Abstract:
ﺑﺎ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺟﻮاﻣﻊ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ در ﺑﻴﻦ ﻣﺮدم ﭘﺎرهای از اﻋﺘﻘﺎدات ﻛﻢرﻧﮓﺗﺮ ﻳﺎ ﺑﻪ ﻛﻠﻲﻓﺮاﻣﻮش ﺷﻮد. اﻋﺘﻘﺎد ﺑﻪ ﭼﺸﻢزﺧﻢ ﺑﺎوری ﻗﺪﻳﻤﻲ اﺳﺖ. ﻣﺮوری ﺑـﺮ ﭘﻴـﺸﻴﻨﻪ ﺗـﺎرﻳﺨﻲ آنﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ ﺣﺘﻲ در دوران ﻗﺒﻞ از اﺳﻼم، در ﻣﺘﻮن اوﺳﺘﺎﻳﻲ و ﭘﻬﻠﻮی، ﻧﻴﺰ آﺛـﺎری از اﻳﻦ اﻋﺘﻘﺎد دﻳﺪه ﻣﻲﺷﻮد.اﻳﻦ ﺑﺎور ﻗﺪﻳﻤﻲ ﻫﻨﻮز ﻫﻢ در ﺑﻴﻦ ﻣﺮدم اﻳﺮان ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ دﻳﮕﺮ ﻛﺸﻮرﻫﺎ رواج دارد و اﻓﺮادﺑﺮای دﻓﻊ ﭼﺸﻢ ﺑﺪ و در اﻣﺎن ﻣﺎﻧﺪن از آن ﺑﻪ اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ، ﻣﺘﻮﺳـﻞ ﻣـﻲﺷـﻮﻧﺪ. دﻋـﺎ∗ ﻧﮕﺎرﻧﺪه در ﺗﺪوﻳﻦ اﻳﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪ، ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن، ﺑـﻪ ﻃـﻮر ﺷـﻔﺎﻫﻲ ﻧﻴـﺰ از اﻃﻼﻋـﺎت ارزﺷـﻤﻨﺪ ﻋﺰﻳـﺰانﻣﺤﺘﺮﻣﻲ ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﻮده اﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﺎ دارد از آﻧﻬﺎ ﺻﻤﻴﻤﺎﻧﻪ ﻗﺪرداﻧﻲ ﺷﻮد. ﺧﺎﻧﻢ آذر اﺣﻤﺪ راﺟـﻲ ﻣـﺴﺌﻮل ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧـﻪﻣﺮﻛﺰ ﺿﻤﻦ ﺧﺪﻣﺖ ﺷﻬﻴﺪ ﺑﺎﻫﻨﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ اﻃﻼﻋﺎت ارزﺷﻤﻨﺪﺷﺎن در ﻣﻮرد رﺳﻮم ﻣـﺮدم ﺷـﻤﺎل اﻳـﺮان درﺑـﺎرهﭼﺸﻢ زﺧﻢ، ﺑﻪوﻳﮋه ﺳﺎﻛﻨﺎن ﺳﺎداتﻣﺤﻠﻪ راﻣﺴﺮ؛ ﺧﺎﻧﻢ ﭘﺎﻣﻼﺑﺮاﻳﻦ، ﻣﺪرس زﺑﺎن اﻧﮕﻠﻴﺴﻲ، ﺑﻪ ﺟﻬـﺖ اﻃﻼﻋﺎﺗـﺸﺎن درﻣﻮرد رﺳﻮم ﺑﻌﻀﻲ از ﻣﺮدم اﻧﮕﻠﺴﺘﺎن و ﻣﺮدم ﺗﺮﻛﻴﻪ در ﻣﻮرد ﭼﺸﻢﺑـﺪ؛ و ﺧـﺎﻧﻢ ﻣـﺮﻳﻢ دﻳـﺴﻔﺎﻧﻲ، ﻣـﺪرس ﻣﻌـﺎرف اﺳﻼﻣﻲ ﻛﻪ ﻧﮕﺎرﻧﺪه را در ﻣﻮرد ﻣﺒﺎﺣﺚ و ﻣﻨﺎﺑﻊ دﻳﻨﻲ ﺑﺎ ﺻﻤﻴﻤﻴﺖ، ﺣﻮﺻﻠﻪ ﻓﺮاوان و ﺑﻲدرﻳﻎ راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻧﻤﻮدﻧﺪ. 1. دﻛﺘﺮای زﺑﺎنﺷﻨﺎﺳﻲ )(Dr_mmoshiri@yahoo.com ﻓﺮﻫﻨﮓﻣﺮدم اﻳﺮان / ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 68 201ﻛﺮدن، ﻣﻬﺮه ﭼﺸﻢزﺧﻢ ﺑﺎ ﺧﻮد داﺷﺘﻦ، دود ﻛﺮدن اﺳﻔﻨﺪ و ﺗﺨـﻢﻣـﺮغ ﺷﻜـﺴﺘﻦ از ﺟﻤﻠـﻪﻛﺎرﻫﺎﻳﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ اﻓﺮاد درﻣﻮﻗﻊ اﺣﺴﺎس ﺧﻄﺮ ﻛﺮدن از ﭼﺸﻢ ﺑﺪ ﺧﻮردن، اﻧﺠﺎم ﻣﻲدﻫﻨﺪ. روش ﺗﺤﻘﻴﻖ درﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس روش اﺳﺖ.
