Abstract:
الزامهای قانونی و علمی تغییر ساختار بودجه ریزی در نظام دانشگاهی از برنامه ای به عملکردی سبب شد تا مطالعات بسیاری در پی الزامهای این تغییر صورت پذیرد. با بررسی ادبیات موضوع، مدل ریاضی که دربرگیرنده ساختار دوگانه بودجه ریزی بر مبنای عملکرد در دانشگاه باشد، مشاهده نشد. از این رو هدف این تحقیق ارائه مدل استوار- فازی بوده است ، به نحوی که از یک سو تخصیص بودجه به برنامه ها براساس اهمیت هر برنامه و از سوی دیگر تخصیص بودجه به دانشکدهها بر اساس سرانه دانشجویی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد توجه قرارگیرد. با درنظرگرفتن معیارهای گوناگون در دانشگاه، و با توجه به عدم قطعیت های تصادفی و فازی موجود در تعیین پارامترهای مسئله ، دو سناریوی بررسی شد. ١) مدل بودجه ریزی بر مبنای عملکرد استوار- فازی با حدود پایین بودجه قطعی ٢) مدل بودجه ریزی بر مبنای عملکرد استوار- فازی با حدود پایین بودجه فازی . نکته معنادار در این دو مدل اینست که به منظور تعیین ضریب اهمیت هر گروه آموزشی برای تخصیص بودجه به آن از رویکرد تحلیل پوششی دادهها (DEA) با مدل پایه CCR نهادهگرا استفاده شد. هم چنین وزن آرمانها و میزان اهمیت هر برنامه براساس مقایسه های زوجی به وسیله خبرگان تعیین شد. این مدل ریاضی استوار- فازی دارای ٥ آرمان، ١١٤٢ محدودیت و ٩٩٤ متغیر تصمیم است . نتایج ارائه شده در دو سطح کلان و عملیاتی و هم چنین شبیه سازی مدل قطعی و استوار- فازی، نشان از قابلیت بسیار بالای مدل استوار- فازی نسبت به مدل قطعی در پاسخ گویی به عدم قطعیت موجود در پارامترهای مسئله و هم چنین مدیریت سطح ریسک تصمیم دارد.
The necessity of restructuring university budgeting from program-based to performance-based budgeting (PBB) leads many studies to be conducted. Reviewing the literature، we observed that there is no mathematical model including Dual PBB Structure in University.
The purpose of this paper is to construct a PBB model for university so that the budget is allocated not only to plans based on their priorities، but also to faculties based on approved student per Capita by the Ministry of Sciences، Researches and Technology.
Considering the various criteria in the university system and because of fuzzy and stochastic uncertainties in the problem parameters، two scenarios were analyzed.
1) Crisp Lower Bound Robust Fuzzy PBB (CLB-RFPPB) model
2) Fuzzy Lower Bound Robust Fuzzy PBB (FLB-RFPPB) model.
A significant point in Both of them، is to use performance Indicators--calculated based on data envelopment analysis approach (DEA) regarding a basic model of input-oriented CCR— determined the importance coefficient for each educational groups in order to allocateing budget. In addition، the weights of Goals and the priority of each plan were determined using some paired comparison questionnaires completed by experts. The PBBGP model has 5 goals، 1142 constraints and 994 decision variables.
The results of models solution- that are presented on two macro and Operational Levels- and simulation of Crisp and two RFPBB models، Demonstrate high level capabilities of RFPBB models in response to the uncertainty in the parameters of problem and also managing the level of decision risk.
Machine summary:
در این تحقیق با توجه به بررسی ادبیات تحقیق و مصاحبه مستمر با خبرگان بودجه از میان تمامی آرمانهای موجود در نظام بودجه ریزی دانشگاه، ٥ هدف اصلی شناسایی و به عنوان آرمانهای تحقیق انتخاب شدند که عبارتند از: جدول ١ آرمانهای موجود در مدل بودجه ریزی بر مبنای عملکرد شماره آرمان نوع آرمان تعریف آرمان آرمان اول Max تابع هدف حداکثر کردن مطلوبیت حاصل از تخصیص بودجه به برنامه ها آرمان دوم Max نسبت مطلوب بودجه پژوهشی به بودجه کل برنامه ها آرمان سوم Max حداکثر کردن مطلوبیت حاصل از تخصیص بودجه به هر گروه آرمان چهارم Min نسبت مطلوب بودجه پشتیبانی به بودجه کل برنامه ها آرمان پنجم Optimum نسبت مطلوب بودجه مقطع کارشناسی ارشد به بودجه دکتری مدل ریاضی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد قطعی ٤ (CPBB) در دانشگاه " عبارت است از: هم چنین با توجه به عدم اطمینان موجود در حدود بالا بودجه ، تمامی این حدود به عنوان پارامترهای نامطمئن که در بازه های متقارن نوسان می کنند، تعریف می شوند.
به منظور بررسی صحیح تر عدم قطعیت های موجود در مسئله دو سناریو به شرح زیر بررسی شد: ١- مدل بودجه ریزی بر مبنای عملکرد استوار- فازی با حدود پایین بودجه قطعی ٥ ( CLB (–RFPBB ٢- مدل بودجه ریزی بر مبنای عملکرد استوار- فازی با حدود پایین بودجه فازی ٦ (-FLB (RFPBB سناریوی اول که با نام CLB–RFPBB معرفی می شود، بیانگر مدلی است که تنها حدود بالا در سطوح شش گانه دانشگاه (کل دانشگاه، برنامه ، ردیف ، کل دانشکدهها، دانشکده، گروه) دارای عدم اطمینان تصادفی (نوسان در مقدار پارامترهای حدود بالا) می باشد و نیم طول بازههای نوسان این حدود به صورت فازی در نظر گرفته شده است و حدود پایین دارای پارامترهای قطعی می باشد.
, "Robust mathematical modeling: A new approach in Iran’s public budgeting", Journal of Managment in Iran, Volume 15, Number 2, pp.
, "Linear programming model with the robust approach for performance-based budgeting", Journal of Public Management, Volume 3, Issue 8, Winter, pp.