Abstract:
مهم ترین کارکردی که مبنای تاسیس سازمان رسانه های جمعی است ، کارکرد خبری و اطلاع رسانی آنهاست که با پرداختن به رویدادها و وقایع مختلف ، مخاطبان را در جریان رویدادها قرار میدهند. در مقاله حاضر، خبر سیما از دید ١٧ کارشناس اخبار تلویزیون و با استفاده از روش مصاحبه عمیق مورد بررسی قرار گرفته و نقاط قوت و ضعف ، فرصت ها و تهدیدهای این حوزه احصا شده است . مسئله پژوهش این است که چه راهبردهایی به مدیریت خبر تلویزیون کمک مـیکننـد تـا بـه جایگاهی مناسب در وضعیت رقابتی کنونی دست یابد؟ نتایج نشان میدهدکه بین وضع موجود و وضع مطلوب فاصله وجود دارد و برای کاهش فاصله ، اتخاذ راهبردهای رقابتی امری ضـروری و اجتناب ناپذیر است . در تعامل فرصت ها و نقاط ضعف ؛ راهبرد توانمندسازی حرفـه ای دسـت انـدرکاران خبـر در کاهش ضعف ها تاثیرگذار است ؛ در تعامل فرصت ها و قوت ها؛ راهبرد حمایت و تقویت سـازمانی شبکه خبر تاثیر زیادی در تبدیل رسانه ملی به قطب خبری جامعـه دارد و در تعامـل تهدیـدها و ضعف ها؛ انتخاب راهبرد ایجاد رقابت در بخش های خبری، در کاهش تهدیدها و ضعف هـا مـوثر است . در نهایت نیز، در تعامل تهدیدها و قوت ها، راهبرد حفظ مخاطب از طریق توجه به نیازهای خبری او و رفع این نیازها، تهدیدها را کاهش میدهد و بر قوت ها میافزاید.
Machine summary:
تحلیل کارشناسی اخبار سیما به منظور ارائه راهبردهای رقابتی * دکتر داود نعمتی انارکی چکیده مهم ترین کارکردی که مبنای تأسیس سازمان رسانه های جمعی است ، کارکرد خبری و اطلاع رسانی آنهاست که با پرداختن به رویدادها و وقایع مختلف ، مخاطبان را در جریان رویدادها قرار میدهند.
در تعامل فرصت ها و نقاط ضعف ؛ راهبرد توانمندسازی حرفـه ای دسـت انـدرکاران خبـر در کاهش ضعف ها تأثیرگذار است ؛ در تعامل فرصت ها و قوت ها؛ راهبرد حمایت و تقویت سـازمانی شبکه خبر تأثیر زیادی در تبدیل رسانه ملی به قطب خبری جامعـه دارد و در تعامـل تهدیـدها و ضعف ها؛ انتخاب راهبرد ایجاد رقابت در بخش های خبری، در کاهش تهدیدها و ضعف هـا مـؤثر است .
در جامعه ما نیز، بخش های مختلف خبری رادیو و تلویزیـون و یـا صـفحه هـای خبـری مطبوعات ، وظیفه اطلاع رسانی به مردم را در زمینه هـای گونـاگون برعهـده دارنـد و در ایـن میان ، تلویزیون به لحاظ برخورداری از سطح پوشش وسیع و ویژگیهای خـاص (صـوت و تصویر) از مهم ترین منابع کسب خبر در کشور شناخته میشود که میتواند نقـش ارزنـده ای در افزایش آگاهی اقشار مختلف جامعه از تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ...
بـه همین دلیل در مقاله حاضر تلاش شده است با دستیابی به نگرش کارشناسـان آشـنا بـه خبر، راهبردهایی را احصا کرد و در مرحله بعد، با ارائه آنها، در صورتی کـه نتـایج ایـن بررسی مورد توجه دست اندرکاران خبر تلویزیون قرار گرفت ، موجب بازنگری در نحوه مدیریت خبر در برابر رقابت های خبری شود.