Machine summary:
" ﻓﺮدوﺳﻲ: ﻧﺪاﻧﻢ ﭼﻪ ﭼﺸﻢ ﺑﺪ آﻣﺪ ﺑﺮ اوی ﭼﺮا ﭘﮋﻣﺮﻳﺪ آن ﭼﻮ ﮔﻠﺒﺮگ روی)دﻫﺨﺪا، 8331: 226( ﺳﻨﺎﻳﻲ: آدﻣﻲ ﺑﺎﮔﻨﻪ ﺷﻜﺴﺘﻪﺗﺮ اﺳﺖ ﭘﺎی ﻃﺎووس ﭼﺸﻢزﺧﻢ ﺳﺮ اﺳﺖ)ﻫﻤﻮ، 8331: 904( ﺧﺎﻗﺎﻧﻲ: ﻣﺮاﭼﻪ ﻧﻘﺼﺎنﮔﺮ ﺟﻔﺖ ﻣﻦ ﺑﺰاد ﻛﻨﻮن ﺑﻪ ﭼﺸﻢزﺧﻢ ﻫﺰاران ﭘﺴﺮ ﻳﻜﻲ دﺧﺘﺮ ﭼﺸﻢزﺧﻤﻲ را ﻛﻪ دﻳﺪ اﻗﺒﺎلﻫﺎ ﺑﻴﻨﺪ ﭼﻨﺎﻧﻚ ﻗﺪ او ﺑﺮ ﭼﺸﻢ ﺧﻮرﺷﻴﺪ اﺳﺐ ﺗﺎزد ﻫﺮ زﻣﺎن)ﻫﻤﻮ، 8331: 663( ﻧﻈﺎﻣﻲ: ﻣﺒﺎدا ﺑﻲﺗﻮ ﻫﻔﺖ اﻗﻠﻴﻢ را ﻧﻮر ﻏﺒﺎر ﭼﺸﻢزﺧﻢ از دوﻟﺘﺖ دور ﺷﺪ از ﮔﻮﺷﻪ ﭼﺸﻢزﺧﻤﻲ ﻧﮋﻧﺪ ﺗﺐ آﻣﺪ ﺷﺪ آن ﻧﺎزﻧﻴﻦ دردﻣﻨﺪ ﺗﻴﺰ ﺧﺎری ﻛﻪ در ﮔﻠﺴﺘﺎن ﺑﻮد از ﭘﻲ ﭼﺸﻢزﺧﻢ ﺑﺴﺘﺎن ﺑﻮد ﭼﻮ ﭼﺸﻢ ﺑﺪ ﻫﻤﻴﺸﻪ دورم از ﺗﻮ ﭼﻮ ﺑﺪﺧﻮاه ﻟﺒﺖ رﻧﺠﻮرم از ﺗﻮ)ﻫﻤﻮ، 8331: 757( ﺣﺎﻓﻆ: ﺑﻪ ﺟﺰ آن ﻧﺮﮔﺲ ﻣﺴﺘﺎﻧﻪ ﻛﻪ ﭼﺸﻤﺶ ﻣﺮﺳﺎد زﻳﺮ اﻳﻦ ﻃﺎرم ﻓﻴﺮوزه ﻛﺴﻲ ﺧﻮش ﻧﻨﺸﺴﺖ ﻫﺮآﻧﻜﻪ روی ﭼﻮ ﻣﺎﻫﺖ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﺑﺪ ﺑﻴﻨﺪ ﺑﺮ آﺗﺶ ﺗﻮﺑﻪ ﺟﺰ ﺟﺎن او ﺳﭙﻨﺪ ﻣﺒﺎد ﻓﺮﻫﻨﮓﻣﺮدم اﻳﺮان / ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 68 601 ای دوﺳﺖ دﺳﺖ ﺣﺎﻓﻆ ﺗﻌﻮﻳﺬ1 ﭼﺸﻢزﺧﻢ اﺳﺖ ﻳﺎرب ﻛﻪ ﺑﻴﻨﻢ آن را در ﮔﺮدﻧﺖ ﺣﻤﺎﻳﻞ ﺧﻮش دوﻟﺘﻲ اﺳﺖ ﺧﺮم و ﺧﻮش ﺧﺴﺮوی ﻛﺮﻳﻢ ﻳﺎرب ز ﭼﺸﻢزﺧﻢ زﻣﺎﻧﺶ ﻧﮕﺎﻫﺪار ای ﻣﻠﻚ اﻟﻌﺮش ﻣﺮادش ﺑﺪه وز ﺧﻄﺮ ﭼﺸﻢ ﺑﺪش دار ﮔﻮش)ﺣﺎﻓﻆ ﺷﻴﺮازی، 2731: 682( ﺻﺎﺋﺐ: آﺑﻲ ﺟﺰ آب ﺗﻴﻎ ﻛﻪ از ﭼﺸﻢ ﺷﻮر ﺧﻠﻖ ﻟﺐ ﺗﺸﻨﻪ را ﮔﺮه ﻧﺸﻮد در ﮔﻠﻮ ﻛﺠﺎﺳﺖ؟)