Abstract:
این مقاله ، برگرفته از پژوهشی به همین نام است که نگارنده در سال ١٣٨٥، در مرکز تحقیقات صداوسیما، به روش فراتحلیل انجام داده است . نویسنده طی این پژوهش ، به بررسی مقایسه ای چهار نظرسنجی دربارة برنامه های تلویزیونی (اخبار ٢٠/٣٠، اخبار ٦٠ ثانیه ، مجموعه نقطه چین و مجموعه های دیماه ١٣٨٣) پرداخته است که به دو روش اینترنتی و مراجعه حضوری انجام شده بودند. وی این چهار نظرسنجی را با متغیرهایی از قبیل تعداد پاسخگویان ، توزیع جنسیتی، میانگین سنی، وضعیت تحصیلی، محل سکونت ، نوع فعالیت و الگوی مصرف رسانه ای پاسخگویان ، همچنین تعداد موارد بیپاسخ در دو نوع نظرسنجی، با یکدیگر مقایسه کرده و به نتایج جالب توجهی دست یافته است .
Machine summary:
جدول ١ـ زمان اجرای نظرسنجی حضوری و اینترنتی عنوان نظسنجها تاریخ اجرای نظرسنجیها ری نظرسنجی مصاحبه ای نظرسنجی اینترنتی طنز نقطه چین 83/2/19 ٨٣/٥/٧ تا ٨٤/٢/٤ اخبار یک دقیقه ای 83/8/2 ٨٤/٢/٢١ تا ٨٤/٣/١٦ اخبار بیست و سی 83/9/11 ٨٤/٢/٢٥ تا ٨٤/٣/١٦ سریال های دی ماه ٨٣ 83/11/5 ٨٣/١١/١٧ تا ٨٤/٢/٤ محورهای مقایسه در این بررسی، علاوه بر مؤلفه های روش شناختی این دو نوع نظرسنجی، شامل جامعۀ آماری، حجم نمونه ، توزیع جنسیتی، میانگین سنی، وضعیت تحصیلی، محل سکونت ، نوع فعالیت پاسخگویان ، مقایسۀ بیپاسخی (موارد بیپاسخ ) متغیرهای مورد اشاره و سرانجام ، الگوی جزئی مصرف رسانه ای پاسخگویان بوده و تلاش شده است با تکیه بر این بررسی تطبیقی، استنباط هایی روشن ، در خصوص پیمایش های اینترنتی به دست آید.
اما آیا این توازن ، در توزیع جنسی شرکت کنندگان در نظرسنجیهای اینترنتی هم وجود دارد؟ در جدول زیر، توزیع درصدی جنسیت پاسخگویان در دو نوع نظرسنجی، یک بار به صورت تفکیکی (دوبه دو) و بار دیگر، به صورت کلی، با یکدیگر مقایسه شده اند: جدول ٣ـ مقایسۀ توزیع جنسی پاسخگویان در نظرسنجیهای اینترنتی و حضوری مقایسه توزیع جنس در توزیع جنسی پاسخگویان (%) یدو نوع نظرسنج نظرسنجی حضوری نظرسنجی اینترنتی ی زن مرد زن مرد اخبار یک دقیقه ای 53/1 46/8 21/3 74/6 اخبار بیست و سی 54/7 45/3 16/7 77/8 مجموعه نقطه چین 54/3 45/7 25/5 69/9 مجموعه های دی ماه ٨٣ 40/7 59/3 35/7 59/5 درصد کل 50/7 49/2 24/8 70/45 چنان که از جدول برمیآید، در نظرسنجیهای حضوری (مصاحبه ای) تا حدود زیادی توزیع جنسیتی نمونه به توزیع جنسیتی جامعۀ آماری نزدیک اس٧ت /٥٠(درصد زن در مقابل ٤٩/٢درصد مرد).