Abstract:
این مقاله نحوة تاثیرگذاری ویدئوکلیپ بر ذهن و روان مخاطـب را شـرح مـی دهـد. ویژگی اصلی ویدئوکلیپ همراهی تصویر با موسیقی است . پس از پخش مکرر یک ویدئوکلیپ از تلویزیون، اگر موسیقی آن کلیپ بدون تـصویر (از رادیو، کاست ، کنسرت یا هر طریق دیگر) پخش شود، شنونده ناخودآگـاه همـان تصاویر ویدئوکلیپ را به خاطر خواهد آورد. بنابراین می توان مفاهیم مورد نظر را برای مخاطب تکرار و او را اقناع کرد. رویاها نتیجة فعالیت بیولوژیک و تاثیرات محیط زنـدگی بـر ذهـن هـستند. سـینما و تلویزیون این توانایی را دارند که رویاها را در سراسر زمین به یکدیگر شـبیه سـازند. این ظرفیت برای دستیابی به مقاصد دورتر سیاسی به کارگرفته می شـود. تاثیرگـذاری تلویزیون با بکارگیری ویدئوکلیپ دوچندان می شود زیرا ویژگی هایی چون: حجم زیاد تصاویر ویدئوکلیپ در مقایسه با یک فیلم سینمایی یا مجموعة داستانی ، کیفیت نـاب تصاویر، نزدیک بودنشان به فرم رویاها و کوتاهی زمان آنها تاثیرگذاری ویـدئوکلیپ بر ذهن مخاطب را نسبت به سایر برنامه های تلویزیونی افزایش می دهد.
Machine summary:
تأثیرگـذاری تلویزیون با بکارگیری ویدئوکلیپ دوچندان می شود زیرا ویژگی هایی چون: حجم زیاد تصاویر ویدئوکلیپ در مقایسه با یک فیلم سینمایی یا مجموعة داستانی ، کیفیت نـاب تصاویر، نزدیک بودنشان به فرم رؤیاها و کوتاهی زمان آنها تأثیرگذاری ویـدئوکلیپ بر ذهن مخاطب را نسبت به سایر برنامه های تلویزیونی افزایش می دهد.
تکرار این تجربه در زمانی کوتاه، موجب می شـود مخاطـب ، ارتبـاط ذهنـی بـا تـصاویر کلیپ را در مغز خود تقویت کند و پس از آن، هر گاه آن قطعه خاص را از رادیو یا هر وسیله دیگری که فاقد ویژگی تصویری است ، بشنود، حضور موسیقی به تنهایی ، همـان تصاویر را در ذهن او تداعی می کند، البته همراه با احساس تمایل بـه دوبـاره دیـدن آن کلیپ خاص (١٩٨٤ , Kinder).
چنین ساختاری این نکته مهم را به اثبـات مـی رسـاند کـه «تصویر» اساسا بنیادیترین منبع ایجاد لذت است (٢٢ :١٩٨٩ ,Kaplan) و به همین دلیل است که زمانی که مخاطب در حال تماشای تلویزیون نیست و تنها بـه رادیـو یـا ضـبط صوت گوش می دهد و تصاویر را نمی بیند، همـان تـصاویر پیـشین در ذهـن او تـداعی می شوند.
تماشـاگر تلویزیون در حین تماشا، کارهای دیگری نیز انجام می دهد، حال اگر حین تماشای یـک ویدئوکلیپ ، در ذهن خود نیز تصاویری را به طور مـوازی ببینـد [یعنـی بیـدار خـوابی (Day dreaming) کند]، چنین زمینه ای به وسیله تصاویر دیده شده نیز تحریک می شود و از این طریق ، ترکیب ایـن دو حـوزه گونـاگون امکـانپـذیر مـی گـردد.