دﻫﺨﺪا 8331: 095( ﻫﺎﺗﻒ اﺻﻔﻬﺎﻧﻲ: آﺧﺮ ﻛﺎر ﺷﻮق دﻳﺪارم ﺳﻮی دﻳﺮ ﻣﻐﺎن ﻛﺸﻴﺪ ﻋﻨﺎن ﭼﺸﻢ ﺑﺪ دور ﺧﻠﻮﺗﻲ دﻳﺪم روﺷﻦ از ﻧﻮر ﺣﻖ ﻧﻪ از ﻧﻴﺮان )ﻫﺎﺗﻒ اﺻﻔﻬﺎﻧﻲ، 2231: 48( ﺗﺎرﻳﺦ ﺑﻴﻬﻘﻲ: در ﺗﺎرﻳﺦ ﺑﻴﻬﻘﻲ درﺑﺎره ﻗﺎﺿﻲ وﻗﺖ و ﺳﻠﻄﺎن ﻣﺤﻤﺪ ﻏﺰﻧـﻮی داﺳـﺘﺎﻧﻲ آﻣﺪه ﻛﻪ آﺧﺮ آن ﭼﻨﻴﻦ ﭘﺎﻳﺎن ﻣﻲﮔﻴﺮد: »اﻣﻴﺮ ﺑﺨﻨﺪﻳﺪی و ﺑﻮﻧﺼﺮ را ﮔﻔﺘﻲ »ﭼﺸﻢ ﺑﺪ دور از ﺑﻮﻻﻧﻴﺎن« و ﺑﺎز در ﺗﺎرﻳﺦ ﺑﻴﻬﻘﻲ آﻣﺪه اﺳﺖ: »ﭼﻮن ﻛﺎر ﺑﻪ آﺧﺮ رﺳﻴﺪ ﭼﺸﻢ ﺑﺪ ﺑـﺪو ﺧـﻮرد ﻛـﻪ ﻣﺤﻤﻮدﻳﺎن از ﺣﻴﻠﺖ ﻧﻤﻲآﺳﻮدﻧﺪ.
در ﻛﺸﻮر اﻧﮕﻠﻴﺲ ﻧﻴﺰ ﺑﻌﻀﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭼﺸﻢزﺧﻢ اﻋﺘﻘﺎد دارﻧﺪ، ﻣﺜﻞ اﻳﺮاﻧﻲﻫﺎ ﺑـﺮای دﻓـﻊ آن ﺑﻪ ﭼﻮب ﻣﻲزﻧﻨﺪ و در ﻫﻤﻴﻦ ﺣﺎل اﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ را ﻣﻲﮔﻮﻳﻨﺪ: )87:3991 ,Touch the wood and whistle (Oxford advanced Learner,s »ﻳﻌﻨﻲ ﺑﺰن ﺑﻪ ﭼﻮب و ﺳﻮت ﺑﺰن« ﺟﻤﻊﺑﻨﺪی ﻳﻜﻲ از ﺑﺎورﻫﺎی ﻣﺮدم اﻋﺘﻘﺎد ﺑﻪ ﭼﺸﻢزﺧﻢ اﺳﺖ ﻛﻪ در آن ﻓﺮدی از ﭼﺸﻢ ﺑﺪ ﻳﺎ ﺷﻮر ﻳﻚ ﻧﻔﺮ آﺳﻴﺐ ﻣﻲﺑﻴﻨﺪ، در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ راﻫﻬﺎﻳﻲ ﺑﺮای دﻓﻊ ﭼﺸﻢزﺧﻢ در ﻓﺮﻫﻨﮓﻫﺎ و اﻗـﻮام ﻣﺨﺘﻠﻒ وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﻣﻮاردی ﻧﻈﻴﺮ اﺳﻔﻨﺪ دود ﻛﺮدن، ﺷﻜﺴﺘﻦ ﺗﺨﻢﻣﺮغ، ﺧﻮاﻧـﺪن دﻋـﺎ و آﻳﺎت ﻗﺮآﻧﻲ، ﻧﻈﺮﻗﺮﺑﺎﻧﻲ و....."