آﯾﺎ اﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻓﺮزﻧﺪان ﻋﺰﯾﺰ ﺷﺎﻫﺪ واﯾﺜﺎر ﮔﺮ،اﯾﻦ ﯾﺎدﮔﺎرﻫﺎی ارزﺷﻤﻨﺪ را ﻧﯿﺰ در ﺑﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ ؟ﺑﻪ راﺳﺘﯽ ﻓﺮزﻧﺪان ﺷﺎﻫﺪ واﯾﺜﺎرﮔﺮ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ذﻫﻨﯽ ﭼﻪ ﻣﯿﺰان از ارزﺷﻬﺎ ﺑﺎورﻫﺎ و اﺻﻮﻟﯽ را ﮐﻪ ﭘﺪراﻧﺸﺎن ﺑﺮای ﺣﻔﻆ آﻧﻬﺎ ﺟﺎن ﺧﻮﯾﺶ را در ﻃﺒﻖ اﺧﻼص ﮔﺬاﺷﺘﻨﺪ،ﻗﺒﻮل دارﻧﺪ ؟ ﻓﺮزﻧﺪاﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ و ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺗﺮﯾﻦ اﻓﺮاد ﺑﺮای ﺣﻔﻆ و ﺗﺪاوم اﻧﻘﻼب ﻫﺴﺘﻨﺪ،ﭼﻪ ﻣﯿﺰان دارای روﺣﯿﻪ وﻓﺮﻫﻨﮓ ﺷﻬﺎدت وﯾﺎ ﺑﻪ ﺗﻌﺒﯿﺮی دارای ارزﺷﻬﺎی ﻏﺎﯾﯽ درﻣﻘﺎﺑﻞ ارزﺷﻬﺎی اﺑﺰاری ﻫﺴﺘﻨﺪ؟ ارزﺷﻬﺎﯾﯽ ﮐﻪ اﮔﺮزﻣﺎن ﺟﻨﮓ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻮﺟﺪ ﻣﻘﺎوﻣﺖ در ﻣﻘﺎﺑﻞ دﺷﻤﻦ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد،در زﻣﺎن ﺻﻠﺢ اﻧﺠﺎﻣﺪ)ﻣﺎزﻧﯽ، ﻧﯿﺰﺑﻪ ﺳﺎزﻧﺪﮔﯽ واﻗﻌﯽ ودﻓﺎع ازﺣﻘﻮق ﻣﺮدم ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﻓﺴﺎد و اﻧﺤﺮاف ﻣﯽ ،0831،ص68(.
ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺳﺎل دوم، ﺷﻤﺎره اول،ﺑﻬﺎر 7831 ﺷﻬﺎدت واﻧﺴﺠﺎم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ) اﻣﯿﻞ دورﮐﯿﻢ ( اﻣﯿﻞ دورﮐﯿﻢ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎس ﻣﻌﺮوف ﻓﺮاﻧﺴﻮی ﻧﻈﺮﯾﻪ ای ﻋﻠﻤﯽ درﺧﺼﻮص دﻻﯾﻞ ﺧﻮدﮐﺸﯽ وﺳﻨﺦ- ﻫﺎی آن اراﺋﻪ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ،ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﺎ در ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺷﻬﺎدت ﮐﻤﮏ ﻧﻤﺎﯾﺪ، در اﯾﻨﺠﺎ درﺻﺪد ﻫﺴﺘﻢ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ اﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﺑﻪ وﯾﮋه » ﺳﻨﺦ دﮔﺮﺧﻮاﻫﺎﻧﻪ ﺧﻮدﮐﺸﯽ «اﺑﻌﺎد ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺷﻬﺎدت را ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻧﻤﺎﯾﻢ."