Abstract:
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین ویژگیهای شخصیت تعارض کار- خانواده معلمان است. روش پژوهش همبستگی و حجم نمونه شامل ۱۰۰ معلم بود. که پرسشنامههای شخصیتی نشو و تسارض کار- خاننواده را تکمیل نمودند. برای تحلیل دادههصای پژوهش از شاخصها و روشهای آماری شامل میانگین. تحراف معیارء t-test ضریب همیستگی و رگرسیون چددمتغیری گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد بین ابعاد شخصیتی برون گرایی, خوشایندی, و گشودگی: با تعارض کار خانواده رایطه منفی و معنی دار مشاهده شد از طرفی: بین ,روانرنجور خویی ,و تعارض کار- خانواده. رابطه مثیت و معنیدار وجود دارد. نتایج آزمون t تفاوت معنیداری را در میزان ویژگیهای شخصیت و تعارض کار- خانواده معلمان زن و مرد نشان نداد نتایج حاصل از اچرای مدل رگرسیونی نشان داد که دو بعد روان رنجورخویی و خوشایندی حدود ۰/۰۷۶ از واریانس تعارض کار- خانواده و همچنین بعد روانرنجور خویی 0/048از واریانس تعارض کار با خانواده و دو بعد روانرنجورخویی و گشودگی 0/092ازاواریانس تعارضن خانواده به کار را توانست تبیین کنند. یافتههای پژوهش نشان داد بین ابعاد شخصیتی و تعارض کار- خلواده رابطه وجود دارد. همچنین, نتایج پژوهش نشان داد رابطة معناداری بین ویژگیهای شخصیت و تعارض کار- خانواده در معلمان زن و مرد وجود ندارد.
This research was carried out to study the association between personality traits and work-family conflict among teachers. Methods The method of this research was a correlation study. Participants were 100 teachers that answered to NEO & family-work conflict questioners. For analysis the data were stem from the research applied statistical methods, included; mean, standard deviation, T-Test, correlation and multi variable regression. Results The results indicated that there was negative and significant relationship between personality traits (included; extraversion, agreeableness, conscientiousness and openness) with family-work conflict. Furthermore, the results of T test did not showed significant difference in personality traits and family- work conflict in males and females teacher. The regression results indicated that two dimensions of traits, neuroticism and agreeableness could explanation %76 of family-work variation. Also, neuroticism dimension could explanation %48 of family work variation. Moreover, the other two dimensions of trait involving; neuroticism and openness could explain %92 of family- work variation. Conclusions the results suggested that family-work conflict characteristics had association with personality traits. In addition, the results showed that there was not significant relationship between personality traits and family-work conflicts in males and females teachers.
Machine summary:
"Young& long 711 آﻧﺎﻫﻴﺘﺎ ﺧﺪاﺑﺨﺸﻲ ﻛﻮﻻﻳﻲ، ﻏﻼﻣﺮﺿﺎ ﺷﻴﺨﻲ و ﻣﻨﻮﭼﻬﺮ ازﺧﻮش ﺑﻨ ـﺎﺑﺮاﻳ ـﻦ ﻫﺮﮔ ـﺎه اﻓ ـﺮاد ﻗ ـﺎدر ﺑ ـﻪ اﻧﺠ ـﺎم ﻫﻤﺰﻣ ـﺎن وﻇ ـﺎﻳﻒ و ﻣ ـﺴﺌﻮﻟﻴﺖﻫ ـﺎی ﻫ ـﺮ دو ﻧﻘ ـﺶ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ــــ ــ ﺧـﺎﻧﮕﻲ و ﺷـﻐﻠﻲ ﺧـﻮد ﻧﺒﺎﺷـﻨﺪ و وﻇـﺎﻳﻒ ﻧﺎﺷـﻲ از ﻧﻘـﺶ ﺧـﺎﻧﻮادﮔﻲﺷـﺎن ﺑـﺎ وﻇـﺎﻳﻒ ﻧﺎﺷـﻲ از ـ ـــ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ﺗﻌﻬﺪات ﺷﻐﻠﻲ آنﻫﺎ ﺗـﺪاﺧﻞ ﻛﻨـﺪ ﻳـﺎ ﺑـﺮﻋﻜﺲ، ﺑـﻪﮔﻮﻧـﻪای ﻛـﻪ آنﻫـﺎ در اﻳﻔـﺎی وﻇـﺎﻳﻒ ﺷـﻐﻠﻲ و ﺧﺎﻧﻮادﮔﻲ ﺧـﻮد دﭼـﺎر ﻓـﺸﺎر و دﺷـﻮاری ﮔﺮدﻧـﺪ و ﻧﺘﻮاﻧﻨـﺪ از ﻋﻬـﺪه اﻟﺰاﻣـﺎت ﻫـﺮ دو ﻧﻘـﺶ ﺑـﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﺑﺮآﻳﻨـﺪ، ﮔـﻮﻳﻴﻢ ﻛـﻪ آنﻫـﺎ دﭼـﺎر ﺗﻌـﺎرض ﺑـﻴﻦ ﻧﻘـﺶﻫـﺎی ﺷـﻐﻠﻲ– ﺧـﺎﻧﻮادﮔﻲ ﺷـﺪهاﻧـﺪ )ارازی، 7831(.
ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮن Tدر راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺗﻔﺎوت زﻧﺎن و ﻣﺮدان در اﺣﺴﺎس ﺗﻌﺎرضﻫﺎ ﻣﻘﺪار T ﻣﻘﺪار اﺣﺘﻤﺎل درﺟﻪ آزادی اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﻴﺎر ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺟﻨﺴﻴﺖ ﻣﺘﻐﻴﺮ 24/21 35/75 ﻣﺮد ﺗﻌﺎرض ﻛﺎر – ﺧﺎﻧﻮاده 234/0 200/1 89 16/31 83/95 زن 89 34/7 12/92 ﻣﺮد 136/0 781/0 ﺗﻌﺎرض ﻛﺎر ﺑﺎ ﺧﺎﻧﻮاده 26/8 37/82 زن 89 39/7 23/82 ﻣﺮد 147/0 534/1 ﺗﻌﺎرض ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﺎ ﻛﺎر 62/7 56/03 زن 521 آﻧﺎﻫﻴﺘﺎ ﺧﺪاﺑﺨﺸﻲ ﻛﻮﻻﻳﻲ، ﻏﻼﻣﺮﺿﺎ ﺷﻴﺨﻲ و ﻣﻨﻮﭼﻬﺮ ازﺧﻮش ﺑـﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ اﻃﻼﻋـﺎت ﻣﻨـﺪرج در ﺟـﺪول 3 ﻣـﺸﺎﻫﺪه ﻣـﻲﺷـﻮد ﻛـﻪ ﺑـﻴﻦ اﺣـﺴﺎس ﺗﻌـﺎرض ـ ـ ـ ـ ــ ـ ـ ـ ـ ــ ـ ﻛـﺎر– ﺧـﺎﻧﻮاده، ﻛـﺎر ﺑـﺎ ﺧـﺎﻧﻮاده و ﺧـﺎﻧﻮاده ﺑـﺎ ﻛـﺎر در زﻧـﺎن و ﻣـﺮدان ﺗﻔـﺎوت ﻣﻌﻨـﺎداری وﺟـﻮد ـ ـ ـ ـ ـ ــ ـ ـــ ـ ـ ﻧﺪارد."