Abstract:
اﻣﺮوزه ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی ﭘﻲ- زﺑﺎنﺷﻨﺎﺳﻲ ) (PNLﺑﺎ ﺗﻤﺮﻛﺰ ﺑﺮ زﺑﺎن ﻧﺎﺧﻮدآﮔﺎه )دﻳﺪاری، ﺷﻨﻴﺪاری، ﺗﻦ-ﺟﻨﺐﺷﻨﺎﺳﻲ2، ﻻﻣﺴﻪ، ﭼﺸﺎﻳﻲ( از ﻗﺼﻪﻫﺎی ﺗﻤﺜﻴﻠﻲ ﺑﻪﻋﻨﻮان اﺑﺰاری ﻣﺆﺛﺮ در آﻣﻮزش وﺗﺤﻮل درﻳﺎﻓﺖﻫﺎی اﻧﺴﺎنﻫﺎ از واﻗﻌﻴﺖ ﺑﻬﺮه ﻣﻲﺑﺮﻧﺪ. ارﺟﺎع ﺗﻤﺜﻴﻞ ﻋﻤﻮﻣﺎ داﺳﺘﺎﻧﻲ واﻗﻌﻲ ﻳﺎ ﺗﺨﻴﻠﻲﻓﺼﻠﻨﺎﻣﺔ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی زﺑﺎن و ادﺑﻴﺎت ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ ﻛﻤﺎﺑﻴﺶ ﺑﻠﻨﺪ و اﻧﺪﻳﺸﻴﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺑﺮﻗﺮاری ﺗﺪاﻋﻲ و ﭘﻲآﻳﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﻛﻤﻚ ﻣﻲﻛﻨﺪ ﺗﻐﻴﻴﺮی در وﺿﻌﻴﺖ روﺣﻲ و... ﻓﻜﺮیاش اﻳﺠﺎد ﻛﻨﺪ. اﻣﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﺮاﻳﻂ ﺧﺎﺻﻲ ﺿﺎﻣﻦ ﺳﻮدﻣﻨﺪی ﺣﻜﺎﻳﺖ ﺗﻤﺜﻴﻠﻲ د 1. ش1. ﺑﻬﺎر 9831 اﺳﺖ؛ ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻗﺼﻪای ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﻧﻴﺎز روﺣﻲ و دروﻧﻲ ﻣﺨﺎﻃﺐ، ﻧﺤﻮة ﺑﻴﺎن، ﻧﻮع واژﮔﺎن و ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻧﻘﻞ ﻗﺼﻪ در ﻗﺼﺔ ﻧﺎﺗﻤﺎم ﺟﻬﺖ اﻧﮕﻴﺰش ﻫﻤﻜﺎری ﻧﺎﺧﻮدآﮔﺎه ﻣﺨﺎﻃﺐ، ﻫﻤﮕﻲ ﻣﻀﺎﻣﻴﻦ اﺻﻠﻲ ﻧﻮﺷﺘﺎر ﺣﺎﺿﺮ را درﺑﺮ ﻣﻲﮔﻴﺮﻧﺪ.
Machine summary:
ﺑﺎ اﻳﻦ ﻫﺪف و ﺑﺎ ﺗﻜﻴﻪ ﺑﺮ آرای ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن ﺗﻌﻠﻴﻢ و ﺗﺮﺑﻴﺖ، ﺑﺮ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺗﻲ ﻫﻤﭽﻮن ﻧﺤﻮة ﺳﺎﺧﺘﻦ اﺳﺘﻌﺎره ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ وﺿﻌﻴﺖ ﻣﺨﺎﻃﺐ، راهﻫﺎی ﺑﻬﺮهﺑﺮداری ﻫﺮﭼﻪ ﻣﻔﻴﺪﺗﺮ از ﻗﺼﻪ )ﺧﻨﺜﻲﺳﺎزی ﻣﻜﺎﻧﻴﺰمﻫﺎی دﻓﺎﻋﻲ ﻣﺨﺎﻃﺐ، ﻧﻘﻞ ﻗﺼﻪﻫﺎی ﻧﺎﺗﻤﺎم( و ﻧﻘﺶ ﺗﻔﺴﻴﺮ و ﺗﻮﺿﻴﺢ در ﻛﺎرآﻳﻲ ﻗﺼﻪﻫﺎ درﻧﮓ ﻣﻲﻛﻨﻴﻢ.
