Abstract:
ازجمله مباحث بین المذاهبی که فرقه های مختلف اسلامی پیرامون آن دیدگاههای متفاوتی ارادئه داده اند، موضوع رجعت است؛ از آنجا که سوالات و شبهات چندی در این خصوص مطرح شده و مصادیق مختلفی در این حوزه عنوان گردیده است، موضوع رجعت و اشخاص رجعت کننده اهمیت زیادی پیدا کرده است. مشخص نمودن مرز بین رجعت و واژه های دیگری چون تناسخ واینکه آیا رجعت با معاد همخوانی وهماهنگی هایی دارد یا خیر؟ سوال اساسی ومهمی است که باید واکاوید و حقیقت آن را روشن ساخت. موضوع اساسی دیگر رجعت کنندگان است؛ آیا رجعت کنندگان تنها افراد صالح هستند، یا افراد غیرصالح هم امکان رجعت دارند؟ آیا لازم است رجعت کنندگان از دین و مذهب خاصی باشند یا از مذاهب وادیان مختلف هم ممکن است افرادی رجعت کنند وهمچنین اینکه رجعت کنندگان با اسم وعنوان مشخصی باید باشند یا اصل دربرگشت دوباره به دنیا براساس رفتار واقعی و اعتقاد درونی است؟ مقاله حاضر بابهره گیری از منابع کتابخانه ای وروش مطالعاتی به بررسی این موضوعات و مسائل پرداخته و به ابهامات و سوالات مهمی در این زمینه پاسخ داده است.
Machine summary:
همچنین در کتاب اعتقادات فرموده: «عقیده ما درباره رجعت این است که این رویداد قطعا به وقوع میپیوندد» (اعتقادات صدوق، به نقل از بحار الانوار: 53) شیخ مفید نیز اصل رجعت را مورد اتفاق نظر علماء شیعه دانسته و میفرماید: «امامیه بر وجوب رجعت بسیاری از مردگان قبل از قیامت اتفاق نظر دارند، اگر چه در چگونگی رجعت در میان آ»ها اختلاف است» (همان: 136) سید مرتضی درباره اعتقاد به رجعت در بین علماء شیعه ادعای اجماع کرده، او میگوید: «پیروان این مذهب در این باره کمترین اختلافی ندارند» (همان: 139) و فرموده: معنی رجعت این است که خداوند متعال، قومی را زنده میکند از کسانی که قبل از ظهور امام زمان (عج) مردهاند، از شیعیانش تا به فوز مباشرت در نصرت و اطاعت و جنگ با دشمنان آن حضرت نائل شوند، این ثواب بزرگ از آنها فوت نمیشود و کسی هم جای آنان را نمیگیرد و خداوند قادر بر زنده کردن مردگان است پس تعجب مخالفان بیهوده است.
(الایقاظ من الهجعة فی البرهان علی الرجعة، باب دوم، دلیل پنجم) علامه مجلسی میگوید: «کسی که حقانیت ائمه اطهار ( را باور کرده است، چگونه میتواند درباره مسأله متواتری که از آنان نقل شده است و نزدیک به دویست روایت صریح دارد و بیش از چهل تن از ثقات روات شیعه آن را در کتاب خود آوردهاند، شک داشته و این عقیده را با دیده تردید بنگرد؟ راستی اگر مسألهای از این قبیل را نتوان از متواترات دانست، پس در کدامین موضوع میتوان ادعای تواتر کرد؟» (بحار الأنوار: 53/122 ـ 144) حر عاملی نیز روایات رجعت را فزون از شمار دانسته و قائل به تواتر معنوی اخبار در این باب است.