Abstract:
تغییر و تحولات دنیای امروز با آهنگی بسیار سریع و شتابان همه عناصر جامعه را دستخوش خود قرار داده است. پیامد این تحولات، تغییر یافتن معیارها است. معیار فقر و ثروت ملتها جای خود را به میزان دسترسی آنها به دانش و اطلاعات داده است و عصر صنعت، به عصر اطلاعات و دانش تبدیل شده است.
در چنین فضایی تلویزیون آموزشی به عنوان یکی از مهمترین پدیدههای عصر اطلاعات ظهور میکند. از آنجا که فرهنگ و مقوله فرهنگسازی یکی از مهمترین ضرورتهای هر جامعه است، تلویزیون آموزشی میتواند بالاترین نقش را در عرصه تقویت فرهنگ جوامع ایفا کند.
با توجه به اهمیت روزافزون نقش تلویزیون آموزشی در جامعه و پیشرفت های قابل ملاحظهای که در این زمینه هم در سطح جهانی و هم در سطح ملی و بومی صورت گرفته است، بر آن شدیم تا در گفتگویی با آقای دکتر داریوش نوروزی، مدیر گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی برخی از مهمترین سوالات، ملاحظات و نکات را در این زمینه مورد بررسی قرار دهیم.
Machine summary:
"برای مثال ، شاید تا چندیــن سال پیش ما نمی توانستیم تصور کنیم که ارتباط می تواند چنین نقش مؤثــری داشـته باشـد، امـا امـروز، جامعه جهانی به صورت یک دهکده کوچک اجتماعی در آمده است و این نکته از این نظــر اهمیـت دارد که بدانیم ارتباط ، با توجه به مباحث اساسی مطرح در این زمینه ، یعنی به عنوان یک فرایند بسـیار معتـبر، نقش خود را چگونه ایفا می کند.
آقای دکتر سؤال بعدی من که به نوعی با سؤال قبل و نکاتی که جنابعالی فرمودید ارتبــاط دارد ایـن است کــه آیـا تلویزیـون آموزشـی را بـه عنـوان یـک روش غیررسمی در مقابل آموزشی که به طــور عمـده در مـدارس ، هدف تلویزیون آموزشـی انتقـال دانشگاه ها و مراکز آموزشی ما اعم از دولتی و خصوصی ارائه میراث فرهنگی ، احساس تعلــق می شود قلمداد می کنید؟ به عبارت دیگر، در این مورد، ما بــا بـه جامعـه و آگاه سـازی مــردم سه حالت یا گزینه می توانیم مواجه باشیم .
یعنی شما شأنی برای تلویزیون آموزشی ای که بخواهد جانشین آمـوزش رسـمی شـود یـا آمـوزش از طریق آن صورت بگیرد قائل نیستید؟ تلویزیون می تواند بعضی از بخش های آموزشی را به خود وابسته کند اما ایــن کـه جانشـین آمـوزش رسمی جامعه شود شاید در دهه آینده هـم بـرای مملکـت مـا امکـان نداشـته باشـد."