Abstract:
ﻫﺪف: ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻌﯿﯿﻦ اﺛﺮ ﺷﮑﻞ ﻧﻮﺷﺘﺎری و آﺷﻨﺎﯾﯽ اﻓﺮاد ﺑﺎ ﻣﺘﻦ ﺑﺮ دو ﻣﻮرد از ﺷﺎﺧﺺﻫﺎیﻋﻤﺪه ﺣﺮﮐﺎت ﭼﺸﻢ، ﯾﻌﻨﯽ ﺗﺜﺒﯿﺖ ﭼﺸﻢ و واﭘﺴﮕﺮد، در ﺣﯿﻦ ﺧﻮاﻧﺪن ﻣﺘﻮن ﺑﻪﺻﻮرت ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ وﻏﯿﺮﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﺑﻮد. روش: روش ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﺒﻪآزﻣﺎﯾﺸﯽ و ﺟﺎﻣﻌﻪ آن ﺣﺪود 005 داﻧﺸﺠﻮی دﺧﺘﺮ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽروانﺷﻨﺎﺳﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻬﯿﺪ ﺑﻬﺸﺘﯽ در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 29-1931 ﺑﻮد. از ﺑﯿﻦ آنﻫﺎ 74 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ ﺷﯿﻮهﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی در دﺳﺘﺮس اﻧﺘﺨﺎب و ﺑﻪ دو ﮔﺮوه ﺧﻮاﻧﺪن ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ و ﻏﯿﺮﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺷﺪ. ﻣﺤﺮکﻫﺎ ﭼﻬﺎرﻣﺘﻦ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺘﻦ آﺷﻨﺎ-ﺷﮑﻞ ﻧﻮﺷﺘﺎری ﻟﻮﺗﻮس، ﻣﺘﻦ آﺷﻨﺎ -ﺷﮑﻞ ﻧﻮﺷﺘﺎری ﺧﻮدﮐﺎر، ﻣﺘﻦ ﻧﺎآﺷﻨﺎ- ﺷﮑﻞ ﻧﻮﺷﺘﺎری ﻟﻮﺗﻮس و ﻣﺘﻦ ﻧﺎآﺷﻨﺎ - ﺷﮑﻞ ﻧﻮﺷﺘﺎری ﺧﻮدﮐﺎر ﺑﻮد. ﺣﺮﮐﺎت ﭼﺸﻢ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از دﺳﺘﮕﺎهﭘﺎﯾﺸﮕﺮ ﺣﺮﮐﺎت ﭼﺸﻢ اﻧﺪازهﮔﯿﺮی و دادهﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ آﻣﯿﺨﺘﻪ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺷﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﺗﺤﻠﯿﻞﻫﺎ،ﻧﺸﺎن داد اﺛﺮات اﺻﻠﯽ در ﻣﻮرد ﺗﺜﺒﯿﺖ ﭼﺸﻢ ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ. ﺗﻌﺪاد ﺗﺜﺒﯿﺖ ﮔﺮوه ﺧﻮاﻧﺪن ﻏﯿﺮﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﺑﯿﺸﺘﺮو ﺑﻪﻋﻼوه اﺛﺮ ﺗﻌﺎﻣﻠﯽ ﮔﺮوه و ﺷﮑﻞ ﻧﻮﺷﺘﺎری ﻣﻌﻨﺎدار ﺑﻮد. درﮐﻞ آزﻣﻮدﻧﯽﻫﺎ ﺗﺜﺒﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﺑﺮ ﻣﺘﻮن ﻧﺎآﺷﻨﺎو ﻣﺘﻮن دارای ﺷﮑﻞ ﻧﻮﺷﺘﺎری ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ داﺷﺘﻨﺪ. ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی: در ﻣﻮارد ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻣﺘﻮن آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﻪوﯾﮋه درﻣﺤﯿﻂ ﻣﺠﺎزی، اﺳﺘﻔﺎده از ﺷﮑﻞ ﻧﻮﺷﺘﺎری ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ ﺑﺎﻋﺚ ﺟﻠﺐ دﻗﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی و ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﺑﻬﺘﺮ ﻣﯽﺷﻮد. ﺑﻪ ﻋﻼوه، ﺑﺮای ﻣﺘﻮن ﻧﺎآﺷﻨﺎ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮی را ﺑﻪدﻧﺒﺎل دارد.
