Abstract:
هدف پژوهش حاضر تعیین میزان تاثیر مشاوره گروهی مسیر شغلی به سبک رویکرد تصادفی برنامهریزیشده کرومبولتز بر پرورش مهارتهای آمادگی فرصتیایی حرفهای دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال ۱۳۸۷ بود که از طریق نمونه گیری در دسترس نمونهای به تعداد ۲۶ نفر بهطور تصادفی از آن انتخاب شد که در دو گروه آزمایش و گواه هر کدام ۱۳ نفر جایگزین شدند. هر دو گروه طی سه مرحله (پیشآزمون» پس آزمون و پیگیری) مورد ارزیابی قرار گرفتند. ابزار استفاده شده در این تحقیق مقیاس آمادگی فرصتیابی حرفهای بوده است. بهمنظور اجرای پژوهش» گروه آزمایش طی شش جلسه تحت مشاوره گروهی شغلی به سبک رویکرد تصادفی برنامهریزیشده کرومبولتز قرار گرفت و گروه گواه در لیست انتظار باقی ماند. بهمنظور تاثیر ماندگاری مشاوره به فاصله ۲۰ روز پس از جلسه آخر یک جلسه پیگیری برگزار گردید. به منظور تحلیل دادهها از نرمافزارspss-15 و تحلیل کواریانس استفاده و نتایج زیر حاصل شد: نتایج نشان داد که مشاوره گروهی مسیر شغلی به سبک رویکرد تصادفی برنامهریزیشده. کنجکاوی دانشجویان را هم در مرحله پسآزمون(p=0/014) و هم در مرحله پیگیری (p=0/001) و نیز خوشبینی دانشجویان را در مرحله پیگیری (p=0/04) افزایش داده است ولی بر افزایش پشتکارء انعطافپذیری و ریسکپذیری دانشجویان, مور نبوده است.
The purpose of this study was to examine the effectiveness of career counseling based on krumboltz planned happenstance approach on enhancement of skills of Isfahan university students. The population of the study consisted of students of the university of Isfahan, from which a sample of 26 students were randomly selected. The Openness to Vocational Opportunity Scales was administered to all subjects at the pre, post and follow-up stages. The experimental group received Krumboltz planned happenstance approach training, while control group was in waiting list. In order to investigate the effectiveness of lasting, a follow- up test was held after twenty days from the last intervention session. The results of covariance analysis showed that two groups were significantly different in curiosity in post-test (P=0.04) and follow-up (P=0.001). Also, two groups were significantly different in optimism only in follow-up (P=0.04), but there was no significant difference in persistence, flexibility and risk taking in both groups
Machine summary:
"-Quarterly Journal of Career Organi ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﺎوره ﺷﻐﻠﻲ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ zational Counseling دوره ﭼﻬﺎرم / ﺷﻤﺎره 31 / زﻣﺴﺘﺎن، 1931، 551-041 551-041 ,2102 Vol, 4/ No, 13/ Fall ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﺸﺎوره ﮔﺮوﻫﻲ ﻣﺴﻴﺮ ﺷﻐﻠﻲ ﺑﻪ ﺳﺒﻚ روﻳﻜﺮد ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰیﺷﺪه ﺑﺮ ﭘﺮورش ﻣﻬﺎرتﻫﺎی آﻣﺎدﮔﻲ ﻓﺮﺻﺖﻳﺎﺑﻲ ﺣﺮﻓﻪای داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن داﻧﺸﮕﺎه اﺻﻔﻬﺎن The effectiveness of career counseling based on krumboltz planned happenstance approach on enhancement of skills of Isfahan university students ﺗﺎرﻳﺦ درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪ: 02/1/0931، ﺗﺎرﻳﺦ درﻳﺎﻓﺖ ﻧﺴﺨﻪ ﻧﻬﺎﻳﻲ: 8/01/0931، ﺗﺎرﻳﺦ ﭘﺬﻳﺮش ﻣﻘﺎﻟﻪ: 22/3/1931 3 ﻟﻌﻴﺎ دﻳﻦدوﺳﺖ1، ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ ﻋﺎﺑﺪی2 و ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺑﻬﺮاﻣﻲ ,.
Sikute 541 ﻟﻌﻴﺎ دﻳﻦدوﺳﺖ، ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ ﻋﺎﺑﺪی و ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺑﻬﺮاﻣﻲ ﭼﻨﻴﻦ اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﭼﺸﻢاﻧﺪازﻫﺎی داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن را ﻧﻴﺰ راﺟﻊ ﺑﻪ ﻣﺪل رﺷﺪ ﺷﻐﻠﻲ روﻳﻜﺮد ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﻛـﻪ ﺑﺮ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﻻزم ﺑﺮای اﻳﺠﺎد و اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮﺻﺖﻫﺎی ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺗﺄﻛﻴـﺪ ﻣـﻲﻛﻨـﺪ، ﺑﺮرﺳـﻲ ﻧﻤـﻮده اﺳﺖ.
ﺑﺮای اﻳﻦ ﻣﻨﻈﻮر، از ﻃﺮﻳﻖ ﻣﺮﻛﺰ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮاﺧﻮانﻫﺎﻳﻲ در ﻛـﻞ داﻧـﺸﮕﺎه ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﺸﺎوره ﺷﻐﻠﻲ و ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ/دوره ﭼﻬﺎرم/ﺷﻤﺎره 31/زﻣﺴﺘﺎن 1931 641 ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﺸﺎوره ﮔﺮوﻫﻲ ﻣﺴﻴﺮ ﺷﻐﻠﻲ ﺑﻪ ﺳﺒﻚ روﻳﻜﺮد ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰیﺷﺪه ﺑﺮ ﭘﺮورش...
ﺑـﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻦﻛﻪ در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ اﻋﻀﺎی ﮔﺮوه را ﺧﺎﻧﻢﻫﺎ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲدادﻧـﺪ، ﻣـﻲﺗـﻮان ﮔﻔـﺖ ﻛـﻪ ﺟﻨﺴﻴﺖ اﻓﺮاد ﻧﻤﻮﻧﻪ و ﻋﻮاﻣﻞ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻛﻪ از زﻧﺎن ﺑـﻪ اﻧـﺪازه ﻣـﺮدان اﻧﺘﻈـﺎر ﺣـﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻧﺪارد، ﻧﻴﺰ ﻳﻜﻲ از ﻋﻮاﻣﻞ دﻳﮕﺮی اﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﺪم ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨﺎدار ﺟﻠﺴﺎت آﻣﻮزﺷﻲ ﺑـﺮ اﻧﻌﻄـﺎف- ﭘﺬﻳﺮی اﻋﻀﺎء را ﺗﻮﺟﻴﻪ ﻣﻲﻛﻨﺪ."