Abstract:
ﻣﻜﺘﺐﺧﺎﻧﻪ ﻳﻜﻲ از اﺑﺘـﺪاﻳﻲﺗـﺮﻳﻦ اﺷـﻜﺎل آﻣـﻮزش در دوره ﻗﺎﺟـﺎر و ﭘـﺲ از آن ﺗـﺎﺳﺎلﻫﺎی ﻣﺘﺄﺧﺮ ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﻲآﻣﺪ و آﻣﻮزش در ﺳﻄﻮح ﭘﺎﻳﻴﻦ را ﺑﺮﻋﻬﺪه داﺷﺖ. از دﻳﮕـﺮوﻇﺎﻳﻒ آﻣﻮزﺷﻲ ﻣﻜﺘﺐﺧﺎﻧﻪ، آﻣﻮزش ﻗﺮاﺋﺖ ﻗﺮآن ﺑﻪ ﻃـﻮر ﻋـﺎم و در ﻣﺮاﺣـﻞ ﭘﻴـﺸﺮﻓﺘﻪﻛﺘﺎبﻫﺎی دﻳﮕﺮ ﺑﻮد. اﻳﻦ ﻧﻮﺷﺘﻪ درﺻﺪد ﺷﻔﺎفﺳﺎزی ﻧﺤﻮه آﻣﻮزش و ﻣﺮاﺣـﻞ آن، ﻣﻨـﺎﺑﻊآﻣﻮزﺷﻲ و وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﻣﻌﻠﻤﺎن اﺳﺖ. ﺑﺮرﺳﻲ ﻛﺎرﻛﺮد، ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻜﺘﺐﺧﺎﻧﻪﻫﺎ و ﺟﺎﻳﮕﺎه آن درﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﻲ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﻴﺮ ﺗﺤﻮﻟﻲ آن از دﻳﮕﺮ اﻫﺪاف اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ اﺳـﺖ. روش ﺗﺤﻘﻴـﻖ در اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، اﺳﻨﺎدی )ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای( اﺳﺖ.
Machine summary:
" ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻣﻜﺘﺐدار، در ﻣﻜﺘﺐﻫﺎی ﺑﺰرگﺗﺮ ﻛﻪ ﺗﻌﺪاد ﺑﻴﺸﺘﺮی ﺷﺎﮔﺮد داﺷﺖ ﻳـﻚ ﻳـﺎ ﭼﻨﺪ ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﻣﻜﺘﺐدار ﻛﻤﻚ ﻣﻲﻛﺮدﻧﺪ ﺗـﺎ اﮔـﺮ در ﺑـﻴﻦ اﻋـﻀﺎی ﺧـﺎﻧﻮاده ﻓـﺮد ﺑﺎﺳـﻮادی ﻧﺪاﺷﺘﻨﺪ، ﺑﻪ ﺻﻮرت روزﻣﺰدی ﻳﺎ در ازای ﻧﻮﻋﻲ ﭘﺮداﺧﺖ ﻧﻘﺪی ﻳـﺎ ﺟﻨـﺴﻲ، ﺷـﺨﺺ ﻳـﺎ 721 ﻧﮕﺎﻫﻲ ﺑﻪ ﻣﻜﺘﺐﺧﺎﻧﻪ در اﻳﺮان اﺷﺨﺎﺻﻲ را اﺟﻴﺮ ﻣﻲﻛﺮده، وﻟﻲ ﻛﺎر وی ﺗﺪرﻳﺲ ﻧﺒـﻮده ﺑﻠﻜـﻪ ﻓـﺮاش ﻣﻜﺘـﺐ ﺑـﻮده ﻛـﻪ »ﻛﺎرش ﻋﻼوه ﺑﺮ ﻧﻈﺎﻓﺖ ﻣﻜﺘﺐﺧﺎﻧﻪ، ﻣﺄﻣﻮر آوردن و ﻳﺎ ﺟﻠﺐ ﺑﻌﻀﻲ ﻛﻮدﻛﺎن ﺑـﺎزﻳﮕﻮش ﻛﻪ از رﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﻣﻜﺘﺐﺧﺎﻧﻪ ﻃﻔﺮه ﻣﻲرﻓﺘﻨﺪ ﺑﻮد« )ﻧﺠﻤﻲ، 8621: 691(.