Machine summary:
"ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎرﺑﺮدی، ﺳﺎل7، ﺷﻤﺎره2 )62(، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931، 67-16 67-16 ,3102 Journal of Applied Psychology, Vol. 7, No. 2(26), summer اﺛﺮ ﺷﮑﻞ ﻧﻮﺷﺘﺎری و ﻣﯿﺰان آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﻣﺘﻦ ﺑﺮ ﺗﺜﺒﯿﺖ ﭼﺸﻢ و واﭘﺴﮕﺮد در ﺣﯿﻦ ﺧﻮاﻧﺪن ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ: ﺷﻮاﻫﺪی از دﺳﺘﮕﺎه ﭘﺎﯾﺸﮕﺮ ﺣﺮﮐﺎت ﭼﺸﻢ ﻣﺴﻌﻮد ﺷﺮﯾﻔﯽ1*، ﺳﻤﯿﻪ اﺣﻤﺪی2 و روح اﷲ ﻣﻨﺼﻮری ﺳﭙﻬﺮ 3 درﯾﺎﻓﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪ: 02/3/29؛ درﯾﺎﻓﺖ ﻧﺴﺨﻪ ﻧﻬﺎﯾﯽ: 61/6/29؛ ﭘﺬﯾﺮش ﻣﻘﺎﻟﻪ: 02/6/29 1*.
font 36 ﻣﺴﻌﻮد ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﺳﻤﯿﻪ اﺣﻤﺪی و روح اﷲ ﻣﻨﺼﻮری ﺳﭙﻬﺮ ﻫﻤﯿﻦ راﺳﺘﺎ آزادﻓﻼح )0931( در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪای در ﻣﻮرد داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﻃﻮل ﮐﻠﻤﻪ، ﺷﮑﻞ ﻧﻮﺷﺘﺎری و ﻧﻮع ﻣﺘﻦ ﺑﺮ ﺣﺮﮐﺎت ﭼﺸﻢ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار اﺳﺖ.
ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﮐﻪ ﺗﻌﺪاد ﺗﺜﺒﯿﺖ ﭼﺸﻢ روی ﻣﺘﻮن ﻧﺎ آﺷﻨﺎ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﺎداری ﺑﯿﺸﺘﺮ )13/ 1 86 ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﯽ ﮐﺎرﺑﺮدی/ ﺳﺎل 7/ ﺷﻤﺎره 2 )62(/ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 اﺛﺮ ﺷﮑﻞ ﻧﻮﺷﺘﺎری و ﻣﯿﺰان آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﻣﺘﻦ ﺑﺮ ﺗﺜﺒﯿﺖ ﭼﺸﻢ و ...
در ﺧﺼﻮص ﺗﻔﺎوت ﻣﺘﻮن ﭼﻬﺎرﮔﺎﻧﻪ در زﻣﺎن ﺧﻮاﻧﺪن، اﯾﻦ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﮐﻪ "ﻣﺘﻦ آﺷﻨﺎ ﺑﺎ ﺷﮑﻞ ﻧﻮﺷﺘﺎری ﺧﻮدﮐﺎر" ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ زﻣﺎن ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ را از آن ﺧﻮد ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺑﺮﺧﻼف اﻧﺘﻈﺎر و ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﭘﯿﺸﯿﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ادﻋﺎ داﺷﺘﻨﺪ آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ ﻣﺘﻦ ﺳﺮﻋﺖ ﺧﻮاﻧﺪن را اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽدﻫﺪ )رﯾﭽﻞ و ﻫﻤﮑﺎران، 2102(.
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺛﺮ ﺗﻌﺎﻣﻠﯽ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه ﻣﯽﺗﻮان ﺑﯿﺎن داﺷﺖ ﮐﻪ اﺣﺘﻤﺎﻻ اﯾﻦ اﺛﺮ ﻧﺎﺷﯽ از وﺟﻮد ﺷﺮاﯾﻂ آزﻣﻮن اﺳﺖ؛ ﺑﻪاﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﮐﻪ اﻓﺮاد ﮔﺮوه دارای آزﻣﻮن ﺑﻪدﻟﯿﻞ آﮔﺎﻫﯽ ﺑﻪ اﯾﻦﮐﻪ از آنﻫﺎ اﻣﺘﺤﺎن ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﺧﻮاﻫﺪ آﻣﺪ، ﺗﺜﺒﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی داﺷﺘﻪ و دﻗﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮی ﺻﺮف ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﺘﻦ در ﺷﮑﻞ ﻧﻮﺷﺘﺎری ﮐﺮدهاﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺮاﯾﺸﺎن ﻗﺎﺑﻞ ﻓﻬﻢﺗﺮ و ﻣﺎﻧﻮسﺗﺮ اﺳﺖ."