Abstract:
امروزه امنیت و توسعه لازم وملزوم یکدیگرند. یعنی بدون امنیت امکان عملیات توسعه و سرمایه گذاری، رفاه، ارتقای فرهنگ و سطح اقتصادی میسر نیست و اگرتوسعه نباشد امنیت پایدار وجود ندارد. اگر امنیت با قدرت نظامی، انتظامی و اطلاعاتی حاصل شود، بسیار شکننده خواهد بود. بنابراین توسعه، برای ایجاد یک امنیت پایدار مردمی، مکمل امنیت است. اما اگر تامین امنیت در هر منطقه ای بدون توجه به مولفه های جغرافیایی باشد، مطمئنا آن امنیت کامل تامین نخواهد شد و با کوچک ترین بحرانی، متلاشی می شود. در حقیقت جغرافیا استعاره ای از سیاست است و بسیاری از تصمیم هایی که سیاستمداران اتخاذ می کنند با توجه به شرایط جغرافیایی و بر پایه شرایط جغرافیایی کشورشان می باشد. به عبارت بهتر تصمیم سیاسی در یک محیط جغرافیایی اتخاذ می شود و در نتیجه تصویری از واحدهای سیاسی توسط جغرافی دانان ارائه می شود. یک سیاستمدار نتوانسته بدون داشتن یک دید کلی از جغرافیای سیاسی و یا ژئوپلیتیک در برخورد با مسائل جهانی و یا منطقه ای و محلی به راهکارهای مطلوب برسد. این مسئله در خصوص کشور ایران که دارای شرایط خاص و منحصر به فرد جغرافیایی (خصوصا منطقه جنوب شرقی) می باشد نمود بیشتری می یابد. در واقع اتخاذ هرگونه راهبردهای امنیتی انتظامی دراین منطقه بدون توجه به مولفه جغرافیایی کارایی نخواهد داشت.
مقاله حاضر به بررسی و ارزیابی سه فرضیه پرداخته و اطلاعات مورد نظر به شیوه کتابخانه ای گردآوری و به روش توصیفی تحلیلی، تجزیه و تحلیل شده است.
Nowadays، Security and development cannot exist without each other، i.e. without security، operations of development and investment، welfare، promotion of culture and economic level will be impossible; and if there is no development، there will be no sustainable security. If security becomes realized with military، disciplinary and/or intelligence power، it will be very fragile. Thus، development complements security in order to create sustainable and public security، but if security is provided at any region without considering geographical elements، such security will undoubtedly not be completed and be ruined with the smallest crisis. In fact، geography is a metaphor of politics، and many decisions taken by politicians have been made according to the geographical conditions and are based on geographical status of their countries. To put it better، political decisions are made in a geographical environment and a picture of political units is therefore provided by geographers. No politician has been able to come up with desirable and suitable solutions in the face of global، regional and/or local issues without enjoying an overview of geopolitics. This more applies to Iran، which has special، unique geographical conditions (particularly in the southeastern region). As a matter of fact، any security and disciplinary strategy adopted at this region without taking into account geographical elements will prove inefficient. This paper examines and assesses three hypotheses، and the intended data have been gathered using library research and analyzed with the descriptive – analytical method.