921 ﻧﮕﺎﻫﻲ ﺑﻪ ﻣﻜﺘﺐﺧﺎﻧﻪ در اﻳﺮان ﻣﻄﺎﻟﺒﻲ ﻛﻪ ﻧﻮﺟﻮان ﻣﻲآﻣﻮﺧﺖ و ﻣﻘﺪار اﻃﻼﻋﺎت اﻧﺪﻛﻲ ﻛﻪ ﻣﻌﻠﻢ روﺳﺘﺎ ﺑﻪ وی ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻣﻲداد، ﺑﺴﻴﺎر ﻧﺎﭼﻴﺰ ﺑﻮد و ﺑﺪﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺗﻌﻠﻴﻢ و ﺗﺮﺑﻴﺖ اﺑﺘﺪاﻳﻲ در اﻳﺮان، در ﺳﻄﻮح ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻗﺮار داﺷﺖ و ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺧﻮاﻧﺪن و ﻧﻮﺷﺘﻦ ﻣﻲداﻧﺴﺖ، ﺑﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺳﻮاد داﺷﺘﻦ ﻋﻨﻮان »ﻣﻴﺮزا« را در ﺟﻠﻮ ﻧﺎم ﺧﻮد ﻣﻲﮔﺬاﺷﺖ)واﺗﺴﻦ 8431:1(.
از دﻳﮕـﺮ دروس ﻣﻜﺘﺐﺧﺎﻧﻪﻫﺎ ﭘـﺲ از درس اﻟﻔﺒـﺎ و ﻗـﺮآن، ﻛﺘـﺎب ﺳـﻌﺪی )ﺑـﻮﻳﮋه ﮔﻠـﺴﺘﺎن ﻛـﻪ ﺷـﺎﻣﻞ ﺣﻜﺎﻳﺖﻫﺎی زﻳﺎدی در ﻗﺎﻟﺐ داﺳﺘﺎن ﺑﻮد(، ﺟﺎﻣﻊ ﻋﺒﺎﺳﻲ، ﻧﺼﺎب )ﺷﺎﻣﻞ ﻗﻮاﻋﺪ ﻋﺮﺑـﻲ ﺑـﻪ ﺻﻮرت ﻧﻈﻢ(، ﺗﺮﺳﻞ )ﻛﻪ ﻋﺒﺎرت ﺑﻮد از ﻧﺎﻣﻪﻧﮕﺎری و ﻣﻜﺎﺗﺒﻪ(، اﺑﻮاب ﺟﻨﺎن، ﺗﺎرﻳﺦ ﻧﺎدر و ﺗﺎرﻳﺦ ﻣﻌﺠﻢ و دﻳﻮانﻫﺎی ﺷﻌﺮا ﻣﺜﻞ ﻛﻠﻴﺎت ﺳﻌﺪی، ﻏﺰﻟﻴﺎت ﺣﺎﻓﻆ، ﺧﻤﺴﻪ ﻧﻈﺎﻣﻲ، دﻳﻮان ﺳﻨﺎﻳﻲ ﻏﺰﻧﻮی، ﻣﺜﻨﻮی ﻣﻌﻨﻮی و در ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻮارد ﺧﻼﺻﻪاﻟﺤﺴﺎب ﺷﻴﺦ ﺑﻬﺎﻳﻲ در ﺣـﺴﺎب 131 ﻧﮕﺎﻫﻲ ﺑﻪ ﻣﻜﺘﺐﺧﺎﻧﻪ در اﻳﺮان و ﻧﻴﺰ ﻣﻘﺪاری اﺻﻮل و ارﻗﺎم و اﻋﺪاد ﺑﺮای ﻓﻬﻢ ﺗﻘـﻮﻳﻢ آﻣـﻮزش داده ﻣـﻲﺷـﺪ )ﺣﺎﻣـﺪی، 1731: 42(."