اﻳﻦ ﻧﻤﻮﻧﻪ را در ﻣﻮرد ﻓﺮدی ﻧﻴﺰ ﻣﻲﺗﻮان ﺑﻪﻛﺎر ﺑﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻛﺎرش ﺑﻪﻃﻮر ﻛﻠﻲ ﻋﻼﻗﻪ دارد، اﻣﺎ راﻏﺐ ﺑﻪ اﻧﺠﺎم ﻧﻘﺸﻲ ﺧﺎص از وﻇﻴﻔﻪاش، ﻣﺜﻼ ﻛﺎر ﺑﺎ ﻛﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮ ﻧﻴﺴﺖ و ﺑﻪﻫﻨﮕﺎم ﻛﺎر ﺑﺎ دﺳﺘﮕﺎه، ﺧﻮد را ﻧﺎﻻﻳﻖ و ﺑﻲﻗﺎﺑﻠﻴﺖ اﺣﺴﺎس ﻣﻲﻛﻨﺪ.
ﺳﻠﻴﻢ ﺑﻪﻃﻮرﻛﻠﻲ ﻛﺎرش را دوﺳﺖ دارد اﻣﺎ داﻧﺶ آﻣﻮز اﻏﻠﺐ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ درﺳﻲ را دوﺳﺖ ﻫﻨﮕﺎم ﻧﺼﺐ در و ﭘﻨﺠﺮه، اﺣﺴﺎس ﺳﺮدرﮔﻤﻲ دارد اﻣﺎ از رﻳﺎﺿﻴﺎت ﻣﺎﻧﻨﺪ »ﻟﻮﻟﻮﺧﻮرﺧﻮره« دارد و از اﻳﻦ ﻗﺴﻤﺖ ﻛﺎر ﺑﻴﺰار اﺳﺖ.
ﻛﻪ رﺋﻴﺴﺶ از او درﺧﻮاﺳﺖ اﻧﺠﺎم ﻣﺠﺪد ﻛﺎر را ﻣﻲﻛﻨﺪ، اﻳﻦ ﻗﺴﻤﺖ از ﻛﺎر ﺑﺮای ﻓﺮد ﻣﺎﻧﻨﺪ اﻋﻤﺎل ﺷﺎﻗﻪ اﺳﺖ و ﺑﻴﺶازﭘﻴﺶ از آن ﻃﻔﺮه ﻣﻲرود.
ﻛﻪ ﻛﺎر ﺑﺎ ﻛﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮ، ﺑﺨﺸﻲ از وﻇﻴﻔﺔ ﻛﻠﻲ ﻛﺎر اﺳﺖ و اﻳﻦﻛﻪ او ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ در اﻳﻦ ﻗﺴﻤﺖ ﻛﺎر ﻛﻪ در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ دﺷﻮار ﻫﻢ ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﺪ، ﻣﻬﺎرت ﻛﺎﻣﻞ را ﻛﺴﺐ ﻛﻨﺪ[.
)وﻳﻠﻴﺎﻣﺰ2، 6891: 76( ﭘﺮﺳﺶﻫﺎﻳﻲ از اﻳﻦ دﺳﺖ را ﻣﻄﺮح ﻣﻲﻛﻨﺪ: ﭼﻪ ﺷﺒﺎﻫﺖ ﻳﺎ ﺗﻔﺎوﺗﻲ ﺑﻴﻦ ﻳﻚ ﻓﻴﻞ و ﻳﻚ ﻛﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮ وﺟﻮد دارد؟ ﭼﻪ ﮔﻞ ﻳﺎ ﺣﻴﻮاﻧﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺷﺒﻴﻪ اﺳﺖ و ﭼﺮا؟ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﮔﺎن دﻳﮕﺮی، ﭘﻴﺶ از ﻧﻘﻞ ﺣﻜﺎﻳﺖ ﺗﻤﺜﻴﻠﻲ اﻧﺘﺨﺎﺑﻲ، ﺑﺎ ﺑﺎزی ﺑﺎ ﻛﻠﻤﺎت )ﺗﺮدﺳﺘﻲ ﻛﻼﻣﻲ، ﺟﻨﺎس، ﻋﻮﺿﻲﮔﺮﻓﺘﻦ3، ﻣﺘﻠﭽﻪ، ﺗﺮﺟﻴﻊﺑﻨﺪ( از ﺷﺎﺧﻲ ﺑﻪ دﻳﮕﺮ ﺷﺎخ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.
در اﻳﻦ ﻧﻮع ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ، ﻧﺎﺧﻮداﮔﺎه ﻛﺎر ﺳﺘﻴﺰ را ﺗﻘﺒﻞ ﻣﻲﻛﻨﺪ و ﺗﺠﺮﺑﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﺛﺎﺑﺖ ﻛﺮده اﺳﺖ.
Paris: Les Editions ESF.
Paris: les Editions d'